• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake
    radhusrevoltör, det är inte dig det är fel på, det är pockets som är kasst! Formsydda eller vikisar + ytterbyxa är ett alternativ, men vill ni ha det enklare, testa imse vimses AIO! Torkar snabbt, suger bra, läckageegenskaper liknande tvådels-systemen.
    Moster, inte monster.
  • Cornellia

Hej alla experter.

Jag tänkte beställa en tygblöja (AIO) från Myllymuksut för att börja testa det här med tygblöjor lite.

Men jag stöter på problem direkt, vilken insida bör jag välja? Det finns tydligen 4 st, Bambufrotté, Coolmax, Microfleece och kuivaliinaneulos (vad nu det är?), men jag vet inte fördelar och nackdelar med dom olika materialen, någon som kan guida lite?

• Salt Groda

Radhus, jag tycker att pockets är rätt bra faktiskt. Vi använde bara tygisar delvis med sonen, men av de sorter vi provat var bumgenius bäst.
    Och han var en tjockis som liten!!
    Har du båda inläggen i? Både det vanliga och infant? Du kanske behöver fler inlägg för att det inte ska läcka. Har du tvättat inläggen ordentligt så att de har hunnit bli absorberande?

• BunnyBrown
    Cornellia skrev 2011-10-24 22:31:15 följande:
    Hej alla experter.

Jag tänkte beställa en tygblöja (AIO) från Myllymuksut för att börja testa det här med tygblöjor lite.

Men jag stöter på problem direkt, vilken insida bör jag välja? Det finns tydligen 4 st, Bambufrotté, Coolmax, Microfleece och kuivaliinaneulos (vad nu det är?), men jag vet inte fördelar och nackdelar med dom olika materialen, någon som kan guida lite?
    Du kan få köpa en begagnad av mig :) Har en L/XL men de har så små storlekar. Hur gammalt är barnet?
  • Cornellia
    BunnyBrown skrev 2011-10-25 07:55:28 följande:
    Du kan få köpa en begagnad av mig :) Har en L/XL men de har så små storlekar. Hur gammalt är barnet?
    7 veckor...
  • m o e
    Cornellia skrev 2011-10-24 22:31:15 följande:
    Hej alla experter.

Generellt kan man säga att naturmaterial blir mer vått än syntetiskt material, så bambun känns våtare mot huden än coolmax och microfleece (översätter kuivaliina neulos på google translate och får det till "torr trasa i trikå" typ, vilket borde innebära någon slags bomullsblandning, men helt säker är jag inte).

Bambu har däremot fördelen av att vara just naturmaterial (vilket är snällt mot huden) och är anitbakteriellt. Ett torrare material är ju iofs också snällt mot huden.

Vill man att barnet ska känna att det har kissat brukar man välja naturmaterial, men om man inte är ute efter den funktionen är det ju bättre att välja ett så torrt material som möjligt. Coolmax är nog det allra torraste. Det liknar material som finns i träningskläder.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • sagofröken

Radhusrevoltör:
    Hmm, av de pockets vi införskaffat är Bum Genious en av de som sitter bra och INTE läcker på min lilla (9 månader och ca 9,5 kg). Visserligen byter vi efter varje kiss som hamnar i blöjan (ec:ar), men det är inga småskvättar direkt. Kanske har det med kroppsform vs passformen att göra? Vi har t ex några pockets från Babyland som läcker som såll för oss, fast jag hört andra ha direkt motsatt upplevelse. Är nog smart att prova lite olika.

Först tyckte jag att alla pocketblöjorna läckte, men ju mer vi använder inläggen desto bättre suger de. Och så torktumlar jag blöjorna ibland för att täta ytterskiktet.

Hoppas ni hittar nåt som passar iaf!

• BunnyBrown
    Cornellia skrev 2011-10-25 14:33:53 följande:
    7 veckor...
    Då är nog min lite stor :)
  • Cornellia
    m o e skrev 2011-10-25 15:11:57 följande:
    Generellt kan man säga att naturmaterial blir mer vått än syntetiskt material, så bambun känns våtare mot huden än coolmax och microfleece (översätter kuivaliina neulos på google translate och får det till "torr trasa i trikå" typ, vilket borde innebära någon slags bomullsblandning, men helt säker är jag inte).

Bambu har däremot fördelen av att vara just naturmaterial (vilket är snällt mot huden) och är anitbakteriellt. Ett torrare material är ju iofs också snällt mot huden.

Vill man att barnet ska känna att det har kissat brukar man välja naturmaterial, men om man inte är ute efter den funktionen är det ju bättre att välja ett så torrt material som möjligt. Coolmax är nog det allra torraste. Det liknar material som finns i träningskläder.
    Tack
  • Cornellia
    BunnyBrown skrev 2011-10-25 16:54:28 följande:
    Då är nog min lite stor :)
    Jo, jag tror det jag oxå
Svar på tråden Tygblöjetråden 24