• Äldre 25 Mar 15:00
    29179 visningar
    12 svar
    12
    29179

    Bonniers Bokklubb, skojare och skämtare????

    2014-03-25 


    Följande gäller för medlemskap i ”MånadensBok”:


    Jag har förbundit mig att inom ett år från det jag blev medlem i MånadensBok köpa minst 3 varor (böcker, spel, skivor etc) till vardera ett värde av minst 75 kronor. Dessa


    inköp måste ske ur tre olika ”MånadensBok-tidningar” vilket innebär att det inte räcker med att köpa 2 artiklar ur en tidning och 1 artikel ur en annan för att ha fullföljt sitt åtagande.


    Fraktkostnaden är f n 37 kronor oavsett antal böcker.


    Efter det att man fullgjort sina åtaganden kan man begära utträde ur bokklubben även om det ännu inte gått ett år.


    Man kan inte begära utträde om man inte fullföljt sina åtaganden.……………………………………………………………………………………………………….......Ovanstående information går inte att finna på deras hemsida, vare sig i informationen så här fungerar MånadensBok eller bland ”Frågor och svar”. Ej heller i medlemstidningen. Det närmast man kan komma är följande i tidningen: ”Om du vill lämna klubben efter att ha fullgjort ditt åtagande gör du det ….”.


    ”Efter att ha fullföljt ditt åtagande” – ja men vad innebär det?


    Förstår att klubben håller inne den här informationen avsiktligt. Det tjänar ju klubben naturligtvis på. Alla orkar inte/har inte tid att ta reda på vad som gäller utan medlemskapet ”rullar på”.……………………………………………………………………………………………………………


    Jag erhöll ovanstående information genom att ringa deras kundtjänst (25/3 2014). Påpekade då också bristen på information på deras hemsida och att det heller inte står något i deras tidning om det. Svaret jag fick var att ”de håller på att göra om hemsidan och att det tar lite tid”.


    Skrattretande svar. Stackars support.……………………………………………………………………………………………………………


    Till sist står det på deras hemsida:


    ”Du handlar till bra priser, priser som normalt ligger avsevärt under ordinarie priser i bokdetaljshandeln. Och utöver redan låga medlemspriser finns även böcker till klubberbjudandepriser, ….”


    Det här stämmer ju inte! Ren och skär falsk marknadsföring.


    Har nu jämfört priserna för ett antal boktitlar, inbundna som pocket, i en vanlig svensk bokhandel i den stad jag bor, med priserna i MånadensBok. Som bäst har jag hittat samma pris, men för det allra mesta är priset i butik lägre (!) än i bokklubben. Lägger man sedan på frakten, 37 kr, så blir skillnaden än större.


    För att inte tala om de priser som gäller på t ex AdLibris eller annan internetbaserad bokförsäljning.


    Trodde MånadensBok också var en nätbaserad butik vilket borde kunna generera helt andra priser än vad MånadensBok lyckas med. 


    Tänker man sedan på det skrala urval av böcker som MånadensBok erbjuder i förhållande till t ex AdLibris så blir det ännu svårare att förstå deras prissättning.


    Nej, jag kommer att fullfölja mitt åtagande och sedan avsluta detta medlemskap så fort som möjligt. Gott råd: avböj vänligt men bestämt om du får ett telefonsamtal från MånadensBok där de vill att du skall bli medlem.


    Kjell


     


     


     


     


     

Svar på tråden Bonniers Bokklubb, skojare och skämtare????