Inlägg från: ÖnskanS |Visa alla inlägg
  • ÖnskanS

    Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

    4 mån + 1,5 v

    Hittat hit =)

    Vad gäller att bebisar oftast orkar vara vaken ca 2 h stämmer det väldigt bra här också! Megamuppen, stod det hur länge det är så och när de kan börja vara vaken lite längre? Eftermiddagarna kan T ibland orka lite längre men inte så mycket...

    Nevadita: Oj vad din "lilla" tjej växer, där ligger vi i lä  Som jag förstod det på min BVC-tant så tyckte hon att man ändå skall börja med smakportioner vid 4 mån även om man skall helamma till 6 mån, vi har dock inte börjat än och jag tycker det känns vääääldigt länge att kämpa med de där teskedarna i två mån, känns som att jag kommer tröttna... Låter som att det är våra BVC-tanter här som är väldigt "på" när det gäller att komma igång med smakisar. Funderar på att vänta till 5 mån och köra igång sen.

    Megamuppen: Hoppas du har det bra här uppe i "våra skogar" Vi skulle ju ha bokat en träff när du är här i krokarna, men antar att det är rätt fullt upp för dig ändå när du är här på besök...

    Någon som provat hoppgunga till bebisarna? T fick prova hos mormor och morfar igår och blev sååå ivrig, aldrig sett henne så förut! Blir nog till att iväg och köpa en krok till vårt tak så att vi kan låna hem den... Hon kunde inte riktigt hoppa men försökte så gott hon kunde och tyckte det var riktigt kul =)

  • ÖnskanS

    Megamuppen: Ska stå bredvid vägen och vinka när ni åker förbi imorgon Hör gärna av dig om/när du ska till din syster så kan vi se om jag har möjlighet att komma på en träff. Har min syster i Gävle också så kan ju passa på att hälsa på henne på samma gång =)

    Monamona: Spännande att höra vad hon tycker om den sen =) T har fått provat "hänga" i gåstolen nu och det är också populärt, når inte riktigt ner än men verkar bara som att hon är nöjd av att kunna vara i upprätt ställning "på egen hand".

    Ammiz: Låter som att ni är inne i en jobbig period nu, hoppas att det snart går över... Kul att höra att Agnes gillar babysim! Vi ska på intro på lördag och börjar sen tis veckan efter, ska bli spännande. Vet inte om jag känner mig så positiv inför själva dyken men kan ju vara mysigt ändå...

    Nu ska vi snart gå och lägga oss här hemma... Bäst att se till att få några timmars sömn innan första amningspasset, våra riktiga långpass känns som bortblåsta =(

  • ÖnskanS

    Megamuppen: Oj, då hade ni ingen trevlig hemresa.. Gulligt med skeden =) En liten fråga, vad fyller en fadder för funktion? Inte så stor koll på det där...

    Ammiz: T är fortfarande rätt nöjd med sin leksak ovanför skötbordet, en blomma i glada färger med en spegel i. Har även två små leksaker bredvid som hon ibland tar och fipplar med. De händer det att vi byter ut.

    Så härligt att du snart ska få vara hemma och vad mysigt att ha en hel sommar tillsammans alla tre! Pappan här i huset får vänta till i sept innan han får gå hem, men han längtar rätt mycket redan nu...

    T satt nyss i sin gåstol ett litet tag, tog sig lite lite bakåt med en typ av hoppstil, tyckte det var jättekul när hon lyckades röra sig  Har varit lite inne på att undvika gåstolen för att jag tror det hämmar kryputvecklingen och dyl, men det är ju rätt kul att se hennes glädje när hon sätts i den så får väl se hur det blir... Lite kommer den garanterat att användas, sen gäller det att hon får leka på golvet också, risken är väl att hon blir mindre nöjd med det om hon upptäcker gåstolen. Hur resonerar ni?

  • ÖnskanS

    Megamuppen: Ja, vi har fått låna en gostol och kommer försöka använda den sparsamt. Golvet ska användas i första hand, känns som att det är därifrån hon ska lära sig att ta sig fram för att få allt i "rätt" ordning. Gåstolen är mer som en leksak.

