• AasaC
    Äldre 19 Mar 07:48
    6200 visningar
    55 svar
    55
    6200

    Vi med barn födda år 2000!

    Här är en fortsättningstråd för oss som har barn födda-00. Jag har dock ingen aning om vilket nummer i ordningen denna är. {#lang_emotions_undecided} Alla är ju dock välkomna hit ... även om du inte varit med i någon tidigare tråd. Bara du har ett barn som är fött år 2000. {#lang_emotions_smile}



    VÄLKOMNA!


    children holding hands playing game red rover animated gif
  • Svar på tråden Vi med barn födda år 2000!
  • AasaC
    Äldre 19 Mar 09:48
    #2
    solfrost skrev 2010-03-19 09:01:44 följande:
    Hej! Jag sällar mig till er:)Jag har en dotter född  maj -00, sedan har jag även 2 småkillar och en bonus tjej.
    Vad kul. {#lang_emotions_smile} Hoppas tråden kan bli lite mer aktiv nu.

    Jag har ju Viktor, som är född i oktober-00 och så har han en lillasyster, Amanda, som är född i april-03.
  • AasaC
    Äldre 19 Mar 12:16
    #4
    solfrost skrev 2010-03-19 11:10:44 följande:
    Ja vi får väl se till att den är aktiv;)Pratar vi så hänger nog fler på?!Vi har en tjej på 19 och sedan är killarna 3 år och den andre 3 månader:)Vi bor i skåne och har gjort det i fem år, jag hoppas att vi snart kan/vill flytta hem till mina trakter som är Dalarna:)Just nu är jag hemma med den lille och har tänkt vara det till januari. Så det är inget fritids för våran -00. På både gott och ont, de flesta är ju på fritids.
    Ja, vi får prata på lite.

    Viktor har inte gått på fritids sedan förra våren ... tror han slutade i månadsskiftet Februari/Mars.
    Vi bor på Åland, sedan 5,5 år tillbaka (kommer ursprungligen från Södertälje, hela familjen) och här får ingen gå på fritids efter att de slutat 2:a klass. Det är bara i vissa specialfall (där barnen har särskilda behov) som de beviljar fritids i 3:an. Fast Viktor fick sluta lite tidigare än sina kompisar eftersom min man sa upp sig från sitt jobb i början av förra året och var arbetslös hela våren.
    Nu flyttade vi ju i höstas också, och än så länge går Viktor kvar i sin gamla skola, trots att det är mycket längre dit än till den närmaste skolan. Så nu tar han buss till och från skolan helt själv. I början var väl det lite nervöst, men nu känner jag mig inget orolig alls.
    Ibland går han hem med kompisar efter skolan också (eftersom ju ingen går på fritids) och då brukar han alltid ringa mig när han kommit dit, så att jag vet var han är.
  • AasaC
    Äldre 19 Mar 13:36
    #6
    solfrost skrev 2010-03-19 12:35:49 följande:
    Ojdå vad det skiljer sig!Här har de fritids tills de fyller 12 tror jag att det är...Min -00 hade iaf inte fixat att vara hemma själv en hel em...Vi bor i lgh-hus. så vi har knappt några grannar. Det känns tryggt att ha henne på fRitids eller ihop med en kompis som har en vuxen hemma när jag jobbar:) Saga är väldigt påhittig om man säger så:)Åland, där ska vara mysigt:) Hur kom det sig att ni flyttade dit?
    Vi hade varit hit på semester några gånger och tyckte det verkade vara så mysigt ... och så ville vi bort ifrån Södertälje. Vi ville inte att våra barn skulle växa upp där eftersom staden förändrats så oerhört mycket sedan jag och maken var små. Den delen däre jag själv växte upp var ju väldigt bra, men den delen maken växte upp, var sämre redan då ... fast nu är det oerhört mycket sämre där ... med skottlossningar, bränder och allmänna våldsamheter. Hua att ha en tonåring där nu. Det skulle jag INTE vilja. Så vi sökte oss bort ... och så råkade mannen hitta ett jobb i Mariehamn som passade honom perfekt ... och lönen var hyfsad. Dessutom kunde jag då få vara hemma ett tag till med dottern, som precis hade börjat på dagis och vantrivdes nåt enormt. Hon var då 1,5 år och på Åland kunde jag få hemvårdsstöd till hon var 3. Så det var jätte skönt.
    Vi har varit på väg att flytta några gånger, men så har saker hänt som gjort att vi stannat. Vi trivs ju så oerhört bra och VILL inte flytta härifrån, men det är ju färre jobb här. När mitt hemvårdsstöd tog slut, så blev jag ju arbetslös och när jag sökt jobb i 4-5 månader utan tur, så började vi fundera på att flytta så att jag skulle kunna plugga istället ... men då fick jag jobb ... precis ett sådant jobb jag ville ha ... så då blev vi ju kvar.
    Sen var ju maken arbetslös i våras och sökte jobb både här och i Stockholm ... men sen kom han in på högskolan här, så då blev det ju också att vi stannade. Dessutom har han börjat med politik här och är väldigt aktiv med det, så det vill han ju egentligen inte lämna heller.
    Det ÄR verkligen en otroligt bra uppväxtmiljö för barnen.

