Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Loreena skrev 2011-09-01 14:32:17 följande:
    Jag tycker att det verkar vara en bra idé! Jag funderar också på att beställa hem tygbindor för att komplettera menskoppen med.

Jag använder hundpåsar och lägger blöjor i skötväskan i. Oftast kissar bara sonen när vi ska iväg ändå så då kan jag använda påsen till att plocka upp efter hunden med sedan, så inget slöseri här inte! :) Annars är säkert en PUL-påse både fint och smidigt! Det kanske även går att sy en liten vattentät påse själv annars av tex. en vaxduk eller dyl?  Har för mig att imse vimse har färdiga Pul-påsar annars och så har jag sett att de säljer på babykind.
    Lägger du hundens bajs bland ditt barns byxor? Eller lägger du samma påse med hundbajs ssom barnets blöjor? Det är smart med hundpåsar, hade det också förut och har funderat på samma sak nu.
    Gravid v.32+4 BF 23/10 Bara 52 dagar dit
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-01 15:17:50 följande:
    Det är nog bästa lösningen, att tvätta annan tvätt i maskinen först. Då minimerar du risken att det finns sköljmedel kvar. Använd gärna extra vatten eller sköljning om det går, för dagens maskiner brukar vara så vattensnåla. Därför är det också extra viktigt att inte ta för mycket tvättmedel.

Flera vanliga tvättmedel funkar för blöjor. Vi använder Grummes oparfymerade (Obs! ej tvättsåpan, utan pulver).

Även blöjbyxorna tål 90-graderstvätt då och då.

Lite tvättmedel = ungefär en matsked. Du får prova dig fram lite.

PUL-påsar går att köpa på flera ställen och äger du en symaskin är et lätt att se egna.
    Jag ska göra så, tvätta min egna tvätt först med extra sköljning om det går att välja som tillval och så blöjbyxorna och vikblöjorna efter på 90 grader och så in i torktumlaren.

Kommer ta 1 msk och testa och se, låter som så lite, men ska det vara så så är det så.

Ja sy egen PUL påse låter ju inte så svårt så det kanske jag ska ge mig på en med dragsko. Var kan man få tag på relativt billigt PUL-tyg tro?
  • telgebo
    llotta skrev 2011-09-01 15:18:14 följande:
    Jag gillar IV tygbindor/trosskydd och använde dem de sista veckorna av avslaget. Har använt trosskydden tidigare då min p-pillermen var så pass liten att de räckte. Har alltså ingen uppfattning om hur de klarar stora mängder blod, men de är bra för alla erfarenheter jag har. Och om man ändå använder tygblöjor är det ju himla smidigt...
    Tygbindor låter ju smart iofs men jag tror det får bli vanliga för min del. Satsar sedan på en menskopp när mensen kommer tillbaks, inget jag ser fram emot, så skönt att slippa mensen nu när man är gravid.
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-09-01 18:34:34 följande:
    jag använder ecosofts tygbindor och har gjort så i fyra år. Det är oerhört smidigt att bara lägga dem i blöjtvätten. Jag kan inte ha menskopp pga superkänsliga slemhinnor...
    Hmm, funkar inte menskopp så bra om man reagerar med klåda av vanliga engångsbindor? jag får världens klåda i slutet av mensperioden varenda gång och dessutom sover jag urdåligt när jag har mens.

Kanske ska satsa på Babyheavens tygbindor, får se. Lämpar sig tygbindor när man har avslag?
  • telgebo
    Salt Groda skrev 2011-09-01 19:21:53 följande:
    Telgebo:
    Jag varvade tyg med engångsbindor till avslaget förra gången. Jag ska köpa på mig så många tygbindor jag anser mig ha råd med den här gången, för när man blöder så mycket och länge är det mycket skönare och bättre att slippa de där prassliga engångs. Om du får klåda är ju tyg verkligen att rekommendera!
    Frågan är bara hur många tygbindor man kan tänkas behöva. Jag minns knappt hur länge jag hade avslag förra gången, men 1 månad var det nog om jag minns helt fel.

Kan ju precis som du skriver variera lite med engångsbinda på natten när man ska iväg och ha tyg på dagen hemma. Kan man tvätta tygbindorna med vikblöjor och blöjbyxor?
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-09-01 19:41:19 följande:
    Ja, de går jättebra att tvätta tillsammans med blöjor!

