• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena

Nu har mina två "dyrblöjor" anlänt Skrattande Den till vänster är en Weehuggers stl 1 och den till höger är en Itti Bitti Tutto, one size. Har fotat dem utan inlägg, så att man kan se skillnaden när de är inställda på den minsta storleken (tänkt att passa en nyfödd). Weehuggern är mindre, men jag tycker att itti bittin också blir ganska liten med tanke på att den är en onesize, som alltså ev. ska räcka hela blöjperioden.

Nu får vi se sen när bebisen anländer hur väl de klarar av amningsbajs etc. Är lite orolig för weehuggern, eftersom den har en bomullsyta, kisset kanske läcker igenom? Förstod först efter att jag hade beställt att de skal som har fina mönster har bomullsyta, medan de enfärgade har PUL-yta... Nå, jag får ju åtminstone prova om modellen överhuvudtaget passar bebben...

Ska recensera dem sen när de kommit i användning!! (BF 13.10)

• Viena
    Palsternacka skrev 2011-09-02 13:17:33 följande:
    Hade just bestämt mig för att det får bli BumGenius från Babykind till bebisen, de är jättebra och har tydligen blivit ännu bättre. Så visar det sig att Babykind inte säljer dessa utanför Storbritannien. Typiskt! De är väldigt mycket dyrare här. 219 kr istället för 17 pund. Det blir ju en del om man ska ha flera...
    Babipur säljer BumGenius, du kan ju höra med dem om de säljer utanför Storbritannien. Jag hittar i varje fall ingen information om att de inte skule göra det.

http://www.babipur.co.uk/shop/m17/bumGenius/index.html
  • Palsternacka
    Viena skrev 2011-09-02 20:42:54 följande:
    Babipur säljer BumGenius, du kan ju höra med dem om de säljer utanför Storbritannien. Jag hittar i varje fall ingen information om att de inte skule göra det.

www.babipur.co.uk/shop/m17/bumGenius/index.ht...
    Tack för tipset, men de har samma villkor som Babykind.
  • Titinea
    Viena skrev 2011-09-02 20:32:25 följande:
    Nu har mina två "dyrblöjor" anlänt Skrattande Den till vänster är en Weehuggers stl 1 och den till höger är en Itti Bitti Tutto, one size. Har fotat dem utan inlägg, så att man kan se skillnaden när de är inställda på den minsta storleken (tänkt att passa en nyfödd). Weehuggern är mindre, men jag tycker att itti bittin också blir ganska liten med tanke på att den är en onesize, som alltså ev. ska räcka hela blöjperioden.

Nu får vi se sen när bebisen anländer hur väl de klarar av amningsbajs etc. Är lite orolig för weehuggern, eftersom den har en bomullsyta, kisset kanske läcker igenom? Förstod först efter att jag hade beställt att de skal som har fina mönster har bomullsyta, medan de enfärgade har PUL-yta... Nå, jag får ju åtminstone prova om modellen överhuvudtaget passar bebben...

Ska recensera dem sen när de kommit i användning!! (BF 13.10)

Tyget som är med tygyta är nog bomulls PUL, men det finns mönstrad Polyester PUL . Det är bara sådan mönstrad jag använder till de blöjor jag syr. Den andra tål väta men inte lika mycket eller lika länge. jag har PUL påsar med bomulls PUL och den fungerar men inte när det är mycket blött.
    Kika gärna in i min Syblogg
  • Viena
    Palsternacka skrev 2011-09-02 20:51:50 följande:
    Tack för tipset, men de har samma villkor som Babykind.
    Äsch då! Kan du inte försöka köpa via t.ex. ebay, eller nån engelsk sida med "preloved" blöjor?
  • Viena
    Titinea skrev 2011-09-02 20:59:39 följande:
    Tyget som är med tygyta är nog bomulls PUL, men det finns mönstrad Polyester PUL . Det är bara sådan mönstrad jag använder till de blöjor jag syr. Den andra tål väta men inte lika mycket eller lika länge. jag har PUL påsar med bomulls PUL och den fungerar men inte när det är mycket blött.
    Jepp, menade bomulls-PUL, uttrycker mig otydligt Tungan ute Får väl se till att använda Weehuggern med bomulls-PUL när jag vet att bebisen inte ska ha blöjan så länge, t.ex. hemma dagtid, så att vätan inte hinner gå igenom blöjbyxan. Beror ju på hur mycket bebisen kissar också, det visar väl sig Skrattande
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-09-02 17:11:53 följande:
    vi har pulpåse till att ha ute och när vi är på landet. Hink hemma.

