• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania

Ingen som har någe tips på detta m ullbyxorna (inlägg 2517)? Känns trist att ha såna och inte ens använda dem...har två varje strl tror jag. Upp till 14kg eller nåt...

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • MammaEmilie

Kura dom över natten med mycket kur,
    Ta mer än vad det står.

• johlinn

jania - jag har inte haft det problemet med mina likadana blöjbyxor, iaf inte efter att de använts ett tag. I början blev de ibland fuktiga, dels för att de inte var ordentligt "Inkissade" men också för att jag inte lärt mig hur mycket inlägg jag behövde lägga i blöjan ännu!

• Krake

Frågar igen om luktande och missfärgade ullbyxor (trots tvätt) - nån som har ett tips?

Moster, inte monster.
  • johlinn

kaffemoster - har ni möjlighet att hänga dem ute? Vädring kan göra underverk, men det kan krävas lite längre tid, kanske typ någon-några veckor när det luktar kiss.

Vad är det för färg på byxorna från början? Går det att bleka bort? 
    Jag använder ofta bleksalt till fläckar på vita dukar etc, men det fungerar nog inte på ull som inte tål höga tvätt-temperaturer, kanske galltvål/citrontvål?  

• Viena
    Tazzme skrev 2011-09-20 15:01:14 följande:
    Nu har jag några frågor till: Hur förvarar ni era använda tygisar och hur tycker ni att det systemet funkar? Och hur länge förvaras dom innan ni tvättar dom?
    Vi har förvarat våra i en tygpåse som hängt bredvid skötbordet. Tänkte att det skulle vara bra då blöjorna kan vädras/torka upp så att de inte luktar så mycket. Nå, de torkar ju inte... men det har inte luktat så mycket ändå. Men idag (efter 4½ vecka med detta system) la jag för första gången märke till att det luktade starkt av ammoniak från påsen (vi tvättar ju naturligtvis tygpåsarna också! varje gång de blivit fulla åker de in i maskinen tillsammans med blöjorna). Hur undviker jag dethär?
    Har inte sköljt av de använda blöjorna innan vi lagt dom i påsen, för dels blir de j våtare då och dels så går det max 2 dagar mellan tvätt, så jag tänkte att det inte skulle behövas. Men kanske vi borde börja skölja av dom? Eller är det bättre att helt byta system? Typ använda en plasthink med tätt lock?
    Puffar för detta, tycks vara så olika hur folk gör (skölja/inte skölja, tät/luftig hink, lock/inget lock etc.). Skulle vara jättebra att få höra fler erfarenheter kring hur olika lösningar funkar! Glad
  • Viena
    Tazzme skrev 2011-09-20 15:01:14 följande:
    Viena: Kanske ni kan montera upp ett vägghängt skötbord just utanför badrummet? Typ rätt bredvid badrumsdörren?
    Nepp, funkar tyvärr inte heller, finns inga fria väggytor utanför badrummet. I köket finns heller inga väggar, planlösningen är modernt öppen och extremt opraktisk Skrattande Men jag är tacksam för era tips!
  • Loreena
    Viena skrev 2011-09-21 09:40:09 följande:
    Nepp, funkar tyvärr inte heller, finns inga fria väggytor utanför badrummet. I köket finns heller inga väggar, planlösningen är modernt öppen och extremt opraktisk Skrattande Men jag är tacksam för era tips!
    Ni kanske kan yta på ett mjukt skötbordsunderlägg direkt på golvet. Ha en bytta med vatten bredvid bara som ni kan doppa tvättlappar i. :)
  • sagofröken
    Viena skrev 2011-09-21 09:40:09 följande:
    Ni verkar ha lika opraktiskt badrum/kök som vi Glad Vi var jättestressade över att inte komma på en skötplats innan Lillan kom. Bestämde oss för att använda ett skrivbord tills vi kom på något bättre. Använde det EN gång! Det första Lillan gjorde när vi kom hem från BB och la henne på "skötbordet" var att vända sig. Jag höll tag i en fot, ändå var det nära att hon dråsade i golvet... En riktig ål som avskyr att ligga på rygg! Ska man använda högt skötbord måste man vara två vuxna. Så vi har bytt på golv eller säng. Inte idealiskt för ryggen men har funkat bra ändå. Hade en portabel skötplats: skötbädd, låda (med några blöjor, tvättlappar, olja) och en skål vatten. Lätt att ta med mellan olika rum. Fått tips om att ha en pumptermos med vatten så det håller skön temperatur hela dagen, vi kände dock aldrig behov av det. Och från 5-6 månader använder vi inte skötbädd alls eftersom Lillan står upp medan man byter och det (nästan) bara är kissblöjor. Bajskaos=handfat/badkar. Så det enda tips jag kan ge är att inte vända upp och ner på hela lägenheten för att få plats med ett skötbord, man vet aldrig vad man får för unge. Och nästa gång (om det blir en nästa gång) ska jag prioritera en bra plats för POTTAN istället för att nojja över skötbord... Flört
  • sagofröken
    Loreena skrev 2011-09-21 10:06:35 följande:
    Ni kanske kan yta på ett mjukt skötbordsunderlägg direkt på golvet. Ha en bytta med vatten bredvid bara som ni kan doppa tvättlappar i. :)
    ...och så kan man säga det mer kortfattat, fy vilket babbligt inlägg jag skrev... Skäms
Svar på tråden Tygblöjetråden 24