• Mom200­6
    Äldre 23 Mar 08:46
    16128 visningar
    13 svar
    13
    16128

    Rapar ni era små (3 veckor) på natten när ni liggammar?

    Min 3 veckor pojke har varit vaken nu två morgnar i rad mellan 4 och 6 ungefär och varit väldigt gasig i magen och haft ont verkar det som. Har har sovit lite däremellan men inte kommit till ro eftersom han fisit hela tiden.

    Funderar på om det kan ha att göra att jag inte rapar honom när jag ammar honom på natten. Hur gör ni andra?

    Funderar även på om det har att göra med att jag har amningsnapp. SKa försöka sluta med den med har platta bröstvårtor så han har väldigt svårt att få tag på dem och suger fel och då blir det sår.

    Vi har börjat med miniform i fredags och det har hjälpt väldigt mycket. Innan hade han väldigt ont i magen även på dagen men det har blivit bättre.

  • Svar på tråden Rapar ni era små (3 veckor) på natten när ni liggammar?
  • Fotavt­ryck
    Äldre 23 Mar 09:16
    #1

    Med ettan rapades det aldrig o han mådde hur bra som helst.
    Men med nr 2, 4 veckor, nu så ska det rapas efter varje måltid. Annars blir han inte glad.

    Men det kan hjälpa att ta sempersdroppar på kvällen innan ni går o lägger er. Det gör så att gaserna kommer ut lättare. Fungerar bra här iaf.

    Lycka till.

  • Äldre 23 Mar 09:18
    #2

    1an var jag tvungen att rapa varje gång, inte tvåan dock.


  • helene­306
    Äldre 23 Mar 09:22
    #3

    När sonen var liten rapades han aldrig, vi somnade båda två vid amning på natten När han blev större, kanske runt 2-3 månader hamnade han ibland över axeln efter amning och då kunde det komma en rap men inte alltid. Det var inte alla gånger han hängde över axeln heller men han visade aldrig på problem med magen.


  • helene­306
    Äldre 23 Mar 09:24
    #4

    Just det, som jag förstått (jag hade amningsnapp på BB) får barnet suga mycket hårdare med amningsnapp och den kan även göra att luft följer med när de sväljer så visst kan den påverka men jag tror själv att dte är så olika från barn till barn. Vissa är känsliga för luft i magen och andra bekommer det inte alls.


  • Äldre 23 Mar 09:31
    #5

    Vår son behövde alltid, och behöver fortfarande, rapas. När han var mindre var det extra viktigt på natten eftersom han var så gasig. Han låg och vred sig i timmar om vi missade det - ibland kom det ju ingen rap - så nu har vi lärt oss att han bara måste rapas, även om det tar lite tid och man är trött. Vi gav också droppar, Infacol (bor i utlandet) och de var jättebra och hjälpte mycket. Trots det måste han rapas dock.

  • Äldre 23 Mar 10:26
    #6

    jag rapar inte dem på natten, jag somnar innan de ätit klart.

  • Äldre 23 Mar 11:09
    #7

    Jag rapar min son vid varje amning. Ger ena bröstet, byter blöja, rapar och ger sen andra bröstet.

    Ger Minifom men han är ändå väldigt gasig och pruttar mycket.

  • Äldre 23 Mar 11:11
    #8

    Jag har inte rapat mina barn på natten, eftersom jag har somnat medan de ätit.


    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Äldre 23 Mar 12:55
    #9

    Beror på om han vill bli rapad eller inte.. Somnar han så får han sova, men märker jag att han vill rapa. Ja, då får han rapa!

  • Mom200­6
    Äldre 23 Mar 16:12
    #10

    Tack så mycket för era inlägg..

    Ska prova att rapa honom efter amningen nu inatt och se om det går bättre. Han är duktig på att somna om igen så det ska nog gå bra. Bättre att göra det direkt så han och jag kan sova ordentligt istället..

    Ska till BVC på fredag och höra vilket hon tycker är bäst antingen semper droppar eller miniform..

    Vad anser ni som har provat de olika sakerna?

  • Äldre 23 Mar 16:23
    #11

    Sonen liggammades o rapades inte. Han behövde itne rapa jämt på dagen heller. Dottern var fruktansvärd. Hon var otroligt svårrapad o fick mkt luft i systemet o skrek hela kvällarna. Vågade inte liggamma henne just pga de sväljer mer luft då.

  • jeth
    Äldre 23 Mar 17:00
    #12

    känner att jag har samma problem. min lilla tjej (19 dagar) ärsvå rrapad och man märker att hon har så himla ont i magen efter varje måltid. blir skrikig och stel som en pinne och spänner sig osv. håller också på med minifom men har inte känt att det har blivit någon bättring direkt. har nu börjat ge 20 droppar istället för 10 som det står och se om det blir någon skillnad. hörde nämligen av en vän att hon givit upp till 50 droppar per gång för att det skulle hjälpa.

    jag liggammar på natten och lilltösen brukar slumra till i slutet men sen vaknar hon till och är gnyig och somnar oftast inte om. känner mig ganska hjälplös när hon knappt rapar och sen har vi problem med att hon kräks så oehört mycket!! jag ammar henne 10 min varannan timme. det känns som hon inte blir mätt eftersom jag får ta bort henne och sen börjar hon skrika. men om jag ammar henne längre kräks hon verkligen upp allting hon fått i sig. nu kräks hon också men kanske inte riktigt lika mycket. svårt att veta om hon skriker för att om hon vill ha mer mat eller om hon bara har riktigt ont i magen. eftersom hon är svårrapad har våra nätter blivit väldigt jobbiga. hon har svårt att sova eftersom hon antingen är hungrig eller gasig.. då hon knappt rapar och ja, förmodligen har ont i magen.

    jag använder också amningsnapp. det går verkligen inte utan. började med det direkt på BB. hon kunde inte ta bröstet.. hon började suga fel och smackade med tungan. och nu känns det som det bara kommer bli svårare och svårare att sluta med det eftersom de vänjer sig att ha en stor "napp" i munnen.

  • Äldre 24 Mar 10:36
    #13
    jeth skrev 2010-03-23 17:00:05 följande:
    . jag använder också amningsnapp. det går verkligen inte utan. började med det direkt på BB. hon kunde inte ta bröstet.. hon började suga fel och smackade med tungan. och nu känns det som det bara kommer bli svårare och svårare att sluta med det eftersom de vänjer sig att ha en stor "napp" i munnen.
    Jag hade amningsnapp från första början, men för en vecka sen när sonen var 5 veckor så åkte nappen bort och jag tänkte att jag testar utan den.. Sen dess har jag inte använt den mer. Jag tänkte precis som du att det kommer aldrig att fungera utan den, men det gjorde det :)
Svar på tråden Rapar ni era små (3 veckor) på natten när ni liggammar?