• Äldre 22 Mar 12:28
    2099003 visningar
    7938 svar
    7938
    2099003

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • Äldre 23 Mar 05:28
    #1

    NATIONELLA RIKTLINJER FÖR AVNAVLING

    I oktober 08 presenterades nationella riktlinjer för avnavling, både på Barnmorskeförbundets hemsida, i Läkartidningen, Dagens Medicin,  i tv , radio och  många av landets dagstidningar, men ändå är det fortfarande många sjukhus som vägrar följa riktlinjerna. Ja de påstår t.o.m. att det inte finns några riktlinjer! 

    Men  Svenska Barnmorskeförbundet skrev på sin hemsida att det var riktlinjer:  http://www.barnmorskeforbundet.se/sv/nyheter/nyariktlinjeravnavling.html
    och   Rapport  kallade det för riktlinerhttp://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1282845&lid=puff_1282858&lpos=lasmer   (tyvärr finns inte inslaget kvar på svt Play)  och det gjorde även Ekot i Sveriges Radio  http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2396359

    OK, kan man då inte anse att det är riktlinjer ? Och även om det inte är det, vad är då ett "Vårdprogram", som det står  här i Läkartidningen?   http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609  ( jag är visserligen inte helt nöjd med de här riktlinjerna/ vårdprogrammet , bl.a. för att de glömt  2 väldigt viktiga saker,  nämligen både  bondingen och HLR med intakt navelsträng, vilket jag skrivit om i mina läsarkommentarer till artikeln).

    Det här vårdprogrammet/riktlinjerna togs fram  av Ingela Wiklund, med dr, barnmorska, BB Stockholm ,   Lennart Nordström, docent, överläkare, kvinnokliniken på Karolinska Sjukhuset i Stockholm,  och  Mikael Norman, professor, sektionschef, Neonatalverksamheten, Karolinska.
     
    Ingela Wiklund intervjuades i en artikel i Vi Föräldrar Gravid (Dec 2009 – Jan 2010), och där står att hon säger att  det inte finns några riktlinjer för någonting inom svensk förlossningsvård och därför  varierar det hur man gör när det gäller avnavling . 
    Vidare skriver reportern,  som intervjuat Wikström,  i en liten ruta om varför man ska avnavla tidigt (det finns även en om varför det är bra att navla av sent),  så här : 

     " 1. Man kan ta ett så kallat syrabasprov på navelsträngen som visar hur barnet mått under förlossningen. (de har alltså utelämnat att man kan ta  det här pH-provet från pulserande navelsträng)
    2. Tidig avnavling minskar risken för gulsot eftersom barnet får i sig så mycket slaggprodukter med blodet från moderkakan.
    3. Även risken för sjukdomen polycytemi minskar, som innebär att bebisen får för mycket blod."


    Men det har aldrig gjorts några studier som kommit fram till att sen avnavling ökar risken för vare sig polycytemi eller behandlingskrävande gulsot. Däremot har nu  avnavlingsstudien i Halmstad  kommit fram till att sen avnavling INTE ökar risken för gulsot :


    ”SEN AVNAVLING MINSKAR RISKEN FÖR NEONATAL ANEMI HOS FULLGÅNGNASVENSKA BARN
    KONKLUSION: Sen avnavling förbättrar Hb och EVF samt minskar risken för neonatal anemi hos svenska, fullgångna barn, utan att ge någon skillnad i kliniska symptom eller bilirubinvärde vid 2-3dygns ålder.”  (för höga bilirubinvärden  vid 2-3 dagars ålder innebär  behandlingskrävande gulsot )

    -------------------------------------------------------------------------------------
     
    HÄLSO- OCH SJUKVÅRDSLAGEN  OCH  WHO

    * Om ni blir nekade sen avnavling kan ni förutom att påminna om de nationella riktlinjerna hänvisa till Hälso- och sjukvårdslagen och WHO´s rekommendationer:


    Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) säger:


    *Vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.