Jag har haft jättemycket problem med klåda, smärta, svamp och allt sådant har försvunnit sen jag började med tygbindor! Rekommenderas!!  
    Vad bra

Jo jag får jättemycket klåda i snippan efter några dagar med bindor, det är i slutet när jag inte blöder så mycket men ändå måste ha binda. Jag böt bindsort ett tag tag till annat märke och då blev det väl lite bättre.

Dessutom sover jag så dåligt när jag har mens, vaknar av att dt rinner så jag är helt slut.
    Gravid v.32+5 BF 23/10 Bara 51 dagar dit
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-01 19:49:09 följande:
    telgebo: Babyheaven säljer "blöjklipp" av PUL, alltså färdigköippta bitar som är lagom att sy en blöja av. De borde vara bra även till mindre PUL-påsar. Om de är lite mindre funkar de ju perfekt till bindor senare.

På Wanoo tygblöjor kan du också köpa prisvärt material till blöjor, bl.a. PUL.
    Tack för tipset. Kom på att man kanske kan sy en påse av vanligt vaxtyg eller det kanske är svårt att sy i.

Har folk både blöjhink för sina tygisar och blöjpåse? varför då egentligen?
  • telgebo
    miljarden skrev 2011-09-02 16:55:57 följande:
    Vi har bara haft en hink till blöjorna. En vanlig grå sophink med lock från ikea. Men ofta slänger vi faktiskt bara blöjorna bland vanliga tvätten. Fast då är det ju bara kiss i dem. Hade vi haft bajsblöjor hade vi nog ändå bara använt hinken. Förstår inte heller riktigt varför man ska ha båda.
    De kanske ha PUL-påsen när de är ute för att ha nånstans att lägga använda blöjor och sedan kanske det är lättare att bära ner en påse till tvättstugan än en hink, ingen aning.

Jag har funderat på att också lägga kissblöjor med vanlig smutstvätt, givetvis sköja ur dom hänga upp på tork innan jag lägger dom i tvättkorgen. Bajsblöjor funderar jag på att spola av i toastolen och hänga upp på tork innan de läggs i en påse i tvättkorgen.
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-09-02 17:11:53 följande:
    vi har pulpåse till att ha ute och när vi är på landet. Hink hemma.

telgebo - då rekommenderar jag att du provar tygbindor på slutet av perioden, det tror jag du skulle må bra av  

Florentina - jag är jättenöjd med mina bumgenious och har köpt många. Det är något med avtalen som gör att de inte skickar till länder med egna försäljare och det kan jag förstå. Ioch med att storbrittannien inte har moms på blöjorna blir ju konkurrensen orättvis.   Jag är jättenöjd med servicen hos barnshop och kan rekommendera köp där även om priset blir högre än i uk.
    Frågan är bara hur jag göra under perioden med avslag för det pågår ju i veckor.
    Jag hade en tanke att börja med menskopp när mensen kommer tillbaka, men jag blir osäker om även en sådan kan ge klåda och man kan ha den på slutet av mensen när man inte blöder på mycket och även vilken storlek man ska ha på en sådan.
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-02 17:15:54 följande:
    telgebo: Jag tror att vaxduk är svår att få tät i sömmarna. När du syr i PUL-tyg ska du torktumla efteråt för värmen tätar de små hålen vid sömmen. Men jag tror inte det funkar på samma sätt med vaxduk.
    Okej det vara bara en tanke.
    Tygtiiger skrev 2011-09-02 18:44:38 följande:
    Telgebo - jag får ibland klåda och blir helt öm i underlivet av engångsbindor. Det blir jag aldrig av tygbindor. Nu har jag varit för lat för att använda tygbindor när sonen har varit blöjfri, men ska prova igen nu när vi ändå tvättar blöjor hela tiden. Jag fick tips om coops bindor och de är helt klart skonsammare mot underlivet än de vanliga märkena. 

Apropå blöjhink: vi har två vanliga tiolitersplasthinkar med lock, inköpta på claes ohlsson eller nåt, som blöjhinkar. Funkar utmärkt. I skötväskan har vi hundbajspåsar att knyta in använda blöjor i om vi är ute.   
    Nu när du säger det så kan också uppleva ömhet vid mens och en tyngdkänsla. Jag köper billiga bindor med vingar 12 kr/paket och det har dock funkat ganska bra av Libresse får jag alltid klåda av på slutet.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24