• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Candra

Håller på att inskola dottern på dagis, fjärde dagen idag och det går kanon. Hon har ju tygblöja där, trodde personalen skulle säga emot när jag berättade det, men de tyckte tvärtom att det var jättespännande och hade aldrig sett något liknande förut Tungan ute

• MammaEmilie

Kul att dagis är positiva :) Kian ska börja hos dagmamma i augusti och hoppas verkligen hon vill använda tygblöjor på honom, vi använder ju pocket så det är ju väldigt simpelt men man vet ju aldrig. Ska väl hälsa på här fram över och tänkte nog ta upp det redan då. Min mamma tycker till och med att pockets är lättare än vanliga engångs och då har hon reumatism och ont i händerna. Hon använde vikisar på oss när vi va små. :)

• Titinea

Vi har tygblöjor hos vår dagmamma och det fungerar bra. Hon var positiv från början med. Dock borde man ha flera (alla) av samma modell. Eftersom jag sytt de som A har så är det tre olika modeller. Så ibland har de satt lite fel. Men det har gått bra ändå.
    En gång satte de utochin och blöjan höll för kiss ändå (?). Just den blöjan hade färgad insida och vit utsida vilket gjorde henne förvirrad tydligen.

Kika gärna in i min Syblogg
  • MammaEmilie

Vi kör med Juniblöjan babyheaven och ecobubs men dom är väldigt lika i konstruktionen alla är sido knäppning på.

• Titinea
    MammaEmilie skrev 2011-03-10 18:04:48 följande:
    Vi kör med Juniblöjan babyheaven och ecobubs men dom är väldigt lika i konstruktionen alla är sido knäppning på.
    Ja, de är lika. Så det borde inte bli något problem.
    Men visa hur enkelt det fungerar med tygisar innan hon bestämmer vad hon tycker... Jag tror att många tror att de måste vika blöjorna eller till och med tvätta dem. Se till att ni har flera PUL påsar, så ni kan ta hem smutsiga blöjor.
    Hos vår dagmamma fungerar det bäst när A har rispapper i blöjan, men hemma kör vi utan (men hon går oftast på toaletten för nr 2 hemma).
    Hoppas det går bra.
  • MammaEmilie

Ja jag hade tänkt att investera i fler PUL påsar med dragkedja. Tar med blöjor för demonstration givetvis, håller tummarna att hon ska vara positivt inställd till det.

• Tygtiiger
    Pulp skrev 2011-03-10 11:38:48 följande:
    Måste fråga en sak... Ni som använder snappi, hur länge använder ni dem?

Jag fick hem mina från alvehamn igår och såg nu på paketet att det står att de inte ska användas längre än sex månader. Håller de verkligen inte längre? Inte för att de är så dyra, men ändå... 
    Oj, vi använde våra tills vi tappade bort dem, typ De vi har kvar tänker jag köra vidare på tills de går sönder. Kan tänka mig att de skriver så för att gummit/plasten kan bli gammal eller påverkas av urin etc. Taggarna kan lossna. Men det händer ju inget - knappast så att man låter sin unge tugga på en använd snappi, och om de lossnar så jaha, då får man väl slänga snappin då då.

Vi hade tygblöjor på dagis och det var inga bekymmer, de la den använda blöjan i en påse och vi tog hem och tvättade. Vi hade mest frottéblöjor med ytterbyxor och de tyckte det var enkelt. Med AiO eller pockets är det ju inte svårare än engångs - istället för att slänga den använda blöjan i sop-påsen slänger man den i en vanlig påse.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • fröken sol

hej jag måste få hjälp! vi har använd vikblöjor sen i juni och först för en månad sen börjar de lukta gammalgubburin. Alltså vi har tidigare haft ammonikastank...men då kört nittiprogram eller med ättika. Men nu spelar det ingen roll vad vi gör. Vi har inte bytt tvättmedel, tycker dom att dom är blankar eller va man ska säga...Men det som ändrats är att vi har kommuntalt vatten helt plötsligt kan det påverka?
    Förr kunde dom ligga flera dagar utan att lukta ngt utan lock nu kör vi med lock för man dör nästan när man tar av nattblöjan. Så i 7-8 månader har det funkat luktfritt med en omgång per månad i nittiograder typ. behöver hjälp,. det är nästan så man tröttnar på att köra med tygisar...

• johlinn

Jag har fått "luktiga" blöjor genom att använda både för mycket och för lite tvättmedel. När jag har antingen ökat mängden tvättmedel eller kört några tvättar utan har det gett sig. Sen tycker jag att bikarbonat är bra för o ta bort lukt. Kör i en hel påse bikarbonat i en nittiotvätt och se om det ger sig!!

fröken sol skrev 2011-03-11 10:10:22 följande:
    hej jag måste få hjälp! vi har använd vikblöjor sen i juni och först för en månad sen börjar de lukta gammalgubburin. Alltså vi har tidigare haft ammonikastank...men då kört nittiprogram eller med ättika. Men nu spelar det ingen roll vad vi gör. Vi har inte bytt tvättmedel, tycker dom att dom är blankar eller va man ska säga...Men det som ändrats är att vi har kommuntalt vatten helt plötsligt kan det påverka?
    Förr kunde dom ligga flera dagar utan att lukta ngt utan lock nu kör vi med lock för man dör nästan när man tar av nattblöjan. Så i 7-8 månader har det funkat luktfritt med en omgång per månad i nittiograder typ. behöver hjälp,. det är nästan så man tröttnar på att köra med tygisar...

• Titinea
    fröken sol skrev 2011-03-11 10:10:22 följande:
    Jag har läst att det kan bli så när barnet får tänder. Vet ej om det är sant. Men jag kör med förtvätt alltid på blöjorna och ibland om det luktat har jag använt mig av Nappie Fresh. som jag tror att jag köpte från Barnshop en gång. Så har det blivit fräscha blöjor igen.
    Lycka till!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24