    *Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.


    *Patienten skall ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd och om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. Om informationen inte kan lämnas till patienten skall den i stället lämnas till en närstående till patienten.


    *Den som vänder sig till hälso- och sjukvården skall när det är lämpligt ges upplysningar om metoder för att förebygga sjukdom eller skada.


    ”WHO Rekommendations for the Prevention of Post partum Haemorrhage. October 2006.page 15
    "Recommendation:
    Because of the benefits to the baby, the cord should not be clamped earlier than is necessary for applying cord traction in the active management of the third stage of labor. (weak recommendation, low quality evidence) For the sake of clarity, it is estimated that this will normally take around 3 minutes."

    -------------------------------------------------------------------------------------------------


     NAVELSTRÄNGEN RUNT HALSEN

    Eftersom det är vanligt att navelsträngen klipps av när den är virad runt barnets hals eller kropp har jag letat fram instruktioner om hur man kan rädda den istället för att klippa. Den s.k "kullerbyttamanövern":


    a. Om navelsträngen är slak, lirka den över barnets huvud.
    b. Om den är för stram för att kunna glida över kroppen men inte sitter hårt runt halsen, lirka den över axlarna samtidigt som kroppen glider ut och låt barnet födas fram genom navelsträngens ögla.
    c. Om navelsträngen är för stram för att kunna glida över axlarna, men ändå har lite kvar att ge, gör så här :


    1. Låt båda axlarna födas fram sakta utan att navelsträngen påverkas.


    2. Medan axlarna föds fram, vrid barnets huvud så att ansiktet trycks mot mammans ena lår.


    3. Håll barnets huvud mot mellangården medan kroppen föds fram i kullerbyttaställning.


    4. Vira bort navelsträngen


    Eftersom de här “kullerbyttabarnen” ofta är medtagna och har dålig färg är det viktigt att hålla dem lägre än moderkakan och mjölka navelsträngen, så att de så snabbt som möjligt får i sig blod och syre. De återhämtar sig då förstås snabbare och slipper (förhoppningsvis) navlas av och rusas ut till återupplivningsrummet, utan kan istället stanna kvar och vila ut hos mamma, hud mot hud.. (lämpligt att skriva in i förlossningsbrevet)
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
     
    MODERKAKAN (sammanfattat ur Sheila Kitzingers bok Ditt barn på ditt sätt)

    ”Så snart barnet är fött börjar  moderkakan  lossna från livmoderns insida av sig själv. Eftersom moderkakan inte kan dra sig samman  skalas den automatiskt loss  när livmodern  fortsätter att dras samman. Moderkakan är fäst på livmoderväggen  ungefär som ett frimärke kan tänkas vara fastklistrat på ett uttänjt resårband. Om du låter resårbandet dra ihop sig lossnar frimärket automatiskt.
    Men denna process kan fördröjas på grund av åtgärder som vidtas under förlossningen eller strax därefter. Den första åtgärd som kan orsaka problem är att man klampar navelsträngen medan blod fortfarande pulserar genom den. När blodet inte kan rinna ut genom navelsträngen blir moderkakan fast och kompakt som en hårt stoppad kudde, ett koagel bildas  bakom den där blodet inte kan rinna och ibland fastnar den.
    Blödningar uppstår när fingerlika utskott på moderns sida av moderkakan slits loss, men om den stöts ut snabbt kan livmodern dra ihop sig ordentligt och blodförlusten minimeras. Preparaten som används är effektiva och kan rädda liv om blödningen är kraftig, men att använda dem rutinmässigt har flera nackdelar, och det gäller även för tidig avnavling och dragning i navelsträngen.
    När man drar i navelsträngen går den ibland av. Och ibland händer det också att en del av moderkakan blir kvar om den inte har släppt helt. Om hela eller delar av moderkakan blir kvar i livmodern måste den tas ut för hand under narkos. Om den inte har lossnat händer det t.o.m. att livmodern vänds ut och in.
    Om du vill ha ett naturligt efterbördsskede ska du be om:


