• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo
    Krake skrev 2011-09-27 20:08:17 följande:
    telegebo Drakvikningen håller dock inte särskilt bra i t ex en väska. Men den tar igen det på att den är så enkel att man utan problem kan vika den i samband med varje byte.

Den klassiska vikningen tar något längre tid men håller också bättre att tas med i vikt tillstånd. 
    Snyggt namn jag fick TELEGEBO ha ha.

Klassisk vikning? Hur ser den ut?

Jag måste öva mer inser jag.

Stryker ni era vikblöjor eller räcker de med att man bara tvättar och tumlar dom?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+2) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-27 22:39:57 följande:
    telgebo
    strykning behövs inte :)
    Okej, de blir inte jätteskrynkliga då? Man kan tumla va?

Ska tvätta alla vikblöjor nu på lördag.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+2) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Förresten kan man använda vanligt tvättmedel men skippa sköljmedel? Eller ska man köpa nåt speciellt tvättmedel? Jag tänker ju att det ju vanligt bomullstyg som tyg kökshandduk och det har jag ju inget speciellt tvättmedel till.

• Jania
    telgebo skrev 2011-09-27 22:58:17 följande:
    Förresten kan man använda vanligt tvättmedel men skippa sköljmedel? Eller ska man köpa nåt speciellt tvättmedel? Jag tänker ju att det ju vanligt bomullstyg som tyg kökshandduk och det har jag ju inget speciellt tvättmedel till.
    Jag har använt coop änglamark ett par ggr. Sedan skona utan parfym. Några tvättar har jag använt tvättnötter, men de tog slut och jag har inte köpt några nya.
    Använd ALDRIG sköljmedel.

Den klassiska vikningen är den som du har på länken Loreena skrev in. Den du blev fövirrad av. Den är inte krånglig alls när man gjort den ett par ggr. Jag använder den och det går finemang. Min sambo kan också vika den - samtidigt som han ser på TV! Så det finns nog hopp för dig med 
    (Ja, det där med att han är man är på skoj...kunde bara inte låta bli att driva lite med det motsatta könet i dess frånvaro).

Här är en länk som nå'n annan här i tråden tipsat om tidigare. Det är finfint att vika så runt benen så klarar blöjan bajset lite bättre. Tyvärr har Pyttis fortfarande diarre så ingen blöja klarar hennes nu. Men EC funkar ganska bra och det blir oftast bara en eller ingen bajsblöja om dan

Nu ska jag leta efter nå't som nån skrev i tråden för nån dag sedan....minns inte vad det handlade om så det tar väl en stund :-P

God natt på er/God morgon
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Krake

Just det, där var den som jag menade med klassisk. Det är den som i 95% av fallen dyker upp om man googlar vikningar.

Sorry för namnbytet telgebo. 

Moster, inte monster.
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-27 23:21:25 följande:
    Jag har använt coop änglamark ett par ggr. Sedan skona utan parfym. Några tvättar har jag använt tvättnötter, men de tog slut och jag har inte köpt några nya.
    Använd ALDRIG sköljmedel.

Den klassiska vikningen är den som du har på länken Loreena skrev in. Den du blev fövirrad av. Den är inte krånglig alls när man gjort den ett par ggr. Jag använder den och det går finemang. Min sambo kan också vika den - samtidigt som han ser på TV! Så det finns nog hopp för dig med 
    (Ja, det där med att han är man är på skoj...kunde bara inte låta bli att driva lite med det motsatta könet i dess frånvaro).

Här är en länk som nå'n annan här i tråden tipsat om tidigare. Det är finfint att vika så runt benen så klarar blöjan bajset lite bättre. Tyvärr har Pyttis fortfarande diarre så ingen blöja klarar hennes nu. Men EC funkar ganska bra och det blir oftast bara en eller ingen bajsblöja om dan

Nu ska jag leta efter nå't som nån skrev i tråden för nån dag sedan....minns inte vad det handlade om så det tar väl en stund :-P

God natt på er/God morgon
    Jag fick nåt tvättmedel av mina föräldrar som fyndat på ÖB som vanligt som jag tänkte använda då jag vill vara lite ekonomisk och slippa släpa hem tvättmedel höggravid och allt, men det kanske inte är så bra då, eller?

Ha ha, fixar din man att vika OCH se på TV (kors i taket ) så borde jag fixa det för jag har GRYM simultankapacitet. Mitt ex han kunde då INTE göra 2 saker samtidigt så jag är impad av din man alltså

Måste fråga en urdum fråga för detta borde jag ha koll på men det där becket en nyfödd har, det är inte så rinnande va? Hur många dagar tar det för dom att bajsa ut det?
    Och så den sista frågan för nu...EC.a en nyfödd är det nån idé?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 25 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+3) efter nästan 2 års kämpande
  • Krake

Hur lång tid de har beck beror på hur fort amningen/flaskmatningen kommer igång. De bajsar beck tills de börjar bajsa vanligt, dvs tills de fått så mkt mjölk i magen att den kommer ner i tarmen. Min son föddes glupsk och hade nog bara beck 1 dag, tror jag. Vänner som haft trögare start har fått beck ca en vecka. Jag minns inte exakt konstistensen... men rinnigt var det inte, mer som en tjock kräm typ jordgubbskräm, fast klibbigare.

Vi satte honom på toa första gången när han var 3 veckor. Tror inte det finns något som är för tidigt, men det är ju så mycket annat som ska komma igång i början så jag tycker inte man ska göra EC till ett ytterligare "måste". Ta det som det kommer! 

Moster, inte monster.
  • telgebo
    Krake skrev 2011-09-28 17:33:15 följande:
    Hur lång tid de har beck beror på hur fort amningen/flaskmatningen kommer igång. De bajsar beck tills de börjar bajsa vanligt, dvs tills de fått så mkt mjölk i magen att den kommer ner i tarmen. Min son föddes glupsk och hade nog bara beck 1 dag, tror jag. Vänner som haft trögare start har fått beck ca en vecka. Jag minns inte exakt konstistensen... men rinnigt var det inte, mer som en tjock kräm typ jordgubbskräm, fast klibbigare.

Vi satte honom på toa första gången när han var 3 veckor. Tror inte det finns något som är för tidigt, men det är ju så mycket annat som ska komma igång i början så jag tycker inte man ska göra EC till ett ytterligare "måste". Ta det som det kommer! 
    Ahh ok, men så länge man har råmjölk så är det beck kan man säga? Min mjölk har runnit till på dag 3-4 med alla mina 3 barn och det har gjort lika ont varenda gång.

Jo jag minns att becket var väldigt kladdigt och svårt att få bort (förragången tog jag olja och det var faktiskt lättare då) menjag hoppas vikisarna blir rena av den där svarta becket. Kan ju glömma att de försvinner av att spola i toastolen så jag får stå och tvätta av det i handfatet på toan på BB och hänga upp på tork innan jag packar ner det och kommer hem för att tvätta.

Jo jag kanske ska vänta med EC:a men jag kommer absolut introducera det senast när bebis är 1 månad och jag förväntar mig ingenting, fungerar det och kommer kiss i handfatet då och då eller så så är det bara en bonus och en blöja mindre.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 25 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+3) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24