• m o e

Tygblöjetråden 24

Parsley skrev 2010-08-12 11:48:23 följande:
    Hej alla kunniga! Flört

Jag håller på och trasslar mig igenom det som känns som tygblöjedjungeln.... Vi var först inne på Imsevimse, men det verkar som att de är relativt dyra och ganska klumpiga? Man måste först beställa newbornblöjorna och sen nya blöjbyxor och nya blöjor, det verkar som att pengarna rasar i väg ganska fort. Har jag fel? Å andra sidan verkar de ju hålla tätt och funka bra på natten.

Ett annat märke som verkar smidigt och bra är Bumgenius. Det verkar ju inte som om vi skulle behöva mycket mer än kanske 15-18 blöjor och då ingår ju både newborn och babyinlägg. Verkar billigast att beställa från England. Är det någon som har någon erfarenhet av BG, typ hur funkar de på natten? Passar de verkligen från 3 kg? Är 15-188 blöjor realistiskt (vi har tvättmaskin!), eller behöver vi fler? Är det något mer vi behöver som jag har glömt?

Tacksam för all information!Solig

Vi har hittills nästan bara använt Imses formsydda på båda våra barn. Mest för att vi fått ett jättelass gratis och helt enkelt inte velat köpa några andra när vi redan har blöjor i överflöd. Jag tycker inte att man behöver använda new born-blöjorna, utan det funkar med orginalstorleken nästan direkt. Vi har haft väldigt pyttiga bebisar, knappa 2,5 kg-sar, men det har funkat nästan direkt med Imseblöjorna. Man får vika in lite i början, så blir det inte så brett överallt. Tycker man formsydda blir för klumpigt kan man ju vika IKEAs "Barnslig", tvättlapp som vikblöja. Funkar jättebra i början, tills de knubbat till sig lite och vuxit i blöjorna.

Nu håller jag på att sy några pockets att ha på dagis och vi har även testat Baby Kangas pocketblöja. Den är en one size-blöja som går att knäppa ihop så den passar från 3 kg.

Man får helt enkelt prova sig fram och se vilka blöjor och vilket system som passar bäst.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • m o e

Lilla snöflingan: Jag har sytt PUL-påsar som är ca 30*40 cm och de rymmer 4-5 fyllda pocket i strl M/L, så påsarna rymmer mer än man tror.

De jag har är med blixtlås och det luktar aldrig ur dem. Tvättar bara då och då (eller om det legat baksmälla i så den luktar), annars vädrar jag den. Det funkar kanon. Vi har en hängande på förskolan och tar hem blöjorna i varje dag.

• m o e

Har köpte PUL av Wanoo tygblöjor. (shuna76.blogspot.com)

Du kan se påsen i min blogg, MOEdesign. Klicka på ettiketten PUL så borde du hitta den. Håller på att sy en till nu så vi har två att växla mellan.

• m o e

gedansk: mitt inlägg var svar till dig. Funkar inte att citera med iphone-appen. :(

• m o e

alfasmurf: Det kan ju vara annat din son reagerar på också. Han kanske gör ett utvecklingssprång just nu och då brukar bebisar inte vara sig lika. Men du kan ju alltid prova att ta bort tygisarna i några dagar om du misstänker att det är dem han inte gillar.

• m o e

alfasmurf: Prova att byta oftare eller lägg i torrskikt i blöjan, så kanske det inte känns lika blött. Men jag tror inte att han egentligen är ledsen för blöjorna, om han inte har hudproblem av dem.

• m o e

En bra sak till med tygblöjorna. De flesta av våra tygblöjor (alla som jag inte sytt själv och det är inte så många) är använda av 4-5 barn. Nu väntar vi syskon och då blir det ännu en som får använda dem. Det hade alltså gått åt 5-6 uppsättningar engångsblöjor på de tygblöjor vi har. Sånt känns bra, tycker jag.

• m o e

Jania: vi har spolat av de flesta blöjor innan vi stoppat dem i blöjhinken, även kissade och med amningsbajs. Vi fyller alltid upp med annan tvätt och med två barn (snart tre) så är det igen risk att vi är utan tvätt. Det gör ju också att vi aldrig haft brist på blöjor, eftersom vi tvättar 60-graderstvätt i princip varje dag.

• m o e
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 22:57:06 följande:

Nej, min mamma råkade sätta på blöjbyxan utochin en gång och det funkade det med. Undrar bara hur hon lyckades? 

Vi hade tygisar på dagis åt vår yngsta. En gång var pocket-arna slut och vi hade lagt dit några IV och en gammal PUL-blöjbyxa i reserv. När jag hämtade kände jag att han var våt på byxorna och tänkte att blöjan måste ha läckt. När jag tog av såg jag att de hade bara satt på blöjbyxan och inte lagt i någon blöja. Det var inte mycket som sög upp kisset då. ;)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24