    -att få sitta upp i upprätt ställning (på huk eller på knä) för att tyngdkraften ska kunna hjälpa till att föda fram moderkakan
    -att slippa livmodersammandragande medel, om du inte börjar blöda kraftigt
    -att inte få navelsträngen avklampad förrän den har slutat pulsera
    -att få föda fram moderkakan själv utan att krysta” (här antar jag att Sheila menar att inte barnmorskan ska säga åt en att krysta, utan det ska man bara göra när/om man känner spontant att man vill krysta).”
    OM BARNET FASTNAT  I UTDRIVNINGSSKEDET
     Ett tips man kan man ha nytta av om barnet har fastnat i utdrivningsskedet:
    Två personer på var sin sida om kvinnan trycker då ihop den övre delen av bäckenet för att öka utrymmet där barnet inte får plats.” ( Lisa Farbre, författare till Mamma pappa barn)
    Alla barnmorskor känner inte till den här tekniken, så det kan vara bra att tipsa om den i förlossningsbrevet.
    SKULDERDYSTOCI
    Den här videon som visar hur man gör McRoberts manöver  är jätteviktigt. Den  ska användas vid skulderdystoci, alltså när barnets huvud har fötts fram men sen inte kommer vidare eftersom ena axeln har fastnat. Tyvärr tror jag inte det är så många inom svensk förlossningsvård som känner till den (men jag kan ha fel).  Den är så lätt att lära sig att jag tycker alla gravida och deras partners  borde  lära sig den.

    ">



    ----------------------------------------------------------------------------------------


    OM NAVELSTRÄNGEN INTE GÅR ATT RÄDDAS


    Barnet  bör då få blodtransfusion så fort som möjligt, helst med det blod som finns kvar i moderkakan, annars med blod från vuxen blodgivare. 
    Lungorna kan inte ta upp syre om det inte finns blod i dem och det behövs dessutom röda blodkroppar för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ. 
    Vid snabb blodtransfusion kan skador alltså förhindras.


    -------------------------------------------------------------------------------------------------AVNAVLING VID KEJSARSNITT

     "Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. Om barnet är medtaget avnavlas det omedelbart för ett snabbt omhänder- tagande och neonatal hjärt–lungräddning. Operationsassistenten tar syra–basprov på samma sätt som beskrivits tidigare. Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter. ” (ur artikeln on avnavling i Läkartidningen)

    Även om mamman är sövd  kan man vänta med avnavlingen, men  eftersom det då inte är någon pulsation i navelsträngen  ska barnet hållas under placentanivå samtidigt som navelsträngen ”mjölkas” , ända tills barnet fått  hela placentatransfusionen. Barnet får visserligen i sig narkos då, men det är inte lika illa som att bli utsatt för blodförlust, syrebrist och förlora sina viktiga stamceller.


     
    -----------------------------------------------------------------------------------------


     LIVMODERSAMMANDRAGANDE MEDEL

    Enligt Michel Odent började problemen med kvarhållen moderkaka när livmodersammandragande medel infördes som rutin inom förlossningsvården. När det ges så fort barnet har fötts fram  har fötts  kan livmoderhalsen dra ihop sig  innan moderkakan kommit ut, så att den blir kvar och mamman måste sövas för att få moderkakan uttagen ”för hand”.


