• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena
    miljarden skrev 2011-03-29 21:44:56 följande:
    Ok nu har vi testat imse vimse aio i en vecka. På det stora hela är vi nöjda men nu har vi märkt att killen blir röd på låren av blöjorna. De kan väl omöjligt vara en för liten storlek, vi har från sju kilo och han väger sex. Är det passformen som är fel, eller är det något som blir bättre när blöjan tänjt ut sig lite eller mjuknat av några tvättar, eller gör jag något fel?
    Kan det vara kardborren som skaver? Jag har helt gett upp blöjor med kardborre och köper bara med tryckknappar. Ett tips om ni vill undvika skav från kardborren är att vika en bit fleece över kardborren och in under kanten på blöjan så att det inte kan skava. Lite omständigt kanske men det funkar bra.
  • miljarden
    Loreena skrev 2011-03-29 21:55:15 följande:
    Kan det vara kardborren som skaver? Jag har helt gett upp blöjor med kardborre och köper bara med tryckknappar. Ett tips om ni vill undvika skav från kardborren är att vika en bit fleece över kardborren och in under kanten på blöjan så att det inte kan skava. Lite omständigt kanske men det funkar bra.
    Det borde inte vara det, för det är liksom på låren, mitt på benen, där benen tar emot när han viftar på dem. 

Det här är komplicerat. Hur ska man veta om det är modellen som är fel, eller sorten eller om det är storleken.
    AIO-blöjor borde ju vara lite kinkigare med storlekarna kanske.
    Gillar många produkter från imsevimse och utgick ifrån att blöjorna skulle funka. Kan det vara så att vi måste ge upp dem?
    Vad skulle du rekommendera till vår kille? Han är lite över fem månader och väger sex kilo. 
    Det måste vara enkelt och gärna inte för dyrt. 
  • fröken sol

vi får skav mitt på låren ibland av kardborren, alltså vi använder bara blöjbyxor och vet inte hur kardborren sitter på aio, men kardbooren sitter inte där sålänge han inte viker ihop sig mkt...om du förstår

• johlinn

miljarden får han skav även när ni har kläder över blöjorna?

E. fick skav av vissa blöjor en kortare period, minns inte när. Nu har vi inga såna problem. Minns att han fick skav av IV, det var mitt på låren för han satt ibland framåtlutad så att kardborren kom åt framsidan av låret.

• knytis

Hej alla. Jag sålde en hel uppsättning kushies aio (tror det var typ 18 st i varje strl) för ett fullständigt vrakpris (typ 500 spänn) för ett par år sedan. De hade legat i en garderob och samlat damm sedan yngsta sonen blev torr för 6 år sedan. Vi skulle ju inte ha fler barn och det var dags att röjja plats. Ungefär ett halvår senare upptäckte vi att jag var gravid och då ångrade jag ju förstås fullkomligt ihjäl mig!!!! Jag lyckades komma över en uppsättning kushiesar strl M på blocket men de har vår lilla pingla snart vuxit ur så nu är jag desperat. Är det någon som har Kushies aio (helst ultra) att sälja till ett hyfsat pris. De nya är ju odrägligt dyra och vi har ju liksom redan gjort själva förlustaffären med att köpa nytt och sälja begagnat ;)

• knytis
    betula skrev 2011-03-19 11:34:20 följande:
    Någon som har något att säga om kushies AIO?

Får köpa begagnade till vrakpris av bekants bekant.
    Vi har älskat Kushies aio, de funkade bäst på vår första (ganska runda) med tvåan som var en smalare variant hade vi mycket läckage. Om du testar och inte gillar dem så köper jag gärna.
  • Emmelinan

Ingen som kan svara på min fråga om BPA-fri sprayflaska i mitt inlägg lite högre upp här på sidan?

• Loriyana
    Loreena skrev 2011-03-29 21:55:15 följande:
    Jag håller med. Tryckknappar är betydligt bättre. Jag har provat båda och blöjorna med kardborre är betydligt lättare för barnet att dra av + kardborren blir sliten efter ett tag och fäster inte lika bra. Det problemet har man inte med tryckknappar.
  • IVFmamma
    Emmelinan skrev 2011-03-30 19:27:30 följande:
    Ingen som kan svara på min fråga om BPA-fri sprayflaska i mitt inlägg lite högre upp här på sidan?
    Tror inte det är någon fara så länge bebisen inte har den i munnen
Svar på tråden Tygblöjetråden 24