Inlägg från: Förlossningspedagogen |Visa alla inlägg
  • Förlossningspedagogen

    Äckelmagad sambo...

    Hej!

    Grattis till att ni ska få barn! Det är verkligen begripligt att du vill ha med din partner! Till att börja med skulle jag vara väldigt rak med honom och säga att "Jag vill verkligen att du är med!" Det finns mycket ni kan göra för att han ska känna sig trygg i situationen:

    Gå profylaxkurs: Jag har träffat flera "äckelmagade" partners som haft enorm hjälp av att gå AnnasProfylax - där lär vi ut många olika "verktyg" och tankesätt för partnern, vilket brukar göra dem väldigt lugna och trygga. De får så att säga "annat" att tänka på än det som kanske skulle kännas obehagligt i vanliga fall.

    Han kan också, under förlossningen, hålla sig uppe vid ditt huvud, vid huvudändan av sängen.

    Ta med en "back-up"! Jag kan varmt rekommendera att ni tar med er en vän, syster eller doula exempelvis som han kan dela ansvaret med. Dels kommer han att känna sig lugnare när ni är fler som stöttar och dels kan den personen kliva in mer om det skulle vara så att han faktiskt inte fixar det. Om du kan, försök se det som att han kanske har varit med om något som ger den här starka reaktionen. Vi har alla vårt bagage! Det viktiga är att DU får det stöd du behöver, från din partner eller kanske från någon annan.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Äckelmagad sambo...