• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    Salt Groda skrev 2011-09-12 21:34:58 följande:
    Och sen det här med storlekar..... Mitt nya IV cover i newborn är exakt lika stort som det gamla IV cover jag har i small. Konstigt, det kommer ju inte att passa på en nyfödd!!
    Jag har IV soft till Pyttis som kom i Augusti. Funkar ganska bra, men visst blir det inte helt tight i låren. Värre var det dock med de gamla jag hade, var tvungen att dra "vingarna" med kardborre omlott i fram för att det ska hålla ihop. Men det funkade ändå när hon var bara tre dar gammal
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania
    enny signatur skrev 2011-09-12 12:42:56 följande:
    Jag tycker inte om tanken på att ett ljud kombineras med toalettbesök, det känns som manipulering och.. hmm hur förklarar jag det utan att det låter dumt? Jag vill inte att något ljud som sådant blir acosierat med det, men visst pratade vi när barnet var på toa ;)

Tror jag förstår vad du menar. Slutade med ljuden faktiskt för det kändes lite fånigt. Nu pratar jag bara å hon ser fundersam ut....hehe
    Men jag tror det kan funka med det ni verkar kalla EC light. Jag håller henne över handfatet vid blöjbyte och har hon inte hunnit kissa/bajsa i blöjan redan så kommer det då och det verkar hon trivas med. Å jag är glad om blöjan inte är blöt jämt Skrattande

Nå'n som har tips på potta som funkar bra för 4 kilos klump?
    Tänkte ju inte på att man kunde använda potta så tidigt så jag har inte botaniserat bland utbudet ännu.......

Kram å god natt (idag igen Flört )
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Salt Groda

Vi hade baby Björns vanliga potta. Funkade bra för oss. Den på Ikea går nog bra också.

• enny signatur
    Jania skrev 2011-09-13 23:15:10 följande:
    Tror jag förstår vad du menar. Slutade med ljuden faktiskt för det kändes lite fånigt. Nu pratar jag bara å hon ser fundersam ut....hehe
    Men jag tror det kan funka med det ni verkar kalla EC light. Jag håller henne över handfatet vid blöjbyte och har hon inte hunnit kissa/bajsa i blöjan redan så kommer det då och det verkar hon trivas med. Å jag är glad om blöjan inte är blöt jämt Skrattande

Nå'n som har tips på potta som funkar bra för 4 kilos klump?
    Tänkte ju inte på att man kunde använda potta så tidigt så jag har inte botaniserat bland utbudet ännu.......

Kram å god natt (idag igen Flört )
    Låter rimligt att det kallas så :) Jag ser ju inte direkt pottor som possitiva saker, men det var ju lättare för dottern att gå på själv (men äckligt att ta reda på!) så vi körde ju på den när hon själv började gå på riktigt, eller iaf i kombi med toa (hon sa till oss så hjälpte vi)
  • miljarden
    Salt Groda skrev 2011-09-13 23:25:07 följande:
    Vi hade baby Björns vanliga potta. Funkade bra för oss. Den på Ikea går nog bra också.
    Den från ikea har så vassa kanter, obekvämt för en liten rumpa att sitta på. Men ska man bara hålla barnet över bara så funkar det väl förmodligen.
  • Salt Groda

Aha, ja då är väl baby Björn bättre. Lite mer rundade kanter. Min son vägrade kissa när man bara höll honom över. Var tvungen att sitta själv liksom.

• sagofröken

Jag hugger in här med en fråga till er vana tygblöjeanvändare!

Jag är ute efter någon slags "up & go"-tygblöja att använda dagtid och undrar om ni känner till någon sådan?

Min dotter är 8 månader och gör det mesta av sina behov på potta, men använder blöja när hon sover eller inte är hemma. Vanligtvis använder vi samma up&go-engångsblöja en hel dag, men de blir snabbt lösa i resåren (och dessutom kladdiga av mat) och måste slängas, känns verkligen som slöseri.

Det här är vad jag önskar!

Det ska vara lätt att dra upp och ner för pottning.
    Det ska kunna hålla en liten kiss eller två.
    Det behöver inte vara 100%igt tätt
    Det behöver inte ha jättestor uppsugningsförmåga

Om jag föreställer mig en drömblöja skulle det vara som en sådan babysimbyxa som man kunde lägga en liten tygbit i Skrattande

Tacksam för tips!

• miljarden

Smultronmjölk: exakt så skulle jag beskriva vår drömblöja också. Vi har dock inte hittat någon som lever upp till kraven så sedan ett par månader tillbaka kör vi helt blöjfritt på vår lille knodd, snart elva månader. Utom på natten då vi har iv aio eller pappersblöja om han börjar bli röd. Men säg till om du hittar något bra!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24