Inlägg från: Cashew |Visa alla inlägg
  • Cashew

    Bruttornas tjattertråd nr 17

    Bruttornas tjatter nr 17

    Vi är: ------ 2006 -----

    Februari:
    Hot fuss: Noah 6/2 4090 g o 52 cm
    Adelisa: Julian 10/2 3430 g o 52 cm
    Le maman: Alfons 18/2, 3660 g, 50cm
    Mamma Cia: Isak 21/2 4345 g o 53 cm
    Röd Ros: Leah 21/2 2312 g o 44 cm
    Ilgott: Liam 28/2 3990 g o 53 cm

    Mars:
    Cashew: Lova 2/3 4185 g o 52cm
    Lillalillajag: Ella 9/3 3168 g o 49 cm
    Lillflickan: Embla 9/3 3070 g o 46 cm
    Skruttis11: Kevin 14/3 4745 g o 54 cm
    Akin: Tyra 16/3 3275 g o 49 cm
    Tip Top: Hampus 17/3 3905g o 52 cm
    FruSjöberg: Tyra 18/3 4450 g 0 54 cm
    Misshallonsaft: Filip 19/3 4065 g o 54 cm
    TUA: Lukas 19/3 4175 g o 54 cm
    Thmaca: Leo 24/3 4345 g o 52 cm
    Tussen09: Fanny 31/3 4040 g o 51 cm

    April:
    Idas mamma: Ida, 1/4 4000g o 51cm

  • Svar på tråden Bruttornas tjattertråd nr 17
  • Cashew

    Hej i nya tråden

    Skrev ett inlägg igår men så hakade datorn upp sig så allt försvann

    igår kom jag till jobbet men vände hemåt igen nästan direkt då det va så lite att göra att jag inte behövdes glad i hågen åkte jag hem för att få tillbringa fredagskvällen med familjen men fy sjutton vilken tråkig kväll det blev innan Lova somnade. det va allmänt kaos här hemma tyvärr och det har fortsatt nu här på morgonen efter 3 timmar av mer eller mindre skrikande och gnällande så verkar det ha lugnat ner sig.

    ge mig råd och styrka någon

    idag började det med att Lova tog ett äpple åt både sig och milian och tog några bett på och sen inte ville ha mer av. jag sa åt henne att det inte blir någon macka innan hon ätit upp sitt äpple som jag skar upp i fyra bitar. hon tog en bit och åt upp men ville inte ha mer utan började tjata och tjata om macka. till slut handlade det inte längre så mycket om äpplet utan det blev mer till en maktkamp om vem som ska få bestämma.
    hur sjutton ska man göra i ett sånt läge?
    till saken hör att det inte hade varit hela världen om det bara varit en gång men det är i princip dagligen som Lova tar åt sig en massa mat, med eller utan våran tillåtelse, som hon äter litegrann på och sen bara slänger. jag vet inte hur mycket mat vi slänger här hemma. jag vill att hon ska inse värdet i maten och inte bara ta för givet att det finns ny mat att ta så fort hon vill och så fort inte maten som serveras duger.
    att ställa undan all mat så att hon når är inte en lösning, det är praktiskt omöjligt, utan vi har ställt bort det vi vet är mest lockande.

  • Cashew

    Hej

    Jag är så himla övertrött numera och när jag är det så blir jag så fruktansvärt tramsig och flamsig. kan få skrattanfall över minsta lilla sak vilket vissa på jobbet fått känna av skrattade i två dagar efter att en kollega lyckats låsa in sig på jobbet och ringde mig och undrade hur han skulle ta sig ut så fort jag såg honom så skrattade jag helt hysteriskt. så skönt att vara tillbaka och jobba igen. fullkomligt älskar den råa men hjärtliga gargongen vi har på jobbet där man kan skämta och bjuda på sig själv utan att någon tar illa upp och man måste välja varenda ord med omsorg innan man säger något.