    Naturligtvis är det jättebra att det finns livmodersammandragande medel OM det skulle behövas, alltså om mamman börjar blöda mer än normalt.
    På  Birth centers  i USA,  Australien m.fl.  länder så ges den här injektionen rutinmässigt EFTER att moderkakan har fötts fram, eftersom det är risk att den fastnar i livmodern om injektionen ges redan när barnets ena axel har fötts fram (som man ofta gör på svenska sjukhus).
    Vid hemförlossningar har  barnmorskorna med sig livmodersammandragande medel om det skulle behövas, men det är väldigt sällan de behöver använda det. Om mamma och barn bara får bonda ifred med varandra utan att någon är där och pillar och petar och babblar och har sig, så frigörs kroppens eget oxytocin,  vilket gör att livmodern drar  ihop sig på naturligt sätt och blödningsrisken minimeras . Särskilt amningen har en gynnsam effekt på det här, och ju mindre störande moment desto snabbare brukar barnet söka sig till bröstet. Man kan förstås stimulera bröstvårtorna själv också om barnet dröjer med att  börjar suga.
    Syntetiskt oxytocin hämmar dessutom frigörandet av kroppens eget oxytocin.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------

    PH-PROVET (syrabasprov)

    pH-provet  tas rutinmässigt på de festa sjukhus, och trots att det går att tas från pulserande navelsträng är det mångs sjukhus som navlar av medettsamma enbart för att ta det här provet. Det tas för att man vill se om barnet hade syrebrist eller ej vid födelseögonblicket. Men om man gör det från avklippt navelsträng så utsätter man förstås barnet för en ännu värre syrebrist än det redan hade. Helt galet alltså. David JR Hutchon (som har infört HLR med intakt navelsträng på sitt Darlington Memorial Hospital i England) så är det detsamma som att knipsa ut en bit av hjärnan när barnet föds för att kolla om den då var normal eller ej, och alltså strunta i att provtagningen skadar hjärnan.


    Enligt flera av de läkare jag sedan snart 3 år mailväxlar med -  i England , Australien och USA -  så tas inte pH-provet för barnets skull, utan för personalens; Kan de bevisa med provsvaret att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet  fått en skada ,eller t.o.m. dö.  Att skadan eller dödsfallet kanske i själva verket berodde på den kraftiga blodförlustern (om man tar provet från omedelbart klampad/ klippt  navelsträng) tas tydligen inte med i beaktning.
    Vissa läkare och barnmorskor uppger att de tar provet för att de ska ha det som en "kvalitetssäkring av vården", medan andra uppger att det är för att rätt behandling  ska kunna sättas in om barnet föds medtaget. Men  enligt David Hutchon så är provsvaret inte färdigt förrän tidigast  efter 10 minuter, och vid det laget måste alla akuta åtgärder redan ha påbörjats.


    Och enligt Michel Odent, som förmodligen är världens mest erfarne obstetriker (började 1953 och är fortfarande verksam, och har dessutom erfarenhet av  både sjukhusförlossningar och hemmafödslar)  så är det en farlig distraktion att klampa och klippa navelsträngen under den första timmen, och således även ta pH-prov (om de nu inte kan garantera att de gör det så diskret  att varken mamman eller barnet märker något). 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------- 

     BONDING 

    Det är faktiskt inte själva förlossningen som har avgörande betydelse för om barnet utsätts för bestående födelsetrauma eller ej, utan det är främst vad barnet blir utsatt för den närmaste timmen efter födelsen , och allra viktigast är de första 5 minuterna. Får barnet bara vara i mammas famn då, med intakt navelsträng, så  tål det rätt mycket.
     
    Kunskaper om  barnets upplevelser från födelsen kommer inte bara från studier av spädbarn, utan  från vuxna personer som har genomgått  terapier som kan framkalla födelseminnen, så som hypnos, frigörande andning/rebirthing, och andra primalteraperi. Den franske förlossningsläkaren Frederic  Leboyer  tillhör dessa  personer, och han kom  att bli den första förlossningsläkare i modern tid som  kunde se födelsen ur barnets synvinkel. Det berättar han om i sin bok Födas utan våld.  Även hans kollega och landsman Michel Odent tillhör dessa personer.

