Inlägg från: Miss Obsessive |Visa alla inlägg
  • Miss Obsessive

Varför säger man att "vi" är gravida??

Jag förstår inte problemet? Uppenbarligen så är det ett uttryck en del använder för att förtydliga att man är två som väntar barn, istället för att allt fokus ska hamna på kvinnan. Jag tycker snarare att det är irriterande att mannen och hans känslor så ofta förbises vid en graviditet. Mycket av de känslor hon har, har även han. 

• Miss Obsessive
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-20 23:31:15 följande:
    Ja visst men det är ändå bara en som är gravid. Båda väntar dock barn. Och nej det handlar inte om semantik, det är bara allmänt irriterande och könslöst.
    Spelar roll vem som är gravid, båda är med om fenomenet. En graviditet är för mig och många andra så mycket mer än bara de uppenbara fysiska förändringarna som kvinnan genomgår, det är oändliga känslostormar och omställningar för både honom och henne. Så om någon vill beskriva denna stora händelse som att vi är gravida så förstår jag inte problemet, för man är två om en graviditet. 
    don Quijote skrev 2010-03-21 17:59:17 följande:
    Miss Obsessive: Jag håller med dig om att det är irriterande att sådant fokus läggs på kvinnan när man väntar barn, men det är en annan fråga. Det här är för mig en språkfråga. För visst är gravid ett fysiskt tillstånd?
    Jodå, att vara gravid är ett fysiskt tillstånd, det har du rätt i. Men det är också så mycket mer än bara just det! Jag ser inget fel i att som par säga "vi är gravida". Jag håller med IDIBION YES, för mig tyder uttrycket på samhörighet. 
  • Miss Obsessive
    L E A skrev 2010-03-21 19:08:30 följande:
    Vi är gravida men det är jag som bär barnet. Min man är den som fått vara gravid ihop med mig, fyllt i dom luckor jag inte klarat av och varit till stort stöd i allt. Vi började denna resa tillsammans o ska slutföra den tillsammans. Det är nått vi gör ihop så jag vill inte att han ska känna sig  utanför för en sekund. Vi är gravida på många olika sätt fast det kanske bara syns på mig Psyskiskt är vi båda med o driver denna båt i land...
    Shmone skrev 2010-03-21 19:03:04 följande:
    Jag tycker det är fint att säga "Vi är gravida".. särskilt när det är pappan som säger det. Det är som ett uttryck för att han är till 100% delaktig i det som händer.   Det är nåt vi gör tillsammans.. Pappan är lika stor del i det. Det är jag som får cravings - men maken som springer o köper mashmallows till mig. Det är jag som får svullna ben.. men han som tar över en del av mina sysslor så jag får vila mera. Det är jag som behöver fler kuddar i sängen - och han som får färre "på köpet". Det är jag som blir på asdåligt humör - men han som får stå ut med mig och älska mig ändå..
    Mycket fint sagt {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Varför säger man att "vi" är gravida??