    Hur som helst ... Viktor är väldigt lugn och ordentlig av sig, så vi har egentligen aldrig tänkt att han inte skulle klara sig själv hemma längre stunder. Nu blir det ju inte så jätte länge ensam heller ... som tidigast slutar han 13 (kommer hem ca 13.45) och senast slutar han 15 (kommer hem ca 15.45). Mannen slutar skolan som senast 16.10 och då hämtar han först dottern på dagis (här går man på dagis till man börjar i 1:an) och jag slutar 16.30. Så det går ju rätt bra.
    Faktiskt så tror jag att dottern också skulle klara sig själv rätt bra ... fast vi har ändå ansökt om fritids för henne till hösten.

    När Viktor kommer hem på dagarna, så brukar han alltid ringa mig om ingen är hemma ... och sen brukar han göra sina läxor ... de han kan göra utan att behöva hjälp. Så det går rätt bra.
  • AasaC
    Äldre 19 Mar 14:09
    #7

    Oj, jösses, vad långt det blev.

  • AasaC
    Äldre 20 Mar 10:09
    #15
    solfrost skrev 2010-03-19 15:39:42 följande:
    Ja långt blev det, men det är väl roligt:) Saga är aktivare/påhittigare än de flesta i hennes ålder, så jag hoppas att jag får fritids längre än vad man får med:) Vi får väl se vad som händer i framtiden. Idag har jag fått feber:( + att maken jobbar dygn:( så det är bara att masa sig iväg på dotterns ridning med pojkarna i släptåg:) alvedon får bli min vän resten av dagen:) Ja det låter mysigt att bo där. Jag förstår att ni flyttade, vi flyttade från gbg till skåne för att få lugnare uppväxtmiljö...
    Usch, vad jobbigt med feber ... och ensam med barnen. Hoppas det snart blir bättre.
  • AasaC
    Äldre 20 Mar 10:09
    #16

    Vad kul med lite fler i tråden!

  • AasaC
    Äldre 22 Mar 10:31
    #25
    solfrost skrev 2010-03-21 17:16:45 följande:
    Ja det är inte roligt, men det gick fport över:)
    Skönt att det gick fort över i alla fall.
  • AasaC
    Äldre 22 Mar 10:41
    #28
    solfrost skrev 2010-03-21 17:18:41 följande:
    Idag har det varit en relativt lugn dag, Saga har varit hos en kompis halva dagen, hon cyklade dit själv:) =vår!Vi har precis ätit middag och barnen badar/duschar och den lille sover, så jag passade på att smita inom:)Hoppas att ni haft en bra helg!
    Ja, det var ju vår här ett tag ... men nu har det blivit vinter igen. Dottern (som snart fyller 7 år) började gråta igår när hon såg hur mycket det snöade ute. Det skulle ju bli vår. :-P

    Annars har vi haft en bra helg. I lördags var vi till biblioteket en sväng. Det var litteraturdagarna, så det var lite författare här och så.
    Sen fick vi middagsgäster ... dotterns bästa kompis och sonen i familjen är en av Viktors bästa vänner också. Pojkarna är nästan lika gamla (dock födda olika år, eftersom Viktor är född i oktober-00 och deras son är född i januari-01) och flickorna är lika gamla (båda födda -03) ... och de har alltid lekt så himla bra tillsammans, så det brukar vara väldigt lugnt och skönt för oss föräldrar att umgås.
    Så det var trevligt.

