• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaEmilie
    betula skrev 2011-03-21 11:45:53 följande:
    Mitt barn är inte fött än på ett tag o hon m blöjorna vill bli av m dem nu.
    Kolla på sjalbarn om någon har provart dem, du kan alltid göra en omröstnings tråd ;)
  • emindy
    fröken sol skrev 2011-03-21 17:16:07 följande:
    ut i solen när våren kommer allt blir typ vitt
    Håller med, solen är helt fantastisk på solkiga blöjor!
  • caromell

Har idag fått hem en BG flip med ett stay dry-inlägg och ett organic-inlägg. Hur gör jag med tvätt innan jag använder dem? Tyckte jag läste nånstans att organic-inlägg bör tvättas ganska många gånger för att få ordentlig uppsugningsförmåga. 

• gedansk
    betula skrev 2011-03-21 10:38:36 följande:
    När o var har du i ättika? Förskölj? direkt i maskinen?
    i sköljfaket, fick tipset på sjalbarn.se i deras tvätttråd
  • Nillan77

När jag har ImseVimse Aio på min pojke på natten stinker blöjan kiss på morgonen. Det stinker innan man ens hunnit öppna upp den. Jag tvättar bara med en tesked tvättmedel i förtvättsfacket och sedan yes diskmedel i huvudtvättsfacket. Jag kör även med ätticksprit i sköljfacket. Kan det då bero på tvättmedelsrester? Eller kan han ha väldigt starkt luktande urin? Vad göra?

• zuzzan
    Loreena skrev 2011-03-21 11:23:22 följande:
    Jag förvarar våra kissiga blöjor i en tygpåse (ej plasthink) Det kan ligga i uppår 5 dagar utan att lukta ut i rummet. Det luktar dock när jag vänder ut och in på tygpåsen och trycker in blöjorna i maskinen. Tygpåsen tvättar jag med blöjorna.

Skulle det mot förmodan lukta så har jag nu under vintern ställt ut dom på balkongen, men då tagit in dem på upptining en dag innan tvätt... De luktar ingenting efter tvätt. Tvättar alltid i 60 grader med bara lite flytande tvättmedel. Det behövs ingen ättika eller nåt heller. Jag tror att om man sköljer blöjorna så luktar de surt tidigare(?), typ som handdukar som man glömt att packa upp efter en dag på stranden.
    Är din tygpåse i "rent" tyg, eller är det pul-tyg?

Måste fixa någon typ av påse själv, därav frågan
  • Loreena

Den är i rent tyg :) Jag sydde den av en gammal bomullsgardin. Den hänger på skötbordet med blöjor i i väntan på tvätt.

• Emmelinan

Jag bestallde en spray flaska som jag tankte gora egenblandad tvatt-moj av (jag har gett upp vid det har laget att hitta de ratta orden... Forhoppningsvis kommer hjarncellerna ater nar bebis ar fodd... ) bestaende av vatten, baby-shampoo och lite olja. Men sa kom jag plotsligt pa det har med BPA fritt... ska man leta efter en san spray flaska istallet for att kopa en "vanlig" eller ar det mer viktigt for faskor som bebisen ska stoppa i munnen (till det har jag bade BPA plastflaskor och en nappflaska i glas -- planen ar amning, men ska nog forsoka pumpa sa mannen oxa kan vara med pa matningen)?

Nagon som vet/har tips?

• miljarden

Ok nu har vi testat imse vimse aio i en vecka. På det stora hela är vi nöjda men nu har vi märkt att killen blir röd på låren av blöjorna. De kan väl omöjligt vara en för liten storlek, vi har från sju kilo och han väger sex. Är det passformen som är fel, eller är det något som blir bättre när blöjan tänjt ut sig lite eller mjuknat av några tvättar, eller gör jag något fel?

• betula
    betula skrev 2011-03-19 11:34:20 följande:
    Någon som har något att säga om kushies AIO?

Får köpa begagnade till vrakpris av bekants bekant.
    Vi fick köpa 21 st + 9 extrainlägg för 250:-, så vi slog till och så får vi se om de passar/funkar för oss eller om vi säljer dem vidare till nån annan sen istället.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24