    milian spydde natten mellan måndag och tisdag så barnen va hemma tis, ons med sambon. trevilgt att få se sin familj lite mer även om annledningen kunde varit trevligare

    lilla
    trist med svärföräldrarna   känner igen mig litegran. är ganska så besviken på mina föräldrar och mina svärföräldrar. tycker de borde ställa upp mer och vilja umgås med oss och barnen mer utan att vi ska behöva fråga dom hela tiden. vi har alla våra föräldrar inom en 3 milsradie men vi ses så otroligt sällan ändå  
    jag har sagt så många gånger till sambon att jag aldrig ska bli som dom när jag blir mor/farförälder men det återstår väl att se  
    jag vet att mamma många gånger tyckte att min morfar, hennes pappa, va för snål, och jag vet ett år då hade hon övertalat honom att ge alla sina barn 10 000:- i julklapp och alla barnbarnen 1000:-, men ändå är hon likadan själv. det borde vara obligatoriskt för alla mor/farföräldrar att spara åt sina barnbarn, t.ex. eller på annat sätt hjälpa till ekonomiskt, men givetvis efter egen förmåga. det kommer iallafall jag göra när jag blir mormor/farmor.    

    är det lugnet före stormen kanske?

    ja det är verkligen en fajt som är nödvändig. för mig är det en viktig grundprincip att man inte tar åt sig mer än man äter upp och man ratar inte god mat för godare mat. man smakar innan man ratar mat och gillar man inte får man givetvis annan så man blir mätt men att inte vilja ha äpple för att macka är godare är inte ok. orkar man inte äpple orkar man inte macka, enkel ekvation enligt mig, så att bara äta en av de fyra bitarna eller varannan macka, varannan äpple är inget alternativ. i samhället i stort och tyvärr även här hemma så slängs det så ofantligt mycket mat. jag vill att Lova ska inse värdet av maten och inte ta det för givet att det alltid finns mer och annan mat att ta. 
    detsamma gäller tyvärr hennes leksaker. hon sätter inget värde på dom, så att slänga dom fukar tyvärr inte att hota med längre. ändå tycker jag inte hon har särskilt mycket leksaker och är inte bortskämd med att få allt hon pekar på, långt ifrån. 

    jag vet inte om det skiljer sig så enormt från person till person eller om jag fick en så mycket annorlunda uppväxt för när jag va liten så vårdade jag mina saker ömt. förbrukningssaker använde jag knappt för jag ville ju inte att de skulle ta slut.      

  • Cashew

    Glad påsk på er, även om våran påsk inte har varit särskilt glad hitintills igår va jag magsjuk och idag är det sambos tur. Får hoppas det stannar där så inte barnen åker på det igen. Extra trist när det är så otroligt fint väder.

    det ena behöver ju inte utesluta det andra att få både tid och pengar. givetvis har vi inte skaffat barn för att andra ska betala för dom, det va inte så jag menade.
    jag tycker bara det är väldigt märkligt att man ska hålla så j*kla länge på sina pengar, de gör betydligt mer nytta att få lite pengar då och då under småbarnsåren t.ex. än att få en stor klumpsumma när jag är 55-60 år, om mina föräldrar dör när jag är så gammal. då om någon gång ska jag förhoppningsvis ha det så bra ställt jag någonsin kommer att få det, med utflugna barn, två stadiga inkomster, låga kostnader för boende, ingen VAB mm. 
    och har man dessutom en stor summa pengar på banken som bara väntar på att bli till arv den dagen man dör förstår jag defenitivt inte varför man inte kan vara generös nog att ge sina barn lite om det skulle hjälpa dom ekonomiskt eller spara åt sina barnbarn och därmed få se vilken glädje ens pengar kan ge. 

    håller tummarna för att bebisen behagar vilja komma ut snart

  • Cashew

    Hej

    Igår va det som tur va lugnt på jobbet. krafterna har börjat återvända men än är jag fortfarande lite klen. Nu ligger jag på gränsen till att väga förlite. Har gått ner sedan jag började jobba och att vara magsjuk tog rätt hårt på de små extrareserverna jag har kvar på kroppen   får nog börja äta middag på lunchrasten, men det känns så himla fel bara att äta så mycket mat vid tio på kvällen. har inga direkta hungerskänslor då.

    blev lite dumt med dagis idag. skulle hämtat barnen med bilen efter de ätit lunch vid tolv men så va tydligen Lovas avdelning ute i skogen till tolv och sen skulle de äta mat. men eftersom jag bad sambon att inte ta med vagnen åt milian så va jag tvungen att gå och hämta honom och snart måste jag hämta Lova. tanken va att vi skulle iväg och köpa ridskor åt Lova men jag får se hur jag gör, nu ligger Milian och sover i vagnen så det blir ju dumt att lyfta över honom till bilen. ska försöka hinna laga middag också innan jag åker till jobbet igen.

    inga känningar lilla?  