    Sen var jag ut till ishallen igår, så fick barnen åka skridskor. Vi var med dotterns kompis och hennes pappa. Utebanan hade precis blivit i för dåligt skick, men så träffade vi på en vaktmästare som lät oss åka i ishallen trots att det egentligen inte var allmän åktid där just då. Så det blev vi glada för ... och barnen tyckte det var så roligt. {#lang_emotions_smile}
  • AasaC
    Äldre 22 Mar 10:57
    #30
    solfrost skrev 2010-03-22 10:45:30 följande:
    Vad roligt att ni har så jämna barn:) Det underlättar betydligt.Tyvärr så har vi kompisar som har barn från 4 och neråt, det passar ju mellan killen , men Saga är ofta ensam eller med oss vuxna när vi har folk.Ja mer snö vill man inte ha! Här har snön precis töat bort helt nästan och till och med några snödroppar har vågat sig upp:)
    Ja, det är roligt att de är så jämngamla. Men så är ju föräldrarna en hel del äldre än oss också ... mamman är 8 år äldre än mig (4 år äldre än min man) och pappan är typ 15-16 år äldre än mig, tror jag.
    Egentligen så tror jag nog de flesta föräldrar vi umgås med är äldre än oss ... men det gör inte så mycket. Tycker nästan man har mer gemensamt med de som är äldre ... åtminstone om de har jämgamla barn. Det har väl kanske mer blivit så att man sökt sig till folk med barn i samma ålder som barnen ... och då har det väl blivit så att föräldrarna oftast varit lite äldre.
    Så mycket andra vänner sedan tidigare har vi ju inte ... särskilt inte här ... eftersom vi flyttat ... och då blir det ju så att barnens vänner familjer blir våra nya vänner.
  • AasaC
    Äldre 22 Mar 11:12
    #32
    solfrost skrev 2010-03-22 10:59:10 följande:
    Det är sant, jag är nog den ända i min gamla umgängeskrets som har en -00a...sedan fick de barn vid -04ca...
    Ja, jag är nog också rätt ensam om att ha så gammalt barn. Vi hade klassträff-03, när jag väntade dottern ... och då var vi 4 stycken (av 27) som som hade barn ... fast jag var den enda som då var inne på mitt andra barn. Hon som fick barn först (året före mig) har fortfarande bara 1 barn.
    Nu har jag ju en del gamla klasskompisar på Facebook och har ju då sett att de NU har börjat skaffa barn. Eller ... vissa började väl för typ 4 år sen.
    Ändå har jag väl egentligen inte varit någon extremt ung mamma, men till Viktor har jag ändå oftast känt mig som en väldigt ung mamma eftersom andra föräldrar oftast varit så mycket äldre.
  • AasaC
    Äldre 19 Apr 15:17
    #42

    Igår kväll så brottades maken med Viktor en stund. De brukar göra det ibland ... så att Viktor får lära sig att kämpa, typ ... och han har nog haft stor nytta av den brottningen sen på judon.
    I alla fall, så sa mannen då att han tyckte Viktor skulle testa att bryta arm med mig, eftersom han inte trodde att jag längre skulle vinna över honom.
    Sagt och gjort ... så bröt vi arm ... och jag var verkligen helt chanslös. Sjukt, vad stark han har blivit. Han är ju liksom bara 9,5 år ... men trots att jag tog i så mycket jag bara kunde, så kunde jag bara inte vinna.
    Stark, har han ju alltid varit ... fast aldrig så stark som nu.
    Viktor tyckte ju det var jätte roligt att han kunde vinna över mamma i armbrytning. {#lang_emotions_tongue_out}


    Suck!
  • AasaC
    Äldre 23 Apr 12:07
    #44
    solfrost skrev 2010-04-19 22:27:41 följande:
    :) Vad roligt för honom. Du får klappa medhårs nu då:)
    Ja, eller hur.
    Suck!
  • AasaC
    Äldre 23 Apr 12:12
    #45

    Viktor har ju blivit sångare i ett band också. De är 4 killar från klassen ... och Viktor valdes till sångare. Killarna hade t o m ett sångprov med honom.
    Så nu repar de en hel del.
    Ikväll hade tydligen pappan till en av pojkarna fixat så att de skulle få repa i skolans musiksal också.

    Sen är han med i en musikal nu på skolan också ... fast där ska han visst inte sjunga. Han ska vara en av tre cirkusdirektörer. De ska ha föreställning för massorav olika skolor, har jag fått uppfattningen om ... fast tydligen skulle föräldrarna bli bjudna till genrepet. Ska bli väldigt kul att se.


    Suck!
  • AasaC
    Äldre 23 Apr 23:05
    #47
    solfrost skrev 2010-04-23 22:48:34 följande:
    Men vad roligt, Min tjej och klasskompisarna ska köra talang i skolan ska också bli roligt att se det:) Är din son musikalisk överlag? eller det är mest på skoj?
    Nja ... han kan ju sjunga och är bra på att hålla takt och så ... så på så sätt är han ju musikalisk. Fast om man ser till musikalitet, så är nog lillasyster mer musikalisk.
    Viktor är väl inte lika tonsäker som syrran, så därför tänkte jag att jag skulle ha lite sånglektioner med honom ... så han blir säkrare. Jag tog ju själv sånglektioner i 7 år ... så jag vet ju en del om hur man ska göra.
    I tisdags hade jag första lektionen och faktiskt så blev jag lite förvånad, för Viktor sjöng mycket bättre än jag trodde. Nu sjunger de ju rock, så det är ju inte meningen att han ska sjunga med skolad röst i bandet, men jag tror ändå det kan vara bra att träna på klang och så ... för att han ska bli starkare, stabilare och orka mer.
    I början var det lite knackigt, men han snappade fort upp och kunde faktiskt sjunga med riktigt stor klang.
    Han har ju alltid tyckt om att sjunga. Ända sen han började prata (han var extremt tidig med det också), så var han typ aldrig tyst. Hade han inget att säga, så började han sjunga istället eller ha olika ljud för sig.