telgebo - då rekommenderar jag att du provar tygbindor på slutet av perioden, det tror jag du skulle må bra av  

Florentina - jag är jättenöjd med mina bumgenious och har köpt många. Det är något med avtalen som gör att de inte skickar till länder med egna försäljare och det kan jag förstå. Ioch med att storbrittannien inte har moms på blöjorna blir ju konkurrensen orättvis.   Jag är jättenöjd med servicen hos barnshop och kan rekommendera köp där även om priset blir högre än i uk.
    Frågan är bara hur jag göra under perioden med avslag för det pågår ju i veckor.
    Jag hade en tanke att börja med menskopp när mensen kommer tillbaka, men jag blir osäker om även en sådan kan ge klåda och man kan ha den på slutet av mensen när man inte blöder på mycket och även vilken storlek man ska ha på en sådan.
    Gravid v.32+5 BF 23/10 Bara 51 dagar dit
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-02 17:15:54 följande:
    telgebo: Jag tror att vaxduk är svår att få tät i sömmarna. När du syr i PUL-tyg ska du torktumla efteråt för värmen tätar de små hålen vid sömmen. Men jag tror inte det funkar på samma sätt med vaxduk.
    Okej det vara bara en tanke.
    Tygtiiger skrev 2011-09-02 18:44:38 följande:
    Telgebo - jag får ibland klåda och blir helt öm i underlivet av engångsbindor. Det blir jag aldrig av tygbindor. Nu har jag varit för lat för att använda tygbindor när sonen har varit blöjfri, men ska prova igen nu när vi ändå tvättar blöjor hela tiden. Jag fick tips om coops bindor och de är helt klart skonsammare mot underlivet än de vanliga märkena. 

Apropå blöjhink: vi har två vanliga tiolitersplasthinkar med lock, inköpta på claes ohlsson eller nåt, som blöjhinkar. Funkar utmärkt. I skötväskan har vi hundbajspåsar att knyta in använda blöjor i om vi är ute.   
    Nu när du säger det så kan också uppleva ömhet vid mens och en tyngdkänsla. Jag köper billiga bindor med vingar 12 kr/paket och det har dock funkat ganska bra av Libresse får jag alltid klåda av på slutet.
    Gravid v.32+5 BF 23/10 Bara 51 dagar dit
  • betula
    telgebo skrev 2011-09-02 23:53:49 följande:
    Frågan är bara hur jag göra under perioden med avslag för det pågår ju i veckor.
    Jag hade en tanke att börja med menskopp när mensen kommer tillbaka, men jag blir osäker om även en sådan kan ge klåda och man kan ha den på slutet av mensen när man inte blöder på mycket och även vilken storlek man ska ha på en sådan.
    Jag tycker menskoppen är super just för att den inte ger nån klåda, inte torkar ut och funkar att använda om man bara har flytningar till och med! Jag har bara behövt tömma min 2 ggr per dygn och använder den hela vägen in i slutet tills flytningarna inte är det minsta missfärgade längre. Får "panik" av trosskydd och bindor som gör allt slemmigt & svettigt samtidigt som slemhinnorna blir irriterade.
  • telgebo
    betula skrev 2011-09-03 00:05:16 följande:
    Jag tycker menskoppen är super just för att den inte ger nån klåda, inte torkar ut och funkar att använda om man bara har flytningar till och med! Jag har bara behövt tömma min 2 ggr per dygn och använder den hela vägen in i slutet tills flytningarna inte är det minsta missfärgade längre. Får "panik" av trosskydd och bindor som gör allt slemmigt & svettigt samtidigt som slemhinnorna blir irriterade.
    Jo jag vill testa menskopp och se men hur vet man vilken storlek man har och ska man inte ganska så okej knipmuskler där inne för att hålla den på plats?

Förlåt OT från ämnet.
    Gravid v.32+6 BF 23/10 Bara 50 dagar dit
Svar på tråden Tygblöjetråden 24