• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake
    miljarden skrev 2011-09-29 08:43:01 följande:
    Angående lukt.
    Jag har aldrig upplevt det som ett problem?
    Är det bajsblöjorna som luktar eller?
    Hur många blöjor blir det om man inte ec:ar?
    Olika, vissa barn bajsar 5 ggr om dagen, andra var femte dag. Och olika barns bajs stinker olika mycket också. Och olika mäniskor är olika känsliga. 
    Moster, inte monster.
  • Loreena
    Barbabok skrev 2011-09-29 08:15:09 följande:
    Loreena, nä jag tror inte på att tvinga någon att betala för att slippa må illa. Vi är två om detta
    Får se, kanske ditt förslag om att jag tömmer och startar tvätten är en bra idé även här. Han kan ju hänga och boosta. Ska kolla med honom faktiskt.

Ok! :) Eftersom att jag betalade för inköpet av tygisarna här hemma så tyckte jag att sambon kunde få betala engångsblöjorna (om han nu absolut ville använda dem). Men som det är nu så köper vi inga engångs längre.

Vad tyckte han om förslaget?
  • Loreena

Jag tycker också att ammoniaklukten är värst... därav att vi förvarar dem ute på balkongen. Jag tycker att det luktar typ som när man mockar en hästbox... eller byter spån till marsvinen... Sån't som jag gjorde när jag var yngre så jag är van vid lukten ändå. Det går ju ändå snabbt att ladda tvättmaskinen så jag håller andan under tiden. :)

• MammaEmilie

:) Min man brukar säga att det luktar som ett stall ;) Men här hemma är det jag som sköter tygblöje tvätten han klarar inte lukten.

• Barbabok

Loreena, han är på jobbet så jag får fråga sen. Är själv hemma och vabbar. Vi har pengarna tillsammans här.

• Palsternacka

Å andra sidan luktar ju engångsblöjor pyton också, tycker jag. ett tag bytte jag dotterns pyjamas varje dag bara för att blöjorna lämnade sån äcklig lukt kvar i tyget. Vissa blöjor luktade, tro det eller ej, som rökt korv. Fast äckligt då.

• MammaEmilie

Ja håller med om att engångs luktar pyton. Vi kör med engångs på natten och det luktar inte rosor ;) tygisarna luktar ju bara i hinken inte på så tyg är helt klart bäst tycker jag.

• sagofröken

ÄNTLIGEN har jag förstått vad man har balkongen till när sommaren är över!
    Kissblöjorna luktar nästan ingenting när det är dags för tvätt, och skatorna hålls borta också - får väl se om grannarna börjar klaga Skrattande

• Barbabok
    Palsternacka skrev 2011-09-29 11:44:39 följande:
    Å andra sidan luktar ju engångsblöjor pyton också, tycker jag. ett tag bytte jag dotterns pyjamas varje dag bara för att blöjorna lämnade sån äcklig lukt kvar i tyget. Vissa blöjor luktade, tro det eller ej, som rökt korv. Fast äckligt då.

Instämmer, lukar äckliga kemikalier. Vi har engångs på tjejen på nätterna för tygisarna gör inte jobbet, hon kissar ner sängen totalt.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24