• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 21 Mar 11:49
    19944 visningar
    39 svar
    39
    19944

    Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag är gravid och väntar mitt o sambons barn i början av juni.

    Nu är de så här, pga betalningsamn o att båda två är sjukskrivna så bor vi i en sk social lägenhet, en etta på 22kvm (toa inräknad)

    Min sambo hade den när vi träffades, enligt socialen så får bara en vuxen bo i den o de är ju rätt!

    Vi har gjort allt nu i över två år för att hitta en lägenhet, men vi får ingen pga betalningsam o att vi inte har fast arbete.

    Vi ansökte hos socialen nu att vi ville byta upp oss i lägenhet storlek, fick beslutet förra veckan om att de blev avslag och att min sambo riskerade att förlora sitt sociala kontrakt.

    Hit hör de konstiga, han riskerar att bli av med sitt kontrakt då socialen själv inte betalt hyra till sej själv!

    O sen stog de i brevet att vi inte gjort tillräckligt för att förbättra våran sitvation, hur fn ska vi kunna göra de när båda e sjukskrivna?

    Sen står de i socialens stadgar att om man redan har kontrakt via socialen så kan man få byta upp sig el ner sig i storlek på lägenhet.
    Men detta verkar inte gälla oss.

    Jag vet inte vad jag ska göra, vi får inte ens plats med barnvagn i lägenheten o ev riskerar att bli av med lägenheten, då står vi på gatan?!?!

    De komiska till de hela är att vi testat nå socialen hela veckan för att endel saker i beslutet stämmer inte, men dom går vist inte få tag på helt plötsligt, trotts mail, telefon samtal och att vi lämnat på telefon svararen, så behagar dom inte svara el ringa upp..

    Är det någon här inne som kan något om Socialens regler o ev vad man kan göra?

  • Svar på tråden Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 14:02
    #2

    Vi bor i sthlm, o det är komunen som äger lägenheterna,(socialtjänsten själv som köpt lägenheterna,) och min sambo lämnar hyres avierna direkt till soc så dom betalar, vi får inga pengar alls för hyran utan de sköter dom själva, en jäkla historia.

    Sen att jag blev med barn va inte planerat eller något, o sen att jag inte kunde göra abort va pga att de gått för långt i graviditeten!

    Sen står de inte i kontraktet att han ska bo ensam heller! Å vad ska han göra då låta mig bo på gatan, då han räddade mig från mitt x som misshandlade o våldtog mig?
    Ska han bara strunta i de när han blev kär i mig?

    Vi har gjort o gör allt för att hitta lägenhet själv. men 2hand är nästan svårare att få än förstahnads kontrakt. o har man betal anm som vi har så får man ingen lägenhet hur snäll o go man än är!

    Ingen av oss har betalnings anm på hyror el nå.. Jag har en skuld sedan 17år, som gör så jag inte kan få lägenhet själv. å då man inte har jobb heller så blir de inte lättare! Jag är sjukskriven sedan 3år tillbaka o min sambo sedan 6år tillbaka.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 16:19
    #4
    saltabanditen skrev 2010-03-21 15:24:10 följande:
    Men varför skyddade ni dig inte från graviditeter när läget är som det är???Hur var det där med att bara få bo en i lägenheten som du skrev i TS, och nu att det inte står i kontraktet. Är det så att han har en överenskommelse med soc att bo själv?Det din kille skulle ha gjort var att följa överenskommelsen(?) med soc och fortsatt bo ensam och du skulle aktivt ha sökt egen lägenhet redan från början för 2 år(?) sedan, tex via soc om läget var så allvarligt. Alltså att ni bägge tog ansvar för den uppkomna situationen då när du flydde.Hur är det med vänner, era föräldrar, kanske ni måste fundera på att splitta på er och flytta hem igen. Det skulle kunna vara ett alternativ.
    JAg har gått på p-spruta hela tiden, så vi har skyddat oss, utan att de blivit ett enda undan tag!

    Enligt socialens normer så får man enbart bo en person i en etta, annars får man byta upp sig(blev kanske lite krångligt i förklaringen sorry)

    Jag har sökt aktivt efter en lägenhet i över 5år. men får ingen, socialen vill att jag flyttar tillbaka till min hemkommun, men va ska jag göra där? umgås med folket jag strykt ur mitt liv för att reda upp mitt liv?

    Ingen av oss har något att flytta hem till längre, jag har bott i sthlm i över 3år nu, min sambo i över 8 år,. han är desutom vuxen 32år och jag är 25!

    Ska vi sära på oss nu när det är knappt tre månader tills bebisen kommer?

    Sorry men fattar inte riktigt hur du menar o tänker..

    Jag vill inte splitta på min familj pga socialen, att dom gör livet surt för oss.

    Jag kommer från en familj med drogmissbruk o enbart problem, jag blev misshandlad av min mamma o min far är död.

    Jag träffade en kille sedan 8år tillbaka som misshandlade mig grovt och jag tog mig inte därifrån, då han höll i pengar mm.

    Sen för två år sedan träffade jag min nuvarande sambo, och flyttade hit över 70mil från mitt x.  Min sambo skyddar mig dagligen mot hot mm från min familj o mitt x.

    Socialen vet om mitt tidigare liv men bryr sig inte, utan tycker att jag kan flytta tillbaka dit om denna lägenhet inte duger, men i brevet som kom i veckan stod de lite annat bla att min sambo ev skulle mista sin lägenhet o att vi skulle hamna på gatan, vi kan dok överklaga men de kommer ju inte hjälpa.

    Vist jag kan axeptera läget om vi enbart få bo kvar i denna lägenhet iaf, då får man prioritera bort saker till barnet.

