• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • emindy
    Barbabok skrev 2011-03-19 19:55:36 följande:
    Jag tycker nog det stinker om våra Öppen tvättkorg, alltid ur med iläggen, men ändå luktar det starkt av kiss. I hallen dessutom.. Ligger max 2 dagar.
    Tvättmedelsrester som ligger kvar i tyget om man doserat för mycket gör att blöjorna stinker snabbt och mycket.

Vi kör oftast med 2msk tvättmedel och 60grader plus extra skölj men jag luktar alltid på tvätten när den kommer ur maskinen och om jag tycker att de luktar sunkigt efter ett vanligt program kör jag min super-rutin med först 95 grader och 2msk tvättmedel och sedan ett program till; 60 grader utan tvättmedel. Har jag dessutom möjlighet att hänga dem ute i solen blir resultatet helt fantastiskt!
  • gedansk

jag brukat ha i en skvätt ättika eller citron om de luktar. Jag har en "plastad tvättpåse" med daglås som jag sköljer ur. Nu har jag tvillingar så jag tvättar blöjorna ca med 2 dagars intervall.

• Barbabok
    emindy skrev 2011-03-20 00:01:51 följande:
    Tvättmedelsrester som ligger kvar i tyget om man doserat för mycket gör att blöjorna stinker snabbt och mycket.

Vi kör oftast med 2msk tvättmedel och 60grader plus extra skölj men jag luktar alltid på tvätten när den kommer ur maskinen och om jag tycker att de luktar sunkigt efter ett vanligt program kör jag min super-rutin med först 95 grader och 2msk tvättmedel och sedan ett program till; 60 grader utan tvättmedel. Har jag dessutom möjlighet att hänga dem ute i solen blir resultatet helt fantastiskt!
    Ja dom luktar alltså inte illa efter tvätt, bara innan. Men, jag misstänker att maken tvättar med mycket medel så jag ska säga åt honom.
    Ja soltorkat är så överlägset!
  • betula
    gedansk skrev 2011-03-20 07:42:24 följande:
    jag brukat ha i en skvätt ättika eller citron om de luktar. Jag har en "plastad tvättpåse" med daglås som jag sköljer ur. Nu har jag tvillingar så jag tvättar blöjorna ca med 2 dagars intervall.
    När o var har du i ättika? Förskölj? direkt i maskinen?
  • Loreena

Jag förvarar våra kissiga blöjor i en tygpåse (ej plasthink) Det kan ligga i uppår 5 dagar utan att lukta ut i rummet. Det luktar dock när jag vänder ut och in på tygpåsen och trycker in blöjorna i maskinen. Tygpåsen tvättar jag med blöjorna.

Skulle det mot förmodan lukta så har jag nu under vintern ställt ut dom på balkongen, men då tagit in dem på upptining en dag innan tvätt... De luktar ingenting efter tvätt. Tvättar alltid i 60 grader med bara lite flytande tvättmedel. Det behövs ingen ättika eller nåt heller. Jag tror att om man sköljer blöjorna så luktar de surt tidigare(?), typ som handdukar som man glömt att packa upp efter en dag på stranden.

• betula
    betula skrev 2011-03-19 11:34:20 följande:
    Någon som har något att säga om kushies AIO?

Får köpa begagnade till vrakpris av bekants bekant.
    Ingen?
  • Loreena

Betula
    Du kanske kan få prova dem innan du bestämmer dig? Så du märker hur de är i kardborren och om de passar på ditt barn.

• betula
    Loreena skrev 2011-03-21 11:43:00 följande:
    Betula
    Du kanske kan få prova dem innan du bestämmer dig? Så du märker hur de är i kardborren och om de passar på ditt barn.
    Mitt barn är inte fött än på ett tag o hon m blöjorna vill bli av m dem nu.
  • contaqt

Och när vi nu pratar tvätt: Mina vita blöjbyxor (IV soft) har blivit ganska gula efter att ha legat i hink och tvättats med nyfödingsblöjor. Går det att få ur? De ser så himla äckliga ut. 

• fröken sol

ut i solen när våren kommer allt blir typ vitt

Svar på tråden Tygblöjetråden 24