    Här är ett par  videos om bonding

    ">



    ">


     
    -----------------------------------------------------------------------------------

    AVNAVLING VID  TVILLINGFÖDSEL


    Avnavling av tvillingar går  till på samma sätt som vid  enkelbörd  om barnen har varsin placenta. Men om de delar placenta  är det däremot viktigt att båda hålls i samma nivå när den första är född. Om man håller tvilling 1 i lägre nivå än placenta får tvilling 2 (som ännu inte är född) för lite blod.  Och om tvilling 1  hålls i högre nivå blir det  istället h*n som får för lite blod.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------


    FÖRLOSSNINGSBREV

    I inlägg 4 och 5 på den här sidan finns bra förlossningsbrev som jag hoppas ni kan få inspiration av till era egna brev.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-1.html

  • Äldre 23 Mar 14:32
    #6
    Anna65 skrev 2010-03-23 06:44:12 följande:
    Vad bra att du informerar om alla dessa saker, informationen hos BM och förlossningen är så bristfällig. I dag så får vi hur mycket information om det mesta, men när det gäller BM och förlossningen är det som att locket läggs på och att vården inte tror att vi klarar av den info som vi borde få. Jag själv blev drabbad för nästan ett år sedan på det hemskaste sättet som finns. Min son dog pga slarv på förlossningen eftersom de inte följde rutinerna och Socialstyrelsens rekommendationer. Jag önskar så mycket att alla gravida i Sverige ska få info om GBS (Streptokocker B). Ca 25-30% av alla bär på denna bakterie. De flesta vars barn blir drabbade har ingen aning om att GBS finns. Urinträngningar och förvärkar är några av symptomen. Bakterien orsakar också för tidig vattenavgång. GBS är den vanligaste orsaken till neonantal septikemi. Sverige är ett u-land när det gäller information om GBS. I vissa länder tar man GBS prover på alla gravida. www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/strept.../ www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top... www.mybirth.tv/video-play.cfm?id=213 www.gbss.org.uk/index.php
    Hej Anna! Tack för jätteviktig information! Det här måste ju så klart också uppmärksammas ordentligt, för det ska verkligen inte behöva hända igen, detta fruktansvärda som hände din son. Tänk att det är så många som 25-30% av alla gravida som bär på denna farliga bakterie och ändå händer det att barn dör p.g.a. slarv!!   Skrämmande att de flesta vars barn blir drabbade inte ens har en aning om att GBS finns.

    Jag ska nu lägga in en ny radda med viktig information och hänvisar då till ditt inlägg om GBS.
  • Äldre 23 Mar 14:43
    #7

    Här kommer mer viktig information

    ---------------------------------------------------------

    GBS  (GRUPP-B STREPTOKOCKER)

    Mycket viktigt att detta uppmärksammas!!!
    Se inlägg 2, av Anna65.

    ----------------------------------------------------------------------------------------


    RH-NEGATIV


    För en Rh negativ mamma vars barn är Rh positivt är det särskilt viktigt med sen avnavling. När moderkakan skalas loss från livmoderväggen kan lite blod komma in i mammans blodomlopp . Sannolikheten för att detta inträffar är större vid tidig avnavling eftersom en stor del av barnets blod då finns i moderkakan och när trycket ökar i den kan en del blodkärl brista. Detta ger upphov till immunisering (modern bildar antikroppar i sitt blod), vilket kan bli problem vid kommande graviditeter.
    ( ur Sheila Kitzingers bok Ditt barn på ditt sätt)

    -------------------------------------------------------------------------------------------------


    VIKIGA FÖRLOSSNINGSVIDEOS:

     Lamaze International´s  serie i 6 delar.
    Tyvärr har de missat själva avnavlingsfrågan, men det här är ändå väldigt bra.

