• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania

Tack också för pott-tips.
    Synd att jag inte hann kolla här innan jag var till stan igår. Såg en beg Babybjörn på en butik....
    Men det dyker nog upp nå'n en annan gång med

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • MammaEmilie

Det är väl inget fel med det ?

• Jania

Men om blöjan fortsätter vara torr? Den är med om sin andra amning nu (Pyttis kissar/bajsar ofta då, men inte idag tydligen) och vart med typ halva dan. Hur länge är det okay att använda samma? När blir man en "dålig mamma"  som låter barnet bli ofräscht?

• MammaEmilie

Så länge den inte är blöt behöver man inte byta :)

• Jania

Heh...skönt å höra. Då känner jag mig mindre rutten

• Salt Groda

Underkläder har man ju samma en hel dag, så tygisar kan man också ha en hel dag så länge den inte är blöt eller ofräsch. Tycker jag.

• sagofröken

Vilka fina tips jag får! Jag ska prova några olika sorters pocketblöjor och känna av innan jag handlar på mig några större volymer, har budat och fyndat hem några kap att börja med så får vi se hur det funkar.
    Bambu- eller velourinsida låter ljuvligt, nästan så man skulle vilja ha det i sina egna underbyxor Skrattande

Hehe, för att skynda på mig själv i den här övergång-till-tyg-processen bestämde jag att det förra pappersblöjpaketet jag köpte skulle vara det sista. Vilket innebär att Lillan fått vara blöjfri så gott som hela dagarna (förutom på öppna förskolan, där skulle det alltid bli kisspölar...), för snart är de slut!

• Tygtiiger
    sagofröken skrev 2011-09-15 20:14:39 följande:
    .
    Bambu- eller velourinsida låter ljuvligt, nästan så man skulle vilja ha det i sina egna underbyxor Skrattande

Tygbindor. Säger bara det. Fantastiskt. Tyvärr är jag för lat för att använda det när vi inte har blöjbarn hemma.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Viena

Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija

• Viena

Har förresten några frågor angående tvätt/vård av bebisen när man använder pockets med fleeceyta inuti (t.ex. Fuzzi bunz), eller torrinlägg av fleece.

- Kan man överhuvudtaget smörja bebisens rumpa med något vid behov, eller täpper alla typer av salvor/oljor/krämer till fleecen?

- kan man använda olja i bebisens badvatten, eller kan även detta göra att pocketblöjorna fungerar sämre?

- Anävnder ni tyglappar att tvätta bebisens rumpa med? Vad tvättar ni med? Enbart vatten? Hur gör ni rent när bebisen har bajsat?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24