    Vi har ingen mobil ovanför sängen. Däremot har T en snuttefilt som hon alltid ligger och pillar med innan hon somnar. Ibland efter den tidiga morgonamningen vid 4-tiden är hon rätt pigg, då brukar jag lägga dit ett av gosedjuren som finns i sängen så att hon får leka och prata med det. För mamman orkar inte vara lek-kompis den tiden  

    Förstår att det var hemskt med ledsen bebis! Jag har inte testat flaska än, var iväg på klädparty i veckan men såg då till att amma T vid sex-tiden och efter det behöver hon ingen mat mer på kvällen så du kunde jag vara borta tre timmar utan problem. Känner inget behov av att vara ensam längre stunder än så länge så kommer inte introducera flaska utan inväntar när hon sen kan äta "riktig" mat. Det är ju inte långt kvar det heller nu! Fy vad tiden går fort! Vi har ju redan "stora" barn tjejer!

    Nevadita: Hua, inte kul med rygg-problem. Har också rätt ont i min rygg nu, var på massage för ett par veckor sedan och hon sa att det var bära runt och amma T som orsakat det... Men är glad att jag slipper mina foglossningar nu, har en kompis som också känner av det även efter att hon fått barn. Hoppas att det försvinner vart eftersom du slutar amma!

    Nu ska jag gå och fika med min man, sen blir det sängen bredvid T som sover så sött

  • ÖnskanS

    Nevadita: Jag vill också ha vår!!! Kommer nog ner till dig imorgon MÅNGA som har magsjuka nu som det låter, hoppas att ni kommer klara er okej, ät vitpepparkorn så kanske du klarar dig!

  • ÖnskanS

    Ammiz: Nej, T blir aldrig hungrig så snabbt inpå amning längre. Går alltid absolut minst två timmar, men om hon får så tätt beror det nog inte på att hon är jättehungrig utan snarare att det passar att ge henne lite extra innan hon ska somna. Jag ger dock alltid från båda brösten, just för att vara säker på att hon verkligen får i sig tillräckligt så att hon inte bara blivit störd och slutat äta pga det. Mycket mera trugande numer när det är så mycket annat runtomkring som går att titta på =) Provade ge från ett bröst ett tag, men då kunde det ibland gå bara en timme tills hon blev hungrig så tycker jag får bättre rutin på det här sättet...

    T har också blivit lite personlighetsförändrad, eller blir det i princip från dag till dag nu =) Ena dagen är allt jättebra och hon flinar och skrattar hela dagen, nästa dag är det mycket gnäll... Vet inte riktigt vad det beror på. Ibland blir det bra av att lägga ner henne på ett täcke så att hon får sprattla fritt och prata, andra gånger fungerar det att mysa i soffan med en bok, ibland är det sova som gäller, ibland kan man busa med henne och så börjar hon skratta. Så det är lite trixande, inga klara knep som fungerar längre...

    T kan bli rädd för folk, framförallt skrikande bebisar, när hon är trött. Är hon bara mätt och pigg fungerar det oftast bra, men om detta felar tål hon inte mycket... Däremot sitter hon och studerar mycket om vi vistas bland mycket folk. Var på kalas igår och tog nog 1,5 tim innan hon öppnade munnen och bröjade "prata", behöver hinna bli varm i kläderna först. Men därefter fick vi inte tyst på henne och hon pratade och flinade mot alla vårt lilla charmtroll =) Hon kan även behöva pejla av med mig att det är ok innan hon börjar prata med nya, märkte det när vi hälsade på på mitt jobb i veckan. Så fort vi kom in till någon ny kollega som började prata med henne, kollade hon upp på mig och såg så att jag tyckte det kändes okej, sen pratade hon på.

    Nyss varit och nattat T för att mannen gick bet andra kvällen i rad, nästan alltid han som nattat innan... Så visst förändras de små liven hela tiden, lite jobbig känsla när man tycker att "nu borde vi veta hur hon fungerar", men så är allt upp och ner mot tidigare... Händer nog mycket i våra små bebisars huvuden för tillfället, mycket intryck som ska sorteras...

