• Anonym

    Hur känns/ter sig er ångest?

    Hur upplever/känns det när ni får ångest? Hur ter det sig?

    Jag har haft panikångest sedan barn, på äldre dar fick jag även "vanlig" ångest, alltså sådant som tankar och känslor tex skapar.

    Nu mår jag så konstigt, jag är framförallt SÅ orkelös/energilös! Orkar ingenting!!! 
    Jag har även ibland hjärtklappning /alternativt att det känns som hjärtat inte orkar slå...det slår tungt och det känns som det är ansträngt, jag blir alldeles darrig, orkar knappt stå på benen och det blir svårt att ta djupa andetag!

  • Svar på tråden Hur känns/ter sig er ångest?
  • Anonym

    Jag har mer att jag vill ut ur min kropp och allt känns obehagligt, känner mig darrig. Vill bara fly från allt.
    Alltid på kvällarna. Känslor och tankar som skapar ångesten.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-19 20:58:28 följande:
    Jag har mer att jag vill ut ur min kropp och allt känns obehagligt, känner mig darrig. Vill bara fly från allt.Alltid på kvällarna. Känslor och tankar som skapar ångesten.
    Samma här känslor och tankar skapar ångest...

    känner inte igen det jag beskriver som ångset....tänkte om det var någon ny typ av ångset, tror det är något annat
  • Anonym (panikångest1000)

    Som om lungorna krympt till två ärtors storlek och hur jag än andas så får jag inte tillräckligt med luft. Kallsvettig. En fruktansvärd känsla av total katastrof och panik. En känsla av att liksom vara instängd i min egen kropp, en klaustrofobisk känsla. Outhärdlig panik. Extremt rastlös. Kan inte sitta still kan bara gå fram och tillbaka över golvet och vrida mina händer i total vanmakt.

  • Anonym
    Anonym (panikångest1000) skrev 2010-03-19 21:11:34 följande:
    Som om lungorna krympt till två ärtors storlek och hur jag än andas så får jag inte tillräckligt med luft. Kallsvettig. En fruktansvärd känsla av total katastrof och panik. En känsla av att liksom vara instängd i min egen kropp, en klaustrofobisk känsla. Outhärdlig panik. Extremt rastlös. Kan inte sitta still kan bara gå fram och tillbaka över golvet och vrida mina händer i total vanmakt.
    Okey.....
    "Som om lungorna krympt till två ärtors storlek"  Lite så kan jag känna nu men det är ändå inte det största problemet.....ni blir inte trötta/orklösa?
  • Anonym

    kan bli väldigt trött och noll energi, tror det beror lite på att ångest i sin tur skapar depp.. det är väldigt tröttsamt att ha ångest..

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 00:09:22 följande:
    kan bli väldigt trött och noll energi, tror det beror lite på att ångest i sin tur skapar depp.. det är väldigt tröttsamt att ha ångest..
    Jaså du blir det också
  • Anonym (psy)

    Vår ångest härstammar från överlevnadsinstinkter som går ut på tre saker: fly, slås eller "spela död". Det innebär att kroppen "ställer om sig" för vår överlevnad, pumpar ut blod till musklerna, gör att vi får tunnelseende etc. Har vi många såna reaktioner eller reaktioner under en längre tid blir vi väldigt trötta, vi kan reagera så även om vi inte märkt hur stressad kroppen varit. Att bli helt trött och urlakad är vanligt vid ångest eftersom kroppen går på högvarv under en längre tid. När vi har ångest spänner vi också musklerna (för att kunna slåss) vilket ofta gör att bröstkorgen som är elastisk och vidgar sig med andetagen "stelnar", vi upplever då att vi inte kan få in tillräckligt med luft.

    Har inte du skrivit en annan tråd om detta TS? Är du orolig så prata med din läkare och be honom/henne beskriva vad som händer i kroppen så att du slipper oroa dig.

  • Anonym
    Anonym (psy) skrev 2010-03-20 12:45:13 följande:
    Vår ångest härstammar från överlevnadsinstinkter som går ut på tre saker: fly, slås eller "spela död". Det innebär att kroppen "ställer om sig" för vår överlevnad, pumpar ut blod till musklerna, gör att vi får tunnelseende etc. Har vi många såna reaktioner eller reaktioner under en längre tid blir vi väldigt trötta, vi kan reagera så även om vi inte märkt hur stressad kroppen varit. Att bli helt trött och urlakad är vanligt vid ångest eftersom kroppen går på högvarv under en längre tid. När vi har ångest spänner vi också musklerna (för att kunna slåss) vilket ofta gör att bröstkorgen som är elastisk och vidgar sig med andetagen "stelnar", vi upplever då att vi inte kan få in tillräckligt med luft.Har inte du skrivit en annan tråd om detta TS? Är du orolig så prata med din läkare och be honom/henne beskriva vad som händer i kroppen så att du slipper oroa dig.
    Jag är inte orolig men jag har haft panikångest sedan barnsben och ävev vanlig ångset och känner inte igen de symtom jag har nu, så man undrar ju vad som felar
  • Anonym (psy)
    Anonym skrev 2010-03-20 14:18:37 följande:
    Jag är inte orolig men jag har haft panikångest sedan barnsben och ävev vanlig ångset och känner inte igen de symtom jag har nu, så man undrar ju vad som felar
    Okej, jag förstår att du undrar. Men det är vanligt att ångesten tar nya uttryck under livets gång. Just detta med matthet och att man upplever det svårt att andas är jättevanligt.
  • Anonym
    Anonym (psy) skrev 2010-03-20 15:35:10 följande:
    Okej, jag förstår att du undrar. Men det är vanligt att ångesten tar nya uttryck under livets gång. Just detta med matthet och att man upplever det svårt att andas är jättevanligt.
    Okey...testade att ta en liten liten dos oxascand förrut men har kvar samma symtom
  • Anonym (psy)

