• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • miljarden
    Viena skrev 2011-10-20 09:06:54 följande:
    Frågar en gång till:

- Tror ni jag kan ha några droppar olja i en tvättblandning för bebisens rumpa, eller täpper detta til fleecen i Fuzzi bunz?
    Jag skulle gissa att det går bra, det kan väl inte råda strikt oljeförbud för vad gör man då om rumpan är lite torr? Alltså det borde väl inte vara värre än att bada bebisen i vatten med lite olja i?
  • Viena
    miljarden skrev 2011-10-20 09:28:48 följande:
    Jag skulle gissa att det går bra, det kan väl inte råda strikt oljeförbud för vad gör man då om rumpan är lite torr? Alltså det borde väl inte vara värre än att bada bebisen i vatten med lite olja i?
    Tack för svaret Glad Fler som har tankar/erfarenheter kring detta? Man kan alltså ha olja i badvattnet utan problem? Trodde det var ganska kinkigt med olja+fleece, att man typ måste sätta in rispapper eller nåt för att inte förstöra blöjan om man smort med olja? Skulle inte vilja använda papper....
  • Palsternacka

Vi använde olja i vattnet och jag hade inte en tanke på att det skulle spela roll. det är ju inte så att man kletar in hela rumpan i olja, eller?

• Viena
    Palsternacka skrev 2011-10-21 08:52:55 följande:
    Vi använde olja i vattnet och jag hade inte en tanke på att det skulle spela roll. det är ju inte så att man kletar in hela rumpan i olja, eller?
    Eh, nej hade ju inte tänkt bli helt vild med oljan...  Första barnet och ingen erfarenhet av tygblöjor sedan tidigare, så jag ville bara försöka undvika onödiga misstag...
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-10-21 09:32:23 följande:
    Eh, nej hade ju inte tänkt bli helt vild med oljan...  Första barnet och ingen erfarenhet av tygblöjor sedan tidigare, så jag ville bara försöka undvika onödiga misstag...

Jag oljar glatt in mina ungar utan problem Du märker ju om kisset börjar rinna ut ur blöjan istället för att sugas upp!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Viena

Tack för olje-svaren Skrattande Ska prova tvättblandingen då, blir nog bra detta! Om bara liten ville komma nån gång... (BF+8 idag...Obestämd)

• MammaTillDomFinaste

det är en liiiite lång tråd, får man fråga vad ni använder för tygisar? är helt ny på detta, fick just hem mina så nu väntar jag bara på att lillen ska vakva å de blir dax att byta hahaha

• johlinn

jessica - jag använder nästan enbart pockets - bumgenious och thirsties. Du vet väl om att de bör tvättas innan användning?

• Tygtiiger
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-21 12:15:03 följande:
    det är en liiiite lång tråd, får man fråga vad ni använder för tygisar? är helt ny på detta, fick just hem mina så nu väntar jag bara på att lillen ska vakva å de blir dax att byta hahaha

Oftast formsydda frottéblöjor från imsevimse eller tots bots, med imses pul-byxor utanpå, men när vi är ute eller bebis har röd rumpa pocketblöjor från HipHipBaby, det är en allinone/pocket som heter Real Easy Nappies. Vi har några enstaka fuzzi bunz också.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24