    Nu ska jag snart gå och lägga mig på min spikmatta, låg på den i morse och tycker att ryggen blev lite bättre direkt så ska försöka med det nu en tid har jag bestämt mig för!

  • ÖnskanS

    TV-tittande: Är inte jättenoga med att T inte får titta på TV, sitter hon med oss i soffan en stund på kvällen händer det absolut att hon "ser" TV:n. Blir dock ingen längre stund oftast då hon lägger sig vid åtta och vi nästan aldrig knäpper på TV:n förrän strax därinnan. Skulle inte välja att ha den som barnvakt. Monamona, jag tittar inte heller på TV under dagarna, finns inte tid till det... Blir lite för rastlös att "bara vara hemma" så försöker ha något inbokat varje dag och det tar ju sin tid att göra sig iordning och ta sig iväg eller förbereda mat och fika här hemma om det ska komma besök =)

    Sen måste jag hålla med Megamuppen, här hemma är ofta ganska tyst! Men varför skulle det egentligen skada om det är tyst när man är hemma, måste väl vara nyttigt att bara kunna varva ner och ha det lugnt ibland? Gillar själv att ha tyst och lugnt runt mig ibland... Tror ändå inte att det lbir samma sak att ha TV:n på som alla andra plötsliga ljud, så det är nog svårt att träna bort på det sättet skulle jag tro...

    Igår hade vi en jätteledsen bebis kring tio-tiden så nu ska jag förbereda mig för att sova utifall att hon vaknar till samma tid ikväll igen, men hoppas inte det. Troligen vaknade hon av att hon drömde... Lyckades lugna henne med bröstet till slut...

  • ÖnskanS

    5 månader minus 5 dagar

    Kondis: Börjar helt klart bli bättre nu när vagnpromenaderna är rätt täta och långa =) Dock ingen löptur ännu, men hade nog blivit igår i det fina vädret om inte svärisarna varit på besök... Funderar på att anmäla till vårruset för att öka motivationen att förbättra kondisen =)

    Bebis och begravning: Verkligen trist att behöva fundera kring det, men skulle nog också valt någon diskret färg. Fanns möjlighet skulle jag försöka undvika att ta med bebisen in i kyrkan, känns inte som att det passar att rikta uppmärksamheten mot den lille under akten... Är ju inte så lång stund, så någon kanske kan ta en tur med vagnen under tiden? Kan ju ha mobilen på på ljudlöst om man är orolig för att kunna vara nåbar...

    Megamuppen: Kul med det lyckade dopet!

    Bad: Hör kör vi med 37-38 grader och inga sura miner... Men prova öka ett par grader upp eller ner och se vad reaktionen blir... I morgon är det dags för babysim, längtar sååå, tycker det var jättemysigt sist! I morgon ska mormor få följa med för pappan är borta, låter uppskattat =)

    Håravfall: Jag kommer också snart bli skallig!!! Behöver bara dra handen genom håret så har jag en näve "lös-hår"! Mannen frågade lite oroligt för en tid sen om det verkligen är normalt och om jag snart kommer bli flint Och visst kan man fundera! Lagom less på alla hårtussar som finns överallt och som fastnar på allt!

    Idag har vi gett T lite gröt! Hon åt och verkade verkligen jätteintresserad! Gick helt klart över förväntan. Hon hade nog kunnat äta mycket mer, men efter ca 3-4 skedar fick hon byta till bröstet =) Hoppas att det fortsätter så här... Kommer dock inte att byta ut något mål än utan fortsätta med små "smakisar" till hon blir 6 månader.

    I morgon ska jag på lite välbehövlig massage, ser jag verkligen fram emot!

    Ha det bra allihopa!

  • ÖnskanS

    Megamuppen: Vi hade tänkt i ca två veckor till tills efter vår fjäll-resa, men fick en impuls ikväll och kunde inte låta gröten vara längre =) Beror nog mycket på att T blivit så intresserade sista dagarna så fort vi äter eller dricker något, så det kändes helt rätt att börja!

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009