Younes skrev 2011-10-12 20:07:52 följande:
Det är alltså en hel vetenskap detta med tyg blöjor!?
Jag bor i Tunisien och de blöjor som finns i handeln här har alla ett gammaldags plast skikt utanpå, vilket är himla dåligt när det är 40 grader varmt... Därför funderar jag på om tygblöjor kanske skulle vara nåt att satsa på (är bara i v. 13 än så länge, men man kan ju förbereda sig...)
Det måste väl vara mer ekonomiskt oxå, med tygblöjor? Hur många behöver man ha på lager? (Beror väl på hur ofta man tvättar förstås) Och jag antar att bebisrumpan kan andas där inne, eller blir det varmt och svettigt? Måste man byta oftare än engångsblöjor?
Har tusen frågor märker jag, kommer tillbaka med dem senare så ni inte blir allt för överväldigade!
Det vanligaste är nog att man byter lite oftare med tygblöjor, men det beror också väldigt mycket på vilken sort du använder. Har blöjan torrskikt av fleece, fuskmocka, coolmax el dyl upplevs den ju inte så blöt och då kan man nog byta mer sällan. Vi kör med flanellblöjor och byter ganska ofta, 2-3 timmars mellanrum skulle jag tro, beror lite på. Det blir olika luftigt för rumpan beroende på blöjval. Allra luftigast (även om det låter varmt) vikblöjor i rutvävd bomull + ullbyxor, men det har jag aldrig varit ngt fan av, jag är alldeles för lat och det är lite pyssel med att sköta ullbyxor, de måste vara tillräckligt feta för att stå emot vätan. Vi kör sk aio, alltiettblöja som är som en vanlig engångs fast i tyg och tvättbar. Den innehåller allt uppsugningsmaterial och tätskikt. Vi har också några vikblöjor som vi använder när vi luftar bebisrumpor. Då fäster vi dem med en liten fiffig clips som kallas snappi och struntar i att sätta på tätande ytterskikt, det blir luftigt och svalt men tål förstås bara en liten kissning innan det läcker.
Det är galet ekonomiskt man sparar mängder med pengar jämfört med engångs. Dessutom kan man köpa billigt begagnat eller sälja vidare och få tillbaka en slant.