    Keep Your Baby With You After Birth (6 of 6)


    ">



    Get Upright and Follow Urges to Push (5 of 6)

    ">



    Avoid Unnecessary Interventions (4 of 6)

    ">



    Have Continuous Support (3 of 6)

    ">



    Walk, Move, and Change Positions (2 of 6)

    ">



    Let Labor Begin On Its Own (1 of 6)

    ">



    -----------------------------------------------------------------------------


     


    ANDRA VIKTIGA VIDEOS

    Everything You Thought You Knew About Child Birth Is About To Change (Orgasmic Birth)

     
    ">



    The Other Side Of The Glass, en film som vänder sig till blivande pappor


    ">



    We Can Be Much Kinder, den bästa video jag vet om avnavling
    http://www.metacafe.com/watch/2870183/we_can_be_much_kinder/


    fler  bra videos om avnavling:

    Doctors Voices: Stuart Fischbein

    ">



    Helping Premature Babies Get Ahead, Judith Mercer, framstående forskare på avnavling


    ">



    Help Our Children Please, en video gjord av föräldrarna till en tidigt avnavlad autistisk pojke


    ">


    -------------------------------------------------------------------------------------------------

    Tar med det här en gång till eftersom det råkade bakas in i avsnittet om moderkakan:
     
    OM BARNET FASTNAT  I UTDRIVNINGSSKEDET


     Ett tips man kan man ha nytta av om barnet har fastnat i utdrivningsskedet:
    Två personer på var sin sida om kvinnan trycker då ihop den övre delen av bäckenet för att öka utrymmet där barnet inte får plats.” ( ur  Lisa Fabres bok   Mamma pappa barn)
    Alla barnmorskor känner inte till den här tekniken, så det kan vara bra att tipsa om den i förlossningsbrevet.


    -------------------------------------------------------------------------------------------------

    SKULDERDYSTOCI


    Den här videon som visar hur man gör McRoberts manöver  är  verkligen viktig. Den  ska användas vid skulderdystoci, alltså när barnets huvud har fötts fram men sen inte kommer vidare eftersom axeln har fastnat. Tyvärr tror jag inte det är så många inom svensk förlossningsvård som känner till den (men jag kan ha fel).  Den är så lätt att lära sig att jag tycker alla gravida och deras partners  borde  lära sig den


    ">


     

