• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Pulp

Buspojkarna: Trist med varning. Jag antog att man fick sälja eftersom det ändå är en hel del begagnat där.

• Barbabok

Jag fick hem mina IV AIO nya sorten, men dom är STORA!!
    Enl. måttabell ska de passa tjejen som väger 14,3 ca, dom är 11-14kg samt cmmåtten gäller för henne med, köpte XL. Men hon kan gå 5 meter sen kliver hon ur blöjan helt! Galet stor alltså.
    Jag har mailat IV och frågat om jag får byta, åtminstone 4 av de 5. Tycker jag borde få göra detta portofritt, jag har ju gjort vad som krävs för att beställa rätt storlek men dessa kan nog funka tidigast om ett halvår, och vi tänkte potträna till sommaren. Vad göra? Jag har ingen lust att betala porto x 2 för att få kanske rätt storlek när jag gjort enl. vad sidan anger.

• Anaiah

Det finns säkerligen i historiken ett flertal gånger, men jag hittar det inte. Fråga: finns det flanell som metervara på Ikea? Alternativt billiga flanellakan på Ikea (vet att de har på jysk, men ska inte dit)?

• llotta

Nu har jag smygläst så länge att det börjar bli dags att ge sig till känna...

Första barnet är beräknat till slutet på april och förhoppningen är att kunna använda en hel del tygisar. Efter att ha läst runt och pratat med bekanta så tror vi att det är pockets och möjligen aio som gäller. Vi har tvättmaskin i lägenheten, men kommer säkert använda den allmänna tvättstugan en hel del också.

Vad bör vi tänka på?

Favoritmodeller till nyfödda (men troligen med en födelsevikt på 4 kg eller mer)?

Andra tips och trix?

Tack på förhand!

• Llimen
    kamelu skrev 2011-02-23 07:03:37 följande:
    Hej!

Vi har tänkt använda tygblöjor till vårt barn som kommer i mars. Planen är att börja med vikisar som jag har förstått fungerar bra till nyfödda, och sedan testa oss fram. Det är ju en djungel! Glad

Vad föredrar ni när det gäller vikisar, rutvävda eller flanell? För-/nackdelar?

Är det någon idé att använda rispapper till en nyfödd som ammas, eller blir det aktuellt först senare?
    Jag har inte använt så mycket flanell, men tycker utifrån mina erfarenheter att rutvikta är bättre. Tycker att de är lite mjukare och följsammare.

Måste också berätta att jag varit på Jysk och köpt en omgång med vikisar, 12 för 129kronor är ju ett jättebra pris!!
  • Ronjas mamma

Barbara tycker du ska skriva det til IV de brukar vara super sjysta.. Deras danska förhandlare har gått ut och sagt att den nya modellen är större en den gamla..

• Barbabok
    Ronjas mamma skrev 2011-02-24 15:28:05 följande:
    Barbara tycker du ska skriva det til IV de brukar vara super sjysta.. Deras danska förhandlare har gått ut och sagt att den nya modellen är större en den gamla..
    Jag gjorde det igår, och idag ringde de upp.
    Jag får hem 5st av en storlek mindre, returlapp för retur av de 4 oöppnade samt får behålla den dottern provat. superservice alltså
  • contaqt
    llotta skrev 2011-02-24 10:30:59 följande:

Första barnet är beräknat till slutet på april och förhoppningen är att kunna använda en hel del tygisar. Efter att ha läst runt och pratat med bekanta så tror vi att det är pockets och möjligen aio som gäller. Vi har tvättmaskin i lägenheten, men kommer säkert använda den allmänna tvättstugan en hel del också.

Vad bör vi tänka på?

Favoritmodeller till nyfödda (men troligen med en födelsevikt på 4 kg eller mer)?

Andra tips och trix?

Tack på förhand!

Min erfarenhet är att det är svårt att få AIO och formsydda att passa på nyfödda. Vi hade köpt några AIO, några formsydda och några vikisar.. men vikisar var de som lyckades hålla tätt. Nyfödingsbajs är mycket rinnigt. ;) 
  • Tygtiiger
    llotta skrev 2011-02-24 10:30:59 följande:

Vad bör vi tänka på?

Andra tips och trix?

Tack på förhand!

Ullrikes formsydda frottéblöjor och Totbots små formsydda frottéblöjor var kanon till nyfödd, tyckte jag, maken föredrog helt klart vikisar som han tyckte var grymt praktiskt. Om man får en bebis som bajsar explosivt är det svårt med pockets o dyl! Prova, prova, alla barn är olika.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Pulp

Igår var jag och fyndade vikisar på Jysk. Det fanns MASSOR så jag kan lätt köpa fler om jag vill sen. Nu ska de användas innan bebisen kommer bara så att det blir bra sugförmåga i dem!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24