• MCT79

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Jag tycker det låter jättebra Pickolito.. man har olika erfarenheter och behöver olika stöd...

Jag hänger en del i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52198836.html men den rör ju mycket lite/ingenting kring IVF och dylikt.. många av oss har haft många missfall och kämpat med varann lääänge.. jag hamnade där januari 2010...

Några har gått vidare till "äntligen barn" tråden och några hänger tyvärr fortfarande kvar i "vi som väntar på plus efter mf/ma" tråden.... det som är gemensamt för de här tre är att det är en fantastisk sammanhållning och alla peppar varann.
    Det är okej att ventilera oro och de som kommit längre och/eller redan har sina barn peppar de som fortfarande kämpar...

Men som sagt.., har man gått igenom IVF-träsket, äggdonation, spermadonation etc så har man ju YTTERLIGARE erfarenheter att dela med varann.

Starta en tråd tycker jag, det finns säkert fler där ute som saknar samma sak.

Väntar tvillingar! 14+4 idag!
  • MCT79
    Ninninn skrev 2011-09-15 18:27:57 följande:
    Fy va ja känner mig deppig fick precis lite bruna flytningar å va betyder de?! att mensen kommer komma, fast den ska inte komma förrens på tisdag så de e ju konstigt :(

ja e så trött på detta har snart ingen ork att fortsätta!!!

får väl försöka rycka upp mig å tänka på att i morgon e de fredag igen :)    
    Eller nidis!!
    Väntar tvillingar! 16+4 idag!
  • MCT79
    Bling1975 skrev 2011-09-22 09:10:58 följande:
    Snabb fråga, är det någon annan som har råkat ut för extremt lågt TSH under graviditet trots att det var normalt tidigare (inget levaxin)?

Mitt är tydligen nere på 0,08, nedre gränsen är 0,4 i första trimestern. Det är tydligen är orsaken till att jag inte kan sova på nätterna och har en del andra tråkiga symptom. Läkaren gav jag dock inte så mycket för så jag vet inte om jag måste vara orolig för det och jaga själv eller om jag kan vänta på nya provsvaren och se vad de säger om någon vecka.
    Jag hade 0,7 i april när vi gjorde utredningen... och nu vid inskrivningen hade jag 0,04... men det är tydligen inte farligt varken för mig eller fostret.. vad jag förstod så är det T3 och T4 som inte bör bli för låga eller för höga.

Tydligen är det HCG som trycker ner TSH.... mycket får man lära sig...
    Väntar tvillingar! 17+4 idag!
  • MCT79
    Ninninn skrev 2011-09-23 08:20:17 följande:
    God morgon!

Nu gjorde jag ett test till och de va ett jätte starkt plus! min läkare har inte ringt mig ännu så jag har inte tagit något blodprov.

Blöder gör ja fortfarande, de har hållt på i 8 dagar nu bruna blod och klumpar idag va de lite rött på pappret!

Vet inte hur ja ska tolka detta men smärtan i ryggen är också fortfarande kvar :(

Skulle ju ringa min läkare när ja fått ett plus så skulle hon skriva ut proggisar till mig men NÄ hon har inte ens ringt upp de e ju fan under all kritik detta!!!

Får väl smörja mig med progesteron krämen istället då, de är väl lika bra ja börjar med medicinerna igen då till ja fått komma på vul å se hur de ser ut!  

Men usch vad jobbigt... testerna säger en sak och kroppen en annan? Jag hoppas det är ett litet liv som gräver sig fast där inne och att blödningen är ofarlig! =)
    Väntar tvillingar! 17+5 idag!
  • MCT79

LillaD jag får också klåda av Pollack och skrattade gott med dig. Hoppas du repar dig snart. ;)

Väntar tvillingar! 18+2 idag!
  • MCT79

Känner lika som er.. och har bokat en tid hos kurator nästa vecka. Jag vill inte riskera att den här oron går överi någon förlossningsdepression eller något sen.... bättre ta tag i det nu..

Väntar tvillingar! 19+1 idag!
  • MCT79
    Den lilla M skrev 2011-10-19 11:52:07 följande:
    nån som vet skillnaden mellan fragmin och heparin?
    Enkelt sätt kan man säga att fragmin förebyggar proppar och heparin löser upp dem.... väldigt enkelt. =)

Heparin är väldigt mycket kraftfullare än Fragmin.
    Väntar tvillingar! 21+1 idag!
  • MCT79
    Den lilla M skrev 2011-10-19 12:39:56 följande:
    MCT79: Tack så mycket för svar!! Men trombyl verkar ju inte på samma sett som fagmin säger dem ju och det ska ju också vara förebyggande.. hmm jag blir aldrig klok på det här
    Näe trombyl och fragmin verkar på lite olika sätt fast med samma mål. Att förebygga precis som du skriver.
  • MCT79
    Ninninn skrev 2011-10-19 13:16:51 följande:
    Vill bara säga grattis till dig tänk att du väntar två små liv :) vilken känsla de måste vara å över halva tiden har du gått med GRATTIS!!

Va har du tagit för medicin denna gången? någon skillnad från dom andra graviditeterna? 
    Tack! Ja det är en häftig känsla.... sjuk surrealistiskt... =)

Det här gången fick jag crinone-gel (progesteron) från plus till v 13-14... sen äter jag Trombyl också. 75 mg dagligen.
    Ska göra ett tillväxt och flödesultraljud den 14/11, efter det kanske jag får trappa ut trombylen.

Förra grav som slutade i MA fick jag progesteronvagitorier fram till v 10. Så det som skiljer helt denna gång från förra är just blodförtunnande.

Vid de andra missfallen/utomkveds har jag inte medicinerat alls.
  • MCT79
    Irma skrev 2011-10-20 08:10:44 följande:
    Fragmin är ett lågmolekylärt heparin...
    Stämmer bra.
    Men du får inte samma ökade blödningsrisk med Fragmin som du får med Heparin/Warfarin.

Saxat från FASS, den mindre enkla förklaringen....

"Fragmin är en antitrombotisk substans som innehåller dalteparinnatrium. Dalteparinnatrium är natriumsaltet av lågmolekylärt heparin och tillverkas genom kontrollerad depolymerisering av heparin. Dalteparinnatrium består av starkt sura sulfaterade polysackaridkedjor med en medelmolekylvikt av 5 000. Dalteparinnatrium utvinns ur mukosa från svin. Den antitrombotiska effekten av dalteparinnatrium beror på dess förmåga att förstärka antitrombins inhibering av faktor Xa och trombin. Dalteparinnatrium har, relativt sett, större förmåga att förstärka inhibering av faktor Xa än att förlänga tiden för klottbildning i plasma (APTT). Dalteparinnatrium har relativt liten effekt på trombocytfunktion och trombocytadhesivitet jämfört med heparin och därigenom liten effekt på primär hemostas."

Så man kan inte riktigt säga att Fragmin och Heparin är samma sak heller....Det är utvunna från samma "ämne" men får i slutänden olika effekt...fortfarande med samma mål dock..
    Väntar tvillingar! 21+2 idag!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14