  • Äldre 23 Mar 16:08
    #8
    Emsingen76 skrev 2010-03-23 07:06:46 följande:
    *lägger till i favoriter* Nu har jag bara 41 dagar kvar till BF och på måndag ska jag prata förlossningsönskemål med min BM. Eftersom jag går på Södra BB tror jag inte det blir några större problem. Ska dock bli spännande att se vad hon säger om livmoderssammandragande och K-vitamin.
    Spännande att det börjar närma sig BF för dig nu   
    Fick uppgift i en annan tråd om att de ger livmodersammandragande  på rutin på Södra BB meddetsamma barnet kommit ut och att man inte får någon information om det på mvc.  Så det ska bli intressant att se vad din bm säger om det, och om k-vitamin.
  • Äldre 23 Mar 16:40
    #9
    Ocean WoW skrev 2010-03-23 10:50:05 följande:
    Hej,Jag har följt denna diskution lite till och från och kan faktiskt erkänna att i början tyckte jag det var jättelöjligt och skräckpropaganda. Jag är sådan som litar på sjukvården och därför gått på en del nitar så man tror ju att jag borde ha lärt mig. Tycker det är jätteintressant att läsa om allt detta nu! Det känns rätt vettigt att naturen ska ha vara så finurlig att vi borde lita på den det naturiga förloppet av förlossningen och att kroppen sköter det som behövs. Jag födde en dotter sommaren 2007 på SÖS, en rätt så knepig förlossnig men som jag ändå tycker gick jättebra på slutet (efter 2 dygn). Ingen idé att gå in på alla detaljer och allt som hände, tillslut gick det jättebra och jag ser fram emot att få min son i september.Jag undrar lite om detta med blodet i moderkakan. Genom en föräldrakurs 2007 fick jag reda på att man kan se på blodet i moderkakan som en "naturlig" blodtranfusion till modern. Jag fick intrycket att då livmodern drar ihop sig töms blodet från moderkakan tillbaka in i moderns kropp. (Vi fick inte veta något om blodet som tillhör barnets del av detta omlopp.) Men detta kan ju inte stämma då du skrivit (Sheila Kitzingers): "Eftersom moderkakan inte kan dra sig samman  skalas den automatiskt loss  när livmodern  fortsätter att dras samman"Vad händer med blodet från moderns del av omloppet om det är så att det inte töms i samband med sammandragningen? Det låter ju lite konstigt, har jag missförstått detta?Angående lustgas kan jag bara säga att jag fick mig lite hicka när jag läste din länk. Jag har sett på lustgasen som min livlina, ett sätt för mig att orka igenom den värsta perioden. Jag är extremt smärtkänslig och har åtminstone 5 timmars minnesluckor från min förlossning endast på grund av smärtorna. Jag hade även stannat upp i arbetet på grund av det klassiska "BM skiftbytet" och smärtorna var då på höjdpunkten (troligen strax innan 7 cm). Tillslut blev lustgasen min räddare i nöden och jag släppte inte masken på flera timmar (minst 8 timmar, men det är möjligt att de reglerade mängden jag fick i mig utan att jag märkte). Jag har varit helt iställd på att jag kommer klara av nästa förlossning för att lustgasen finns och för att EDA'n kan sättas om jag skulle behöva. Jag har varit fullt bered att ta eventuella bieffekter som drabbar mig, men inte förstått tidigare att de även kan ha så krafitga effekter på barnet. Jag har hela tiden haft intrycket att eventuell påvekan på barnet är övergående och ínte ska ge några men. Nu känns det inte lika tryggt att veta att jag har en utväg ifall jag skulle kola av även denna gång. Hur ska jag med gott samvete ta mig igenom en jobbig stund? Det finns faktiskt människor som mig som behöver det stöd den moderna medecinen kan ge. Jag har insett och lärt mig leva med att jag är en fjant som knappt tål ett nålstick och att jag inte får det att funka med alternativ smärtlindring och andningstekniker. Känns lite deppigt att en utväg helt plötsligt blivit en fråga om samvete.Tack för all all intressant information!
    Hej Ocean WOW! Du är säkert långt ifrån ensam om att tycka (ha tyckt) att mina trådar är jättelöjlig skräckpropaganda. Men det var ju bra att du nu börjat se lite annorlunda på det

    Jag fördömer absolut ingen som tar medicinsk smärtlindring. Eftersom vi har så olika smärtupplevelser kan man inte veta hur andra känner och kan därför inte döma.  Men jag tycker ändå att alla gravida har rätt att få veta hur det här kan påverka både dem själva och barnet, så att ingen  luras att tro att det är helt ofarligt. Och när man väl känner till riskerna är det ju ens eget beslut om man ska använda det eller ej.

    Men om man inte vågar använda någon medicinsk smärtlindring på grund av riskerna så är det ju jättebra att få veta hur man kan förbereda sig på en helt naturlig förlossning, med hjälp av bara naturliga smärtlindringsmetoder.  Har du sett tråden "För oss som ska föda i vår sommar och som vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring" ?   Den rekommenderar jag verkligen. Läs Tex fantastiska förlossningsberättelse i inlägg  523   www.familjeliv.se/Forum-11-237/m50674901-51.html

    Det du fick lära dig om moderkakan på föräldrakursen låter verkligt MYCKET konstigt. Du måste helt enkelt ha missuppfattad vad som sas där.
     Jag hoppas åtminstone det, för om barnmorskor har så dåligt kunskap om moderkakans funktion är det riktigt skrämmande. Moderkakan är den del av barnets kropp och blodet i den tillhör bara barnet. Det har alltså inget med mammas blod att göra. De kan t.o.m. ha olika blodgrupper. Om mamman är rh-negativ är det inte bra att hennes blod blandas med barnets, eftersom hennes kropp då bildar antikroppar som kan bli problem vid kommande graviditeter.  Risken för att mamman blod blandas med barnets är större vid tidig avnavling eftersom moderkakan då är sprängfull med blod som inte kommer ut när livmodern förgäves försöker pumpa över det till barnet. Blodkärl kan då brista och mammans och barnets blod blandas.
    Sen kan det även bli blödande sår på livmoderväggen när moderkakan lossnar,  men det blodet är mammans blod och har alltså inget med moderkakan att göra.

