• Viena

Tygblöjetråden 24

llotta skrev 2011-09-20 08:44:26 följande:
    Vi hade inte fått klart skötbordslösningen i badrummet när dottern bestämde sig för att komma och bytte på köksbänken ett tag. Jag skulle hellre byta i ett annat rum och ta bebisen till kran när det behövdes. Det var en stor lättnad när det var klart. Så skönt att få tillbaka sitt kök, men det beror förstås på hur mycket det används.
    Vi använder ju nog köket väldigt mycket, men jag tror inte att det skulle störa så mycket, skötunderlaget måste ju inte ligga framme på köksbänken hela tiden och grejerna kan man ju som sagt ha i en kökslåda. Nå, det visar sig väl vad som funkar i praktiken när bebisen har anlänt Skrattande
  • Viena
    Tazzme skrev 2011-09-20 15:01:14 följande:
    Nu har jag några frågor till: Hur förvarar ni era använda tygisar och hur tycker ni att det systemet funkar? Och hur länge förvaras dom innan ni tvättar dom?
    Vi har förvarat våra i en tygpåse som hängt bredvid skötbordet. Tänkte att det skulle vara bra då blöjorna kan vädras/torka upp så att de inte luktar så mycket. Nå, de torkar ju inte... men det har inte luktat så mycket ändå. Men idag (efter 4½ vecka med detta system) la jag för första gången märke till att det luktade starkt av ammoniak från påsen (vi tvättar ju naturligtvis tygpåsarna också! varje gång de blivit fulla åker de in i maskinen tillsammans med blöjorna). Hur undviker jag dethär?
    Har inte sköljt av de använda blöjorna innan vi lagt dom i påsen, för dels blir de j våtare då och dels så går det max 2 dagar mellan tvätt, så jag tänkte att det inte skulle behövas. Men kanske vi borde börja skölja av dom? Eller är det bättre att helt byta system? Typ använda en plasthink med tätt lock?
    Puffar för detta, tycks vara så olika hur folk gör (skölja/inte skölja, tät/luftig hink, lock/inget lock etc.). Skulle vara jättebra att få höra fler erfarenheter kring hur olika lösningar funkar! Glad
  • Viena
    Tazzme skrev 2011-09-20 15:01:14 följande:
    Viena: Kanske ni kan montera upp ett vägghängt skötbord just utanför badrummet? Typ rätt bredvid badrumsdörren?
    Nepp, funkar tyvärr inte heller, finns inga fria väggytor utanför badrummet. I köket finns heller inga väggar, planlösningen är modernt öppen och extremt opraktisk Skrattande Men jag är tacksam för era tips!
  • Viena
    johlinn skrev 2011-10-07 08:51:52 följande:
    Fast de blöjor som satt allra bäst när han var sådär pyttig var fuzzis x-small. En underbar liten blöja
    Hade du fuzzis eget inlägg i blöjan åt en så liten, eller fyllde du blöjan med nåt annat? Många här som sagt till mig att pocketblöjor inte funkar så bra med riktigt små pga amningsbajset. Har dock kommit över ett gäng Fuzzis i stl S som jag gärna skulle köra igång med direkt när bebisen anländer Skrattande
  • Viena
    llotta skrev 2011-10-07 09:24:33 följande:
    Viena - vi tyckte fuzzi funkade bra mycket bättre än engångs när det gällde amningsbajset!
    Oj vad roligt Glad Väntar så på att liten ska komma ut nu (BF 13.10) så att jag kan börja prova med Fuzzina! Gjorde ni nåt speciellt för att undvika fläckar i fuzzina?
  • Viena

Tack så mycket för alla svar angående fuzzis och fläckar, är så himla ivrig att få börja prova Skrattande Denna tråd är verkligen guld värd!!!

• Viena

Fortsätter med lite fläckfrågor! Köpte ett gäng billiga begagnade IV-flanellinnerblöjor och de har en del fläckar. Påverkar ju inte användingen, men funderar nu på följande

- Finns det nåt sätt att försöka få bort de gamla fläckarna, eller är de för ingrodda?

- För att undvika nya bajsfläckar, vad man man göra? Brukar ni "behandla" amningsbajsfläckar innan ni sätter blöjorna i tvätten??

- Minimundus har en "Fläcktvål" som innehåller kokos/sojaolja, tvättsoda och citronolja. Erfarenheter av denna? Kunde den funka på bajsfläckar?

- Finns det nån annan bra fläcktvål? Har hört att IV har en?

- Har också hört om galltvål, hur tycker ni att den funkar?

- Väldigt tacksam för era bästa anti-fläcktips (förutom solblekning, det känner jag till! Glad)

• Viena

Ok, låter ju bra! Har ni på galltvålen direkt på fläckarna innan ni stoppar blöjorna i tvättmaskinen, eller hur ska man göra?

• Viena
    Krake skrev 2011-10-10 20:37:34 följande:
    Amningsbajsfläckarna försvinner med tiden. När jag (hel-)ammade var alla blöjor gula, men sedan när vi började få vanligt bajs försvann fläckarna sen gradvis och nu ser man dem inte längre. Så det gula går bort efter 3-5 vanliga tvättar skulle jag gissa.

Jag har mycket svårare att få bort fläckar på vanliga barnkläder än på blöjorna  
    Ok, det som fick mig att fundera vara bara att de begagnade blöjorna som jag köpte var så fläckiga och dessa fläckar har inte bleknat trots att jag nu tvättat blöjorna 4-5ggr. Inte stör det mig egentligen, men jag tänkte försöka att inte fläcka ner de andra blöjor jag köpt alltför mycket, för att öka återförsäljningsvärdet på dem.
  • Viena

Intressant denna fläckdiskussion!! Kanske hon jag köpte de begagnade IV-blöjorna av har barn med extremt fläck-alstrande bajs GladGlad

Kommer med en kiss-fråga istället. Jag tänkte förvara kissblöjor i en nätpåse i väntan på tvätt och sedan slänga hela nätpåsen i tvättmaskinen, för att slippa plocka in kissiga blöjor en och en i tvättmaskinen. Men man måste kanske plocka ut inläggen ur pocketblöjorna för att dett det ska bli rent? Eller?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24