• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Salt Groda

Wicks, vi körde ec light kan man väl säga. Pottan vid varje blöjbyte. Han slutade bajsa i blöjan vid 8 månader, det var nog den största fördelen med ec! Sen var han blöjfri hemma vid 13 och även borta vid 16 mån. Vi reste rätt mycket mellan han var 7 mån till 1 år, så då blev det inte lika mycket ec:ande. Vi pottade så mycket vi hade tillfälle till helt enkelt.

• enny signatur
    Salt Groda skrev 2011-09-11 02:09:59 följande:
    Wicks, vi körde ec light kan man väl säga. Pottan vid varje blöjbyte. Han slutade bajsa i blöjan vid 8 månader, det var nog den största fördelen med ec! Sen var han blöjfri hemma vid 13 och även borta vid 16 mån. Vi reste rätt mycket mellan han var 7 mån till 1 år, så då blev det inte lika mycket ec:ande. Vi pottade så mycket vi hade tillfälle till helt enkelt.
    Dottern var i princip blöjfri vid 7 månader och helt vid 8 vilket var skönt eftersom vi då åkte iväg och det hade varit fruktansvärt jobbigt annars. Nu tänkte vi åka iväg när barnet är 3 månader och då har jag inga strörre drömmar om blöjfrihet. Hur gjorde ni när ni reste med blöjor?
  • Salt Groda

Vi använde engångsblöjor till sonen i stor utsträckning tyvärr. Vi reste inte i form av nöjesresande, utan åkte hem till Sverige otaliga gånger (bor i USA) pga kris i min familj. Så då hamnade allt annat i bakgrunden. Jag var ensam med sonen mycket och satt på sjukhuset varje dag, så vi fick använda enklaste alternativ när det gällde vardagen så att säga.

• Jania

Ser att ni diskuterar EC idag (söndag)...
    Jag är väldigt intresserad av det. Finns det någon diskutionstråd här på FL eller är det ecsweden som gäller i forumväg?
    Nu är flickan fyra veckor gammal och har fått diarre med ruskigt röd rumpa som följd. Försöker byta blöja ofta och under amning (då hon ofta bajsar/kissar) så tar jag på en engångsblöja då tygisarna inte hållit detta flytande bajs inne (hon har väl lite för smala lår så det smiter ut där Rynkar på näsan )

Å så måste jag passa på o fråga hur jag blir av med lukt i mina tygisar (vikisar och ullrika frotte samt IV soft och gamla bumpy). Vad gäller? Bikarbonat eller ättika? Har hällt i lite ättika tidigare men det verkar inte ge resultat. Hur mycket ska man hälla i?

God natt på er så länge...

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • johlinn

Jania - lufta om du kan! Potatismjöl kan suga upp lite extra vätska och hålla torrare=mindre röd rumpa.

Jag håller på bikarbonat för luktfria blöjor - kör i en hel påse om det luktar mycket, en-två tsk om det luktar lite. Kör det i samma fack som tvättmedlet.  

• Tygtiiger

Jania - sätt på en tygblöja utan blöjbyxa och låt bebis ligga så mycket som möjligt så på en handduk (eller åhlens plastade frotté som är billig ) Om du inte är ägare till snappis så köp hem ett trepack, de är jätte-jättebra till frotté och gör att man kan ha en vanlig liten frottéhandduk som luftarblöja. Vi har haft bra hjälp av weledas babyzinksalva med ringblomma i när barnen blivit röda.

Krupke, we've got problems of our own!
  • knytis

Det här med lukt i blöjor kan man också åtgärda genom att inte förvara blöjorna fuktigt i väntan på tvätt. Fuktig, våt miljö är oerhört gynnsamt för förökning av bakterier som ju i sin tur skapar lukt, äckelpäcklig sådan. Om man i stället hänger blöjorna på tork direkt efter användning gör man det svårare för bakterierna att växa till. Vi har en liten klädnypsställning hängande i badrummet där vi nyper fast använda blöjor. När de torkat till hamnar de i tvättkorgen med annan tvätt i väntan på tvättstugetid.

• enny signatur

jag sitter mest på sjalbarn gällande EC, bra om man är sjalare. Annars är väl ec sweden den vanliga? Men jag minns inte att jag gillade den och var inte alls förtjust i råden där. Jag gillar inte iden med ljud förknippade med toalettbesök tex...

Salt Katt: Det kan jag förstå under omständigheterna.

Har någon av er andra rest med tygblöjor och hur hanterade ni det då? 

• Tygtiiger

wickz: vi har bara rest till morföräldrarnas sommarhus etc. De gillar att vi har tygblöjor så enda skillnaden har varit vår extra väska med blöjor - väl på plats har vi tvättat blöjor var tredje dag precis som hemma.

Krupke, we've got problems of our own!
  • johlinn

wicks - på lantstället utan tvättmöjligheter hänger vi blöjor på tork och tar hem och tvättar senare. På resa utomlands använde vi engångs...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24