    Idag så filmade mannen när de repade och faktiskt lät det riktigt bra ... hela bandet. Msken blev nog väldigt förvånad, men jag trodde nog att det skulle låta så pass bra ... eller nästan, i alla fall. Kul att höra, var det ... även om det bara var en kort sekvens.

    Kul med Talang ckså. Här hade de visst Småstjärnorna för ett tag sen, fast Viktor var inte med där.
    Suck!
  • AasaC
    Äldre 3 Jun 21:22
    #49
    annki72 skrev 2010-05-23 20:25:54 följande:
    Idag har vi varit på sjukhuset hela dagen med Felix

    han fick ett kraftigt kramanfall idag på morgonen och började efter ett tag att spy och vi fick inte i honom nått att äta utan allt han åt eller drack kom upp igen.

    Krampen berodde på lågt blodsocker, då han är diabetiker så är det ganska kännsligt om han inte får i sig mat eller inte får insulin samtidigt som man inte kan ge insulin då han inte äter, blir en ond cirkel.
    Så vi åkte till sjukhuset så de fick hjälpa oss få ordning på honom igen.
    Nu är vi hemma på permission och om hans blodsocker ligger bra i kväll och natt blir vi utskrivna på telefon i morgon.
    Fy, vad jobbigt det måste vara när sådant händer.

    Hur mår han nu?
  • AasaC
    Äldre 3 Jun 21:56
    #51
    annki72 skrev 2010-06-03 21:50:08 följande:
    ja skit jobbigt är det, men som tur är så händer det inte ofta, det är många år sen sist och då var det inte alls så här kraftigt anfall han hade.

    Nu mår han bra är precis som vanlig igen 
    Vad bra att han är bra nu i alla fall.
  • AasaC
    Äldre 3 Jun 22:00
    #52

    När slutar era barn i skolan? För terminen, alltså.

    Viktor slutar den 8:e (på tisdag), så de håller på att öva nu inför avslutningen. Tydligen ska de framföra lite delar från Cirkus Musikör-föreställningen som Viktor var med i för ett tag sedan.
    Sen blir det väl att alla klasser sjunger en del också. Avslutningarna på den skolan brukar ta typ 1,5-2 timmar, så man brukar få lite träsmak i baken. Fast kul är det också.

  • AasaC
    Äldre 8 Jun 17:52
    #54
    annki72 skrev 2010-06-05 17:27:31 följande:
    här slutar dom den 10/6 grabbarna går ju i ny skola så jag vte inte hur avslutning är där, men de har övat en massa såmnger och vi ska vara i kyrkan =)

    Sen går man väl tillbaka till skolan en stund innan allt är slut =)

    Hemma firar vi med jorgubbstårta!!!
    Vi firade också med jordgubbstårta. Eller ... en slags chokladtårta med jordgubbar. Jätte gott, var det. Viktor åt två stora bitar.
  • AasaC
    Äldre 8 Jun 18:00
    #55

    Jo ... imorse var vi ju på avslutningen. Det gick jätte bra. Barnen var så duktiga och sjöng så fint ... och så hade de ett smakprov från musikalen, så då fick ju alla se lite av föreställningen.
    Efter alla uppträdanden var klara, så var det dags att gå till klassen för betygsutdelning och för att få en glass och säga hejdå.
    Viktor hade höjt sig lite sen i höstas. I höstas hade han det näst högsta betyget i allt (de har 4 nivåer i 3:an), men nu hade han fått högsta betyg i matte och i musik.
    Jag blev faktiskt väldigt glad över musik-betyget. Det kom lite oväntat, på ett sätt. Visst är han ju duktig på musik och så, fast hans lillasyster är mer musikalisk, tycker jag. Men ... de har ju haft teori också (lärt sig noter och sånt), så antagligen har han varit duktig på det också ... och han är ju väldigt intresserad av musik. Har blivit mer och mer den senaste tiden, tycker jag.
    Vi hade köpt en avslutningspresent till honom ... och med tanke på det fina musik-betyget, så var ju presenten väldigt passande. Vi hade nämligen köpt Singstar Queen. Han gillar ju Queens låtar,för han brukar kolla på sådana på Youtube.

Svar på tråden Vi med barn födda år 2000!