• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • miljarden

Problemet med de training pants jag har sett är att de är på tok förstora för 8,5-9 kilos bebisar.

• Tygtiiger
    miljarden skrev 2011-09-14 22:50:12 följande:
    Problemet med de training pants jag har sett är att de är på tok förstora för 8,5-9 kilos bebisar.

Hur är det med pockets? Om bebisen är så liten som åtta eller elva månader så behöver man ju inte funktionen att de kan ta av och på blöjan själv som en blöjbyxa, då borde ju en pocketblöja vara idealisk, den kan man ju lägga en dubbelvikt tvättlapp i som enda uppsugning om man vill - och den är lätt att ta av och på och tom torka av utanpå om man spiller pure Fina är de också!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • m o e

Det är ju lite resår fram och bak i pockets också, så de går att dra upp som byxor.

• sagofröken

Tack så hemskt mycket för era tips!

TygTigers fynd på babykind.co.uk Super Undies Pocket Training Pants skulle ju vara helt klockrent, dra-på-byxa med pocket så man kan välja inlägg efter "riskbedömning" hehe... Men som miljarden säger, svårt att hitta storlekar för mindre barn!

johlinns länk hittade jag dock de här:
    www.barnshop.se/product_info.php&products_id=415

Storlek small 9-14 kg, men "generös passform" står det också. Min dotter är strax under 9 kg så det skulle kunna gå - eller så är de på tok för stora. Om jag chansar och provar så lovar jag att ge en recension miljarden! Glad

Börjar få en känsla av att det bästa är att hitta på något själv... Jag är urkass på att pyssel, men det kanske räcker med några enkla modifieringar.

• sagofröken

Oj, jag var för långsam så missade TygTiger och m o e: s inlägg!
    Jag har faktiskt fnulat lite också på pocket, om det är resår i så borde det ju funka att dra på och av utan att behöva använda knapparna/kardborrfästerna? Man kanske bara kan spänna dem lite lösare?

Tips på pocketblöja, har ni favoriter?

• johlinn

smultronmjölk - på pocketssidan har jag tre favoriter just nu: bumgenious, fuzzi buns och thirsties.

• MammaEmilie

Juniblöjan är våran favorit :)

• danosani

Jag är entjuvläsare av denna tråd (sitter nästan jämt med mobilen och där blir inga romaner skrivna, direkt). Men nu vill jag bara säga hejhej, vi använder tygisar till vår minsting på fem månader. Så mycket bättre än engångs...

Våra pocketfavoriter är Swaddlebees m velourinsida, och Juniblöjan m velour.

• Tygtiiger

smultronmjölk - jag tror du skulle prova de här:
    http://www.babykind.co.uk/swaddlebees.htm

1 - de finns i olika storlekar, så du kan hitta en liten. Eftersom de är på rea på babykind så har de bara small i alla färger utom en, vad jag kan se, där det finns medium - du får mäta bebisens lår och kolla, om du inte ska ha inlägg i så blir ju blöjan aningens större

2 - vi har bara haft swaddlebees som formsydd blöja men då var den nätt och såg bekväm ut

3 - de har bambuvelourinsida, så de suger upp en liten aning även utan inlägg, och det blir inte så torrt mot rumpan heller (om du nu vill att barnet ska känna att det kissar)

4 - de är på rea

Kolla på babykinds hemsida, de har ju ett par andra pockets med bambu- eller velourinsida som kanske kan passa (då behöver du kanske inte något inlägg alls)           

Krupke, we've got problems of our own!
  • Jania

Hur ställer man sig till detta:
    Har på en flanellvikis. Pyttis somnar snart, men kort efter gör hon ett litet ljud från sin säng. Jag hör ljudet från köket, går till henne och hon är vaken. Nyss har hon ätit så det borde inte vara det, tänker jag. Hon gör sin "kiss-/bajsmun". Oh! Om jag är snabb hinner jag utan att stressa ta av blöjan å hålla henne över handfatet. Allt går bra, hon kissar o bajsar. Pyttis har dock pruttat en litenliten prutt som gett en liten grön fläck i blöjan.
    MEN hörnni! Jag torkade bara lite på den gröna lilla fläcken å satte på henne blöjan igen.......Rätt eller feeeel???

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24