    Saken är den att ångesten gör oss ofta uppmärkssamma på kroppssymptom och när vi fokuserar på något blir också dessa symptom starkare. Om du är orolig att det är något annat så tycker jag absolut att du ska kolla upp det med läkare om inte annat så för att kunna släppa rädslan om du får beskedet att det inte är något.

  • världens bästa mamma
    Anonym skrev 2010-03-20 15:41:29 följande:
    Okey...testade att ta en liten liten dos oxascand förrut men har kvar samma symtom
    Samma här ingen verkan..... har 90 i vilopuls.....
  • Anonym
    Anonym (psy) skrev 2010-03-20 15:45:54 följande:
    Saken är den att ångesten gör oss ofta uppmärkssamma på kroppssymptom och när vi fokuserar på något blir också dessa symptom starkare. Om du är orolig att det är något annat så tycker jag absolut att du ska kolla upp det med läkare om inte annat så för att kunna släppa rädslan om du får beskedet att det inte är något.
    Jo precis....
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 21:48:29 följande:
    Jo precis....
    jaså....?
  • Anonym (Ledsen tjej)

    Känner en klaustrofobisk känsla i kroppen fast jag är ute och klarar inte av att sova eller varva ner. Måste ta promenader hela tiden och cykla och hålla igång. Kan ibte ligga ner. Tagit två lugnande utan att få nån sömn. Haft såhär 3 veckor dygnet runt... är gravid i vecka 30 och aldrig haft såhär förut när jag varit gravid. Inget speciellt har hänt heller. Känns som jag är fången eller fast i en liten hiss. Varken djupandning eller yoga eller lugn musik hjälper. Andas i fyrkant dygnet runt utan effekt. Nån som känner igen sig eller vet va de beror på? Är de ångest?

  • Anonym (alltkännstomt)
    Anonym skrev 2010-03-19 20:58:28 följande:

    Jag har mer att jag vill ut ur min kropp och allt känns obehagligt, känner mig darrig. Vill bara fly från allt.
    Alltid på kvällarna. Känslor och tankar som skapar ångesten.


    Så känner jag just nu, vill bara fly från allt, allt känns meningslöst och tomt, inget har någon betydelse, har inte känt lycka på väldigt länge, om någonsin, lyckan är så kortvarig.

    Snarare så kan man bara räkna med att livet är en stor besvikelse, det blir aldrig som man drömt eller hoppats på, jag ser allting som ett grått filter där glädjen knappast finns, kan inte ens njuta av vackert väder längre för då tänker jag att imorgon blir det ändå regn.

    Ju äldre man blir desto värre blir det för efter varje år så kommer man längre ifrån sina drömmar och jag inser att mitt liv i ensamhet är något jag kommer få leva med. Aldrig har någon tagit upp telefonen för att ringa mig, om det inte är mina föräldrar eller någon som vill mig något speciellt.

    Sedan barnsben har jag drömt om att bo på en gen öde ö i paradiset med den jag älskar, men ingen verkar vilja älska mig.
  • Anonym (Engla)
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2021-08-27 04:49:08 följande:

    Känner en klaustrofobisk känsla i kroppen fast jag är ute och klarar inte av att sova eller varva ner. Måste ta promenader hela tiden och cykla och hålla igång. Kan ibte ligga ner. Tagit två lugnande utan att få nån sömn. Haft såhär 3 veckor dygnet runt... är gravid i vecka 30 och aldrig haft såhär förut när jag varit gravid. Inget speciellt har hänt heller. Känns som jag är fången eller fast i en liten hiss. Varken djupandning eller yoga eller lugn musik hjälper. Andas i fyrkant dygnet runt utan effekt. Nån som känner igen sig eller vet va de beror på? Är de ångest?


    Men stackare, så ska man inte behöva må som gravid. Kontakta din barnmorska och be om hjälp, träffa läkare.

    Hög dos magnesium? Kan låta simpelt, men brist är vanligt och kan ge exakt de symtom du beskriver. Kroppen förbrukar mer nu när du är gravid av näringsämnen.

    Jag blev av med mycket av min brutala ångest och mina sömnproblem när jag började äta magnesium och d vitamin.

    Hoppas du har en stöttande partner. Kram
Svar på tråden Hur känns/ter sig er ångest?