    Som läget ser ut nu så vet jag inte in el ut, jag har enbart kunnat skaffa lite barnkläder då jag är berädd att bo på gatan igen...
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 16:53
    #12

    Ursekta att jag inte svarat mycket som hänt!

    Socialen har vetat om att vi är sambo och har axpeterat de, men just nu gör dom allt för att ställa till de för oss.

    Sen man kan va sjukskriven så länge o vi får socialbidrag ist för f-kassa då vi är nollade där.

    Idagsläget ser inget vidare ut, då dom stängt av vårat bidrag oxå helt utan anledning.

    Vi har tittat grannkommuner och allt runt om, men inga possetiva svar.

    O nej den enda jag känner som är villig att hjälpa har tyvär för låg ekonomi då hon är sjukpantionär, men har inga betalamn, sen har jag ingen släckt eller något.

    Just nu har jag större problem än lägenheten då jag funderar hur jag ska få mat så barnet växer i magen.

    Socialen har godkänt att vi bottihop i över ett år och har aldrig haft problem förens nu, då vi ansökte om större lägenhet tillsammans.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 16:05
    #23
    Anonym skrev 2010-03-26 20:14:08 följande:
    Vad är ni sjukskrivna för, och vad ger socialen för anledning till att ni inte kan få bidrag längre?För att inte få bidrag måste man missköta sig på något sätt och inte hålla sig till reglerna. För att få soc har man vissa skyldigheter och dessa skyldigheter kan man ha även som sjukskriven! T ex att man blivit erbjuden arbetsträning men tackat nej.Så det mesta hänger nog på exakt vad ni är sjukskrivna för och vad ni gör för att bli friska igen.
    Jag är sjukskriven pga depretion och att jag har gått in i väggen, är på väg tillbaka till livet igen o kommer så fort barnet hoppat ut börja jobba igen.

    Min sambo lutar de dok åt som han kommer bli sjukpantionär, han har varit med om en bilolycka och har problem med höger arm och ben... ska in på två nya operationer nu i april..

    Det enda socialen har krävt av oss är sjukintyg/sjukskrivning och de har dom fått! Vi ställer upp på allt socialen vill mm.

    Men sen jag ville att vi skulle fråga om större lägenhet så har dom satt sig emot oss. och dom vet att vi inte kan få lägenhet på annat sätt.

    De enda som jag kan ha gjort för att gjort dom arga va att jag va på familjeenheten o diskuterade med dom, men både tanten på familjeenheten och jag ansåg att ingen hjälp behövdes på de viset just nu o skulle de behövas i framtiden så skulle jag höra av mig.

    Vi gör allt dom vill.

    O hade socialen nu velat att jag skulle flytta ut, så hade dom sett till med de omg, men endå så har dom betalat hyran mm o de enda dom sagt är att lägenheten igentligen bara är för en person, men dom låter mig bo här endå.

    Men nu är ju allt tillstrulat endå...

    Jag letar efter bostad överallt. de som dok är problemet är att vi ingetligen är bundna till sjuhusen här, då vi får hjälp av special läkare som inte går att hitta på mindre orter...

    Vi ska på möte med soc på måndag ang allt, då hyran o allt blir lidande nu då dom nekat bidrag, vi kan överklaga allt o de ska vi göra.. även lägenhets beslutet.

    Men de jag tror är att dom ledsnat på att hjälpa oss, att dom inte får ut oss på arbetsmarknaden som dom vill, så dom blir av med oss.. men tyvärr är de inte vårat fel att vi hamnade hos soc. Jag går dok om två månader över på Föräldrar penning, så då slipper jag dom...

    Hadde vi kunnat jobba o slippa socialen så hade vi gjort de för länge sedan!!

    Jag vill inte leva på andra o i den sitvationen jag lever i nu!

    Sen kan jag tillägga till alla som suttit o dumförklarat mig att jag är så dum som sätter ett barn till värden. Jag har gjort ett x antal aborter för att inte sätta ett barn till värden pga p-piller,pstav,spiral mm inte fungerar. sen bad läkaren mig testa p-spruta i sista hopp. men se jag blev gravid endå.

    De enda som fungerar för att ajg inte ska bli gravid är ant att inte ha sex el att sterilisera mig o de är jag för ung för! Men något jag grymt funderar över...

    Jag gjorde inte denna tråd för att bli påhoppad med massa skit, utan för att kanske få någon slaks tips.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 28 Mar 01:19
    #27

    man måste inte söka som sambo nej! Jag har redan diskuterat detta med min soc sek och går jag över på fp så får fortfarande min sambo söka enskilt.

    Vi får helt enkelt se vad dom sejer på måndag o vad vi kommer fram till.

    Jag kan gärna lämna sthlm för min del, jag är inte ens här ifrån. Men då jag springer på sjukhuset två till tre gånger i veckan då jag har ca 5olika läkare jag träffar så blir de väldigt jobbigt för mig att pendla fram o tillbaka...

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 17:11
    #33

    Har inte varit här inne på länge o skrivit nu, mycket som hänt.

    Vi fick avslag av soc ang våran lägenhet, och riskerar nu att bli av med våran lilla lägenhet för socialen i denna komun vill inte ha med oss att göra längre.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 19 Apr 13:16
    #36

    Sen en sak, såg att vissa skrivit att man får avslag pga de!

    Nej vissa gånger får man inte de! Då jag kommer gå över på Fk o få mamma penning som är minimum så har min sambo rätt att ansöka, och då blir vi inte ansökta som sambos!

    Det har jag skrivtligt på av min social sek.

Svar på tråden Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?