• Viena

Tygblöjetråden 24

Hej tjejer Skrattande

Vill dela med mig av denna vikning, som jag blev tpsad om av finska tygblöje-användare! "Superdraken" kallar de den för.

Testade vikningen med en normalstor vikblöja och det blir ett nätt litet paket som jag tror borde passa bra på en nyfödd/liten bebis. Tycker snibbarna blir mer lagom långa än när man t.ex. viker origami/triangelvikning.

Dessutom tycker jag om att det blir så tätt kring beisen lår när man viker in "bajsfångarna" i slutskedet.

Instruktionerna är på finska, men jag kan gärna översätta om nån är intresserad. Annars är nog bilderna ganska tydliga också.

Här är länken:

http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija

• Viena

Har förresten några frågor angående tvätt/vård av bebisen när man använder pockets med fleeceyta inuti (t.ex. Fuzzi bunz), eller torrinlägg av fleece.

- Kan man överhuvudtaget smörja bebisens rumpa med något vid behov, eller täpper alla typer av salvor/oljor/krämer till fleecen?

- kan man använda olja i bebisens badvatten, eller kan även detta göra att pocketblöjorna fungerar sämre?

- Anävnder ni tyglappar att tvätta bebisens rumpa med? Vad tvättar ni med? Enbart vatten? Hur gör ni rent när bebisen har bajsat?

• Viena

Tusen tack för alla svar angående tvätt av bebisen / använding av salva Skrattande. Låter ju bäst att tvätta med enbart vatten och köra med mycket lufttorkning Glad 

Vi bor ganska trångt och det finns ingen plats i badrummet för skötning av bebisen. Har därför skötbordet i sovrummet. Kanske jag får fylla en skål med vatten och ta med till skötbordet innan jag byter på bebisen? Får se hur jag löser det.

• Viena
    telgebo skrev 2011-09-17 14:37:11 följande:
    Den verkar ju enkel, gäller bara att minnas det i skallen också den dagen man står nyförlöst på förlossningen och ska ta på första tygblöjan

Du får gärna översätta till svenska om du vill.

Ja, den är faktiskt riktigt enkel! Visade den för min man och han klarade den på första försöket Flört

Här kommer en översättning, bild för bild:

Superleija = Superdraken

Bild 1 : Öppnad vikblöja

Bild 2: Vik in två av sidorna mot mitten. Till en nyfödd kan du vika in mer och till en större bebis mindre. I detta moment avgör du blöjans bredd (=midjemåttet).

Bild 3: Vik kanterna en gång till mot mitten, så att blöjan får formen av en spetsig triangel.

Bild 4: Det lönar sig att lägga kanterna lite omlott (ett par cm), så att det inte blir ett glapp i mitten.

Bild 5: Vik upp den nedre spetsen. I detta moment avgör du blöjans längd. Du kan behöva experimentera några gånger innan du vet vilken längd som passar i olika blöjskal.

Bild 6: Vik ned den övre spetsen.

Bild 7: Vik in den ena sidans mittersta del mot blöjans mitt. Detta moment gör böjan tätare kring bebisen lår.

Bild 8: Gör likadant på motstående sida. Nu formas en fåra i mitten och kanterna fungerar som ”bajsuppfångare”.

Bild 9: Lägg bebisen på blöjan och vik upp den främre kanten över bebisens mage.

Bild 10: Vik sedan sidorna över den främre kanten.

Bild 11: På det här sättet blir vikblöjan tight kring låren, utan att strama åt eller skava.

Bild 12: Fäst gärna med en snappi, så hålls blöjan bättre ihop, oberoende av vilket skal du använder.

• Viena
    llotta skrev 2011-09-19 09:19:59 följande:
    Viena - vi har en liten låda från Ikea (säljs i tre-pack, vi har vit-rosa-gul) där vi lägger vikta flanelltvättlappar (eller tunnare frotté) och sen häller på lite vatten så de blir lagom fuktiga. Gör man lagom sats så det räcker typ ett dygn hållet de sig fräscha och är mycket enklare än att hålla på och doppa och vrida ur. Vid behov av mer sanering hade jag nog tagit med bebisen till handfatet på badrummet. Blöjan på på väg dit och en torr frottétvättlapp att hålla om rumpan på vägen tillbaka.
    Åh vilket bra tips, tack! !!Skrattande Ligger lapparna liksom "under vatten" i plastlådan, eller häller ni bara på lite så att de drar i sig fukt? Hur stor är lådan ungefär, kunde inhandla ett likadant trepack om jag åker till Ikea nån dag denna vecka!
  • Viena
    telgebo skrev 2011-09-17 14:37:11 följande:
    Var beställer man såna där snappi nu igen? Är leveransen snabb (BF om 5 veckor, men kan ju få tidigare)
    Jag beställde mina från den engelska nätshoppen babipur. Trevlig service och snabb leverans, tog max 3 dagar. Ett trepack med snappi kostade £3.85 (ca 40 kronor)

http://www.babipur.co.uk/shop/Reusable_Nappies-Accessories_&_Flat_Nappies/c23_29/p1496/Nappi_Nippas/product_info.html
  • Viena
    Jania skrev 2011-09-19 11:14:05 följande:
    Har ni badkar? Köp i så fall ett skötbord gjort för att ställa över detta. Vi hade skötbordet i annat rum men gav upp efter några veckor. Sååå mycket skönare att ha tillgång till vatten.
    Jo, har funderat på det, men vi har ett gammaldags tassbadkar som är väldigt lågt. Får man inte ont ryggen av at stå böjd över badkaret?
  • Viena
    llotta skrev 2011-09-19 12:53:43 följande:
    Det är sådana: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80098583 Lådan är ju inte tät, men det är inget problem om den bara ska stå på skötbordet, vill man ha med sig ut funkar nog en vanlig plastburk bättre...

Bara lite så det blir fuktigt, som våtservetter. Tycker det blir alldeles för slabbigt annars.
    Tack igen Skrattande Känner igen lådorna, använder dem till att förvara " plockmaterial" för matematikundervisning i på jobbet!! (jobbar som specialpedagog)!

Ska införskaffas denna vecka Glad
  • Viena
    telgebo skrev 2011-09-19 21:44:37 följande:
    Viena tack så mycket.

Det får inte plats med ett väggskötbord i badrummet/toan då?
    Nej tyvärr, badrummet är väldigt litet, vi bor i ett höghus från 30-talet.
  • Viena
    Tygtiiger skrev 2011-09-20 00:33:49 följande:
    I vår förra lägenhet hängde vi ett vägghängt skötbord över själva toastolen, man fick fälla upp det när man gick på toa, det var en jättebra lösning (tyckte vi, andra tyckte att vi var galna som bodde så smått). Nära till handfatet!
    Skrattande Funkar tyvärr inte heller, ovanför toastolen finns såna där rör som man torkar handdukar på. Inga fria väggytor i vårt minibadrum hur man än svänger på det... Funderar dock på att rensa ur en kökslåda och bara slänga upp ett underlägg på köksbänken när det är dags för blöjbyte. Skulle kanske funka.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24