• knytis

Tygblöjetråden 24

Emmelinan skrev 2011-07-29 05:13:34 följande:
    Alternerar mellan vanliga blöjor och tyg och använder numera vanliga nästan bara på natten. Men nu har jag råkat lägga näsan i en av blöjorna efter att ha fascinerats av hur rena och fina de blir (det måste ju finnas ngn hake liksom), och insett hur de STINKER ammoniak!! Så pass att jag drar mig för att sätta dem på min dotter... Vad göra??
    Vad har du för slags blöjjor och hur tvättar du dem? Hur förvarar du dem före tvätt?
  • knytis
    Emmelinan skrev 2011-07-29 15:29:11 följande:
    De som stinker är BG aio. Jag tvättar i 60 grader. Innan de tvättas hänger de över duschstången på tork från när jag sköljt ur dem.
    Skumt, Vi hade lukt ett tag när vi förvarade blöjorna fuktigt, men efter att vi gick över på att hänga dem på tork i väntan på tvätt försvann problemet. Kan det vara så att du har en snålspolande tvättmaskin då? Annars har jag hört att blöjor med fleeceinsida kan täppas igen och börja lukta om man använder fel tvättmedel. Kommer inte ihåg vad det är för tvättmedel man skall ha. Jag har aldrig kollat så noga på det där med tvättmedel för det verkar inte vara ngt problem för våra blöjor (bomullsflanell), men det finns alldeles säkert ngn i tråden som vet. Annars är ju ättika, eller bikarbonat välkända luktneutraliserare.
  • knytis
    Ronjas mamma skrev 2011-07-30 15:38:12 följande:
    Knyt vad är det för märke du kör med?
    Valde IV för att de skulle vara reko både miljö och arbetsmässigt men deras aio funkade inte om dagen för oss
    så då körde vi med BG organic hade koll på ett svenskt mäkre i bambu som också syddes i sverige men de kändes så dyra så du har väckt min nyfikenhet??
    Vi använder Kushies ultra. Är bara onetex som säljer kushies i sverige och de har gått över på en modell som heter ultra lite, den har jag aldrig testat. Men Kushiesarna är dyra här, man tjänar faktiskt på att köpa från usa, även om frakten kostar en slant. På deras egen hemsida kan man läsa om de olika modellerna och dess funktioner. Ibland dyker det upp begagnade på blocket el. tradera, då hugger jag som en kobra ;)
    Vi har också ngra IV, men tycker att passformen är sisådär.
  • knytis
    Smulan1982 skrev 2011-08-07 21:50:43 följande:
    Rätt...jag ska hålla lite utkik o köpa lite nytt o lite begagnat kanske. Jag hinner ju samla ihop ett gäng. Tusen tack för alla tips. Jag kommer allt kika in här igen för o lära mig lite :)

Sov gottis
    Jag har inboxat dig
  • knytis

Johlinn; vad bra! Skönt med allvisa gurus ibland Glad
    Ronjas mamma, mfl; Vi bor också i lägenhet. Med tre barn och två vuxna skulle vi få ha tvätt hängande överallt dygnet runt om vi inte använde torktumlare. Jag försöker göra så gott jag kan genom att alltid köra fulla maskiner, köra blöjor med annan tvätt etc. (Vi skulle nog tumla nästan lika mycket utan blöjor) Är det soligt och varmt passar jag på att hänga på uteplatsen förstås, ibland hänger vi inomhus också för att spara tvättstugetid på vintern.
    Jag tänker att man gör sitt bästa och även om man energimässigt kommer nära engångsblöjor om man tumlar så gör man en insats vad gäller råvaroåtgång och producerad sopmängd. Allteftersom våra tvätt och torkmaskiner blir mer energisnåla blir också miljöpåverkan mindre. För oss är också tygblöjor en ekonomisk fråga, rent privatekonomisk alltså, men jag tänker att det också är samhällsekonomiskt att i så många sammanhang som möjligt återanvända råvaror/material.

• knytis
    johlinn skrev 2011-08-15 22:00:54 följande:

Jag tvättar inte alltid fulla maskiner längre. Det går åt mindre blöjor nu och jag orkar inte alltid hålla på o skölja upp o hängtorka innan tvätt som jag måste göra om det går längre än 3-4 dagar innan tvätt.

Jag har löst det med en såndär ställning för småtvätt, med en massa klädnypor i du vet, där hänger jag på tork utan att skölja det funkar skitbra, klart det blir liiite kisslukt men inte alls så farligt. Jag sköljer bara riktigt kladdiga blöjor, men det blir ganska få.
  • knytis
    Jania skrev 2011-08-29 20:41:29 följande:
    För att vara ännu tjatigare;

Vilken är den allra smidigaste (minsta/tunnaste) varianten på tygblöja där man har naturmaterial närmast huden?
    Kushies ultra använder jag, helt oslagbara. De har en modell som heter "ultra lite" också, den har jag inte testat, men den lär vara ännu tunnare tänker jag.
    Kushies har eko-flanell mot huden, oslagbart enligt mig. De är ganska ovanliga här, men man kan hitta dem till hyfsade priser på amerikanska nätsidor för blöjor. Det enda svenska företaget som säljer just nu är one-tex och de har bara en modell. Går man till Kushies egen hemsida kan man läsa mer om deras olika modeller.
  • knytis
    Jania skrev 2011-08-31 14:03:38 följande:
    Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?
    Jag har en diaperaps blöjbyxa, har inte använt den så mkt. Den största skillnaden mot iv soft är att den är lite grövre, annars tycker jag den har motsvarande funktion
  • knytis
    telgebo skrev 2011-09-10 00:25:53 följande:
    Är IV soft bättre än IV organic cotton?
    Soft har ju inget extra tyglager utanpå, det gör ju att de blir liiite tunnare och smidigare. Så har jag tänkt iaf och därmed bara använt soft. Jag antar att det också finns en risk att kiss sugs upp av det yttre bomullslagret och gör organic cotton fuktig på utsidan, men det är bara en gissning.
  • knytis

Det här med lukt i blöjor kan man också åtgärda genom att inte förvara blöjorna fuktigt i väntan på tvätt. Fuktig, våt miljö är oerhört gynnsamt för förökning av bakterier som ju i sin tur skapar lukt, äckelpäcklig sådan. Om man i stället hänger blöjorna på tork direkt efter användning gör man det svårare för bakterierna att växa till. Vi har en liten klädnypsställning hängande i badrummet där vi nyper fast använda blöjor. När de torkat till hamnar de i tvättkorgen med annan tvätt i väntan på tvättstugetid.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24