• Pulp

Tygblöjetråden 24

Jag åker och kollar någon dag på Jysk ändå...

De vikisar från imse vimse som jag har spanat in är 75x75cm efter tvätt står det och väger 85 g. De ska enligt annonsen passa från nyfödd till ca 5 månader. Är de för stora alltså?

• Pulp

Jag kollade på Jysk i danmark också och hittade bara en variant som hette "Stofbleer". De verkar vara samma som de jag länkade till på svenska Jysk.

Om de krymper 10%, blir de inte alldeles för små då? De är 70x70 från början så 63x63 efter tvätt om de krymper maximalt...

Barnslig tvättlapp från IKEA är ju också 70x70 cm men ska bara krympa 4%. Är det bättre att satsa på dem?

• Pulp

Jag kom på en ny fråga...

Hur mycket större blir rumpan på en bebis med tygblöja jämfört med engångsblöjor? Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan vara svårt att få på en body t ex. Stämmer det?

• Pulp

Ronjas mamma: Vi får ju helt enkelt testa, har ju kvar kläder sedan tidigare, så det är ju bra. Jag vill ju helst använda bodys, jag gillade inte tröjor, de åker ju bara upp! Men det löser sig alltid. Bodyförlängare får man väl kika på i värsta fall!

• Pulp

Jag surfade runt lite angående bodyförlängare och stötte då på tvättbart rispapper. Är det bra? Någon som testat?

• Pulp

Det säljs begagnade tygblöjor etc på Tradera. Så det borde nog gå. Fast det var ett tag då auktioner försvann, kanske var det som såldes alldeles för begagnat så att säga.

Men maila Tradera och kolla reglerna. Jag har köpt begagnat därifrån nu när jag börjat samla på mig tygisar!

Jag måste nog ta mig i kragen och åka till Jysk nu i veckan för att se om de har vikisarna här. Jag ska kanske till IKEA i helgen och då köper jag där annars.

Jag har förresten för mig att någon tidigare skrivit om någon slags "påse" från IKEA som man kunde slänga de smutsiga tygisarna i för att sedan tvätta allt på en gång. Är det någon som har något att rekommendera därifrån? Jag är inte där så ofta då det är en bra bit att åka, så nu vill jag passa på att köpa ALLT jag behöver!

• Pulp

Buspojkarna: Trist med varning. Jag antog att man fick sälja eftersom det ändå är en hel del begagnat där.

• Pulp

Igår var jag och fyndade vikisar på Jysk. Det fanns MASSOR så jag kan lätt köpa fler om jag vill sen. Nu ska de användas innan bebisen kommer bara så att det blir bra sugförmåga i dem!

• Pulp

TygTiger: Nu har jag fått tummen ur och beställt snappis från Alvehamn! De har bara toddler hemma, men de hade själva använt den storleken från nyfödd så det kan funka.

Maken är ännu inte övertygad, men även om han nu får för sig att använda engångsblöjor så kan jag ju köra med tygisar! Det är bättre än bara engångs!

Jag vill börja testa dem NU!

• Pulp

Låter bra med män som är lättövertalade. Min man går ju med på det men tycker att jag är lite knasig! Men jag tänker förvika vikisarna och underlätta så mycket som möjligt i början!

Ronjas mamma: Vilket bra tips! Jag ska testa!

• Pulp

Måste fråga en sak... Ni som använder snappi, hur länge använder ni dem?

Jag fick hem mina från alvehamn igår och såg nu på paketet att det står att de inte ska användas längre än sex månader. Håller de verkligen inte längre? Inte för att de är så dyra, men ändå... 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24