• Viena

Tygblöjetråden 24

Loreena skrev 2011-08-30 19:26:03 följande:
    Barn växer nog olika fort, men min son tillhörde nog de snabbväxande och gick upp 500 gram/vecka i början.. det "normala" är väl omkring 200-300 gram/vecka. Han vägde ca 9 kg när han var 6 månader men sedan dess har han bara gått upp 2 kg, så det stabiliserar sig lite mer senare. :)
    Jo förstår ju att tillväxten kan variera mycket från barn til barn. Funderade bara på om IV AIO är små eller stora till storleken, dvs om det lönar sig att satsa på NB-storleken överhuvudtaget... + att jag undrar hur den blöjan klarar amningsbajs, de flesta här verkar ju rekommendera blöjbyxa + vikis för de minsta.
  • Viena
    llotta skrev 2011-08-31 10:05:35 följande:
    Jag tror som det skrevs ovan att det skiljer väldigt mycket från bebis till bebis. Här finns mått (dock inte NB) www.onetex.se/allt-i-ett-bloja-ekologisk-1-pa... och storlekarna går ju lite omlott. Vi har storlek small och har använt dem någon månad på lilltjejen, hon är dock en smal sort (3,3 kg 50 cm när hon föddes, 6kg 64 cm vid fyra månader) så månadsanvisningarna i den där tabellen stämmer inte alls. Jag skulle dock tro att S funkar säkert minst tills hon är 6-7 månader (4,5 nu) och så satsar vi nog på L sen.
    OK, är det altså IV AIO som ni använt i stl S från ca 3 mån ålder? Använde ni alls IV tidigare än så?

Hur var det med Fuzzi buns, de började ni väl med vid 1 mån ålder, eller förstod jag fel? Började ni då med stl S  eller kör ni med one size varianten?
  • Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-31 09:37:46 följande:
    Viena: tänk på att brittiska sajter skickar tullfritt inom EU, och i Storbritannien är blöjor momsbefriade, så det lönar sig ofta att tråla runt på de brittiska sajterna!
    Jag har beställt en del grejer från några brittiska sajter, funderar bara lite på leveranstiderna. Har fått meddelande till e-posten att mina varor blivit skickade den 19.8, men ännu har inget kommit. Med andra ord har det gått 12 dagar, är detta normalt, eller borde jag kontakta dem?
  • Viena

Tack för svaren gällande erfarenheter av Imse vimse och Fuzzi Bunz! Fler med tankar/synpunkter??

Frågar en gång till gällande Bambino Mio, någon som använt dem? +/-???

• Viena

Nu har mina två "dyrblöjor" anlänt Skrattande Den till vänster är en Weehuggers stl 1 och den till höger är en Itti Bitti Tutto, one size. Har fotat dem utan inlägg, så att man kan se skillnaden när de är inställda på den minsta storleken (tänkt att passa en nyfödd). Weehuggern är mindre, men jag tycker att itti bittin också blir ganska liten med tanke på att den är en onesize, som alltså ev. ska räcka hela blöjperioden.

Nu får vi se sen när bebisen anländer hur väl de klarar av amningsbajs etc. Är lite orolig för weehuggern, eftersom den har en bomullsyta, kisset kanske läcker igenom? Förstod först efter att jag hade beställt att de skal som har fina mönster har bomullsyta, medan de enfärgade har PUL-yta... Nå, jag får ju åtminstone prova om modellen överhuvudtaget passar bebben...

Ska recensera dem sen när de kommit i användning!! (BF 13.10)

• Viena
    Palsternacka skrev 2011-09-02 13:17:33 följande:
    Hade just bestämt mig för att det får bli BumGenius från Babykind till bebisen, de är jättebra och har tydligen blivit ännu bättre. Så visar det sig att Babykind inte säljer dessa utanför Storbritannien. Typiskt! De är väldigt mycket dyrare här. 219 kr istället för 17 pund. Det blir ju en del om man ska ha flera...
    Babipur säljer BumGenius, du kan ju höra med dem om de säljer utanför Storbritannien. Jag hittar i varje fall ingen information om att de inte skule göra det.

http://www.babipur.co.uk/shop/m17/bumGenius/index.html
  • Viena
    Palsternacka skrev 2011-09-02 20:51:50 följande:
    Tack för tipset, men de har samma villkor som Babykind.
    Äsch då! Kan du inte försöka köpa via t.ex. ebay, eller nån engelsk sida med "preloved" blöjor?
  • Viena
    Titinea skrev 2011-09-02 20:59:39 följande:
    Tyget som är med tygyta är nog bomulls PUL, men det finns mönstrad Polyester PUL . Det är bara sådan mönstrad jag använder till de blöjor jag syr. Den andra tål väta men inte lika mycket eller lika länge. jag har PUL påsar med bomulls PUL och den fungerar men inte när det är mycket blött.
    Jepp, menade bomulls-PUL, uttrycker mig otydligt Tungan ute Får väl se till att använda Weehuggern med bomulls-PUL när jag vet att bebisen inte ska ha blöjan så länge, t.ex. hemma dagtid, så att vätan inte hinner gå igenom blöjbyxan. Beror ju på hur mycket bebisen kissar också, det visar väl sig Skrattande
  • Viena

Jag har några tvättfrågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! Skrattande

1) Är det bara innerblöjorna/inläggen som ska tvättas många gånger för att öka sugförmågan, eller blir även blöjskalen bättre ju mer man tvättar dem? Eller nöter det tvärtom ut dem i förtid?

2) Många tipsar ju om att använda ättika för att blöjorna ska hållas mjuka och luktfria, men nu läste jag nånstans att man inte ska använda ättika med PUL-tyger... Stämmer det? På vilket sätt kan det skada?

Än en gång tacksam för era svar!Hjärta

• Viena
    johlinn skrev 2011-09-08 22:33:55 följande:
    Viena - det gäller inläggen, jag upplever inte att blöjskalen/blöjbyxorna blir bättre av tvätt, snarare tvärtom, de slits mer.

Jag har inte haft några problem med att tvätta pul-tyg med ättika. gör det dock inte längre då de enligt mig inte blev mjukare och jag upplever att bikarbonat är effektivare mot lukten.  
    Resonerade också så när det gäller blöjskalen/blöjbyxorna, men ville ha det bekräftat, tack Skrattande

Det där med ättika och PUL-tyg har jag nu hittat på flera finska nätsidor där tygblöjor säljs. Tydligen kan ättika förstöra fuktspärren?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24