• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena

Jag har varvat tygblöjor med EC sedan sonen var ca 4 veckor. Nu när han snart är 7 månader bajsar han så gott som uteslutande på pottan och kissar där varje gång jag sätter honom där. Emellan pottningarna så kissar han i blöjan, för jag är för lat för att sätta honom på pottan en gång i halvtimmen. Han kissar alltid när han är nyvaken, någon gång där emellan och oftast efter att han ätit.

Jag sitter bakom honom och stöttar honom när han pottas, säger "kiss kiss" när han kissar och roar honom med en bebisbok/leksak för att han ska ha tålamod att sitta tills han är klar.

Kika under EC-forumet här på familjeliv om ni är nyfikna. :)

Det är väldigt smidigt att slippa bajsblöjorna när man använder tygisar!

• caromell

Ska tvätta våra vikisar och IV blöjbyxor för första gången och undrar vad som menas med ICA:s egna tvättmedel här i inledningen av tråden? Vi har ICA Skona hemma, men jag ser i innehållsförteckningen att det innehåller zeoliter så då borde det inte vara det tvättmedlet som menas?

• Loreena
    caromell skrev 2011-03-14 17:35:58 följande:
    Ska tvätta våra vikisar och IV blöjbyxor för första gången och undrar vad som menas med ICA:s egna tvättmedel här i inledningen av tråden? Vi har ICA Skona hemma, men jag ser i innehållsförteckningen att det innehåller zeoliter så då borde det inte vara det tvättmedlet som menas?
    har du det flytande oparfmerade?
  • MammaEmilie

Vet inte men på Ica finns euroshoper och det kan du använda. Jag använder via sensitiv flytande till våra pockets det funkar super bra

• caromell
    Loreena skrev 2011-03-14 17:52:10 följande:
    har du det flytande oparfmerade?
    Nä, det är pulvertvättmedlet. Verkar som jag får skicka iväg sambon till ICA. 
    Är i vilket fall glad att äntligen få testa tygblöjorna. Har inte fått till vikningen helt än, några bajsläckage har redan hänt, men man får väl in tekniken till slut. Kör med origamivikning & miriels magiska vik. Har ni några andra bra tips på vikningar till en nyfödd? 
  • Ronjas mamma

Caromell det är pulveret som det menas har hort att flytande inte skulle vara bra till blöjor men vet inte om det stämmer. Det är längesedan den listan blev gjord och ica har ändrat innehålllet därför är där nu zeoliter i..

• caromell
    Ronjas mamma skrev 2011-03-14 18:09:26 följande:
    Caromell det är pulveret som det menas har hort att flytande inte skulle vara bra till blöjor men vet inte om det stämmer. Det är längesedan den listan blev gjord och ica har ändrat innehålllet därför är där nu zeoliter i..
    Men OCEAN är ok väl? Då kan jag skicka sambon till Granngården istället :)
  • Titinea
    Loreena skrev 2011-03-14 11:07:51 följande:
    Jag har varvat tygblöjor med EC sedan sonen var ca 4 veckor. Nu när han snart är 7 månader bajsar han så gott som uteslutande på pottan och kissar där varje gång jag sätter honom där. Emellan pottningarna så kissar han i blöjan, för jag är för lat för att sätta honom på pottan en gång i halvtimmen. Han kissar alltid när han är nyvaken, någon gång där emellan och oftast efter att han ätit.

Jag sitter bakom honom och stöttar honom när han pottas, säger "kiss kiss" när han kissar och roar honom med en bebisbok/leksak för att han ska ha tålamod att sitta tills han är klar.

Kika under EC-forumet här på familjeliv om ni är nyfikna. :)

Det är väldigt smidigt att slippa bajsblöjorna när man använder tygisar!
    Vi har använt EC sen A var  2 månader. Mest till nr 2, och jag håller med dig att det är skönt att slippa bajsblöjor. Men nu har A börja hos dagmamma och hon har inte samma koll på A och då blir det bajsblöjor ändå. Min tjej är dålig på att säga till, så man ska ha lite koll för att få henne på potta/toalett. 
    Jag hade hoppats att hon skulle bli blöjfri tidigt eftersom vi ECade, men det beror nog på personligheten.
    Kika gärna in i min Syblogg
  • MammaEmilie

Det finns en bra lista på sjalbarn, flytande är bra men tvålhalten ska inte överstiga 5%

Svar på tråden Tygblöjetråden 24