    De som jobbar med insamling och bankning av navelsträngsblod ( samlingsnamn för blodet i navelsträng och moderkaka) vet i alla fall hur det här fungerar, för de är väldigt måna om att det ska bli så mycket som möjligt av barnets stamcellsrika blod kvar i moderkakan, och är därför angelägna om att barnen  navlas av så snabbt som möjligt.
  • Äldre 23 Mar 16:59
    #10
    Monsterpannkaka skrev 2010-03-23 08:52:54 följande:
    Har vi redan börjat här? (: Jag ligger efter..
    Jag känner också att jag ligger lite efter
  • Äldre 23 Mar 21:03
    #12
    Party of five skrev 2010-03-23 19:12:27 följande:
    Tack abuelita för viktig information! Jag väntar nu mitt fjärde barn, och är lite skraj för min förlossning faktiskt - INTE själva förlossningen, egentligen, men just det där med moderkakan. Ska förklara varför.När mitt första och andra barn föddes gick allt bra och utan problem. Men då mitt tredje fötts för 1,5 år sedan, måste jag läggas in på nytt efter hemkomsten pga att jag fick livmoderinflammation. En liten 3x3 cm bit av fosterhinnan hade stannat kvar i livmodern trots att moderkakan och hinnorna granskades noggrannt efter förlossningen. Det var en otroligt hemsk erfarenhet, hade så ont att jag aldrig haft så illa (inte ens under mina förlossningar som jag födde med enbart lustgas). Skrapades och stannade kvar i nästan en vecka med ivf-antibiotika. Inte så kul start för en nybliven mamma... När jag läste det du skrev om moderkakan, kommer jag ihåg ett par saker som jag faktiskt reagerade på under förlossningen: barnmorskan (eller barnmorskestuderanden eg.) drog lite smått i navelsträngen när moderkakan skulle komma ut. Jag tyckte inte om känslan. OCH det gjorde lite ont att föda fram den. Däremot tyckte jag det hade gått utan smärta och problem de två föregående förlossningarna. Jag har fått den sk "födelsedagssprutan" efter alla mina förlossningar.
    Hej Libragirl!  Vad hemskt att behöva råka ut för något sådant när man just har fått barn!  {#lang_emotions_surprised}   Men det är jättebra att du berättade det , så att andra bättre kan förstå hur viktigt det är att gardera sig från all  onödig inblandning i efterbördsskedet, i synnerhet tidig avnavling, dragning i navelsträngen och tryckande på magen.

    Det var en annan mamma i en annan tråd för länge sen som berättade ungefär samma sak, fast  värre.  En riktig skräckhistoria som inte bör läsas av känsliga personer. Men jag länkar till hennes inlägg i alla fall, eftersom det kan hjälpa till att belysa hur viktigt det är att  man garderar sig från sånt här.

    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m38053425-15.html (inlägg 144)

    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m38053425-17.html (inlägg 164)
  • Äldre 23 Mar 23:22
    #13

    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ”Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.”


    http://www.doulakompaniet.se/

  • Äldre 24 Mar 13:50
    #19
    Förväntansfull0406 skrev 2010-03-24 08:49:15 följande:
    Jag lägger denna länk i favoriter nu
    Hej  Förväntansfull!    Vad jättebra att du lagt den här tråden i dina favoriter nu så att du kan läsa på här  om hur du kan skydda dig från att samma hemska sak händer igen som när du födde förra gången.  

    Som du säkert redan sett så har både Libragirl (inlägg 11) och Ocean WOW (inlägg 15) varit med om ungefär samma  sak som du råkade ut för .
Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över