• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma

Pulp vet inte bor i DK där heter de bara tygblöjor? men de var lite dyrare kommer jag ihåg ;)

• Ronjas mamma

Pulp vet inte bor i DK där heter de bara tygblöjor? men de var lite dyrare kommer jag ihåg ;)

• Nillan77

Jag vet att det diskuterats om tygblöjor på jysk innan och då kom det fram att de inte fanns på jysk i Sverige utan bara i Danmark.

• Pulp

Jag åker och kollar någon dag på Jysk ändå...

De vikisar från imse vimse som jag har spanat in är 75x75cm efter tvätt står det och väger 85 g. De ska enligt annonsen passa från nyfödd till ca 5 månader. Är de för stora alltså?

• Nillan77
    Pulp skrev 2011-02-15 12:25:01 följande:
    Jag åker och kollar någon dag på Jysk ändå...

De vikisar från imse vimse som jag har spanat in är 75x75cm efter tvätt står det och väger 85 g. De ska enligt annonsen passa från nyfödd till ca 5 månader. Är de för stora alltså?
    Jag tyckte att de funkade jättebra på min pojke som vägde 3020 när han föddes.
  • Ronjas mamma

Nillan77 det är sant det var jag som skrev att de hade, men där var en del som ville prova och få hem dem så om de hade lyckats att få jysk till att få hem de vanliga så kanske också de ekologiska var tagit in i butikerna i sverige

• Pulp

Jag kollade på Jysk i danmark också och hittade bara en variant som hette "Stofbleer". De verkar vara samma som de jag länkade till på svenska Jysk.

Om de krymper 10%, blir de inte alldeles för små då? De är 70x70 från början så 63x63 efter tvätt om de krymper maximalt...

Barnslig tvättlapp från IKEA är ju också 70x70 cm men ska bara krympa 4%. Är det bättre att satsa på dem?

• MammaEmilie

Vet inte för jag har inte provat jysks men hade imse vimses och tyckte dom var jätte stora ibörjan och min kille vägde 3800g när han föddes, men köp ett packet och prova det hade jag gjort dom kostar ju bara 129kr för 12st så du har ju knappast förloras en massa pengar om dom skulle bli för små.
    Du kan ju ha dom som kräktrasor om dom skulle va försmå. Solig

Svar på tråden Tygblöjetråden 24