  • Cashew

    Stort grattis till tredje tjejen lilla!! {#lang_emotions_flower} 

    och grattis till missh och knodden i magen hur kom den till, om det nu inte va planerat, om jag får fråga

    vilket strålande väder vi haft idag {#lang_emotions_sunny} vi blev lite rosiga om kinderna allihopa idag trotts att vi bara va ute till kvart i tolv. solen tar bra på våren. krattade lite löv och sopade flis och malde ner alla äpplekvistar jag beskurit från äppleträdena. blev aldrig klar med det sista beskärningen av trädet men det får faktiskt vara till hösten, så tar jag det då istället, det ska ju ge färre vattenskott säger dom ju.

    Lova lärde sig cykla i går stora tjejen! starta och stanna funkar inte klockrent än men det är bara till att öva så kommer det också snart. rätt bra nä de kan cykla för då kan man ju ta sig lite längre sträckor.

  • Cashew

    Hej hej!

    kul med lite aktivitet i tråden va tvungen att gå tillbaka flera sidor

    Hinner bara in en snabbis. livet är fullspäckat just nu. Lova och jag är i stallet på måndagarna, sakta men säkert blir hon allt bättre och tuffare

    Har precis ätit lunch och ska hoppa i duschen snart, sen sova och sen direkt till jobbet via pizzerian på vägen för att köpa med en sallad. Min tanke va att jag skulle hinna laga middag varje dag så sambon och barnen kunde äta när de kom hem men så har det inte riktigt blivit  

    Lova har övat att cykla nu så nu är hon jätteduktig och kan bromsa och stanna, starten är inte riktigt hundra än men det kommer. Har lovat att vi ska cykla till glasskiosken som ligger några kilometer bort när hon kan starta själv, så det ser hon fram emot. lite mutor kommer man långt med Lova har ibland svårt att motivera sigsjälv och blir så himla sur om hon inte kan på direkten. 

    kul att höra av dig tussen! och skönt att du mår bättre

    ni får ha en bra dag allihopa!  

  • Cashew

    Hej hej


     


    Jösses så hurtig jag känner mig tränade för första gången på jag vet inte hur länge, minst ett halvår. Mutade migsjälv med att köpa ett par nya skor sen åkte jag hem och överraskades av sambon med en lunchdate


     


    lilla


    tycker absolut ni ska köpa en springcykel åt barnen. vi har varit otroligt nöjda med vårna och flera med oss, förutom möjligtvis att den är lite hög då våra barn inte är särskilt långa visst lär de sig cykla tids nog ändå men Lova har haft så otroligt mycket glädje av sin cykel och Milian kommer troligtvis få lika mycket glädje av den också. Superbra när man ska gå lite halvlånga/längre sträckor och slippa gå i barntakt och slippa ståbräda. Sen att Lova lärt sig cykla såpass tidigt är ju bara en bonus det va ju inte den primära annledningen till att vi köpte cykeln.


     


    natta


    jasså du rider du också. kul! du får ta med dig Liam till stallet då

  • Cashew

    Hej hej


    har varit inne och spanat lite då och då men inte orkat skriva. har mått riktigt skit men nu är det väl lite bättre även om det inte är helt ok än. Vi har varit så j*kla nära att separera och än är krisen låååångt ifrån över. man slits mellan hopp och förtvivlan och tankarna far runt i huvudet hela tiden. jag vill inte stressa fram något beslut men sammtidigt vill jag att allt ska vara över nu oavsett om vi väljer att vara tillsammans eller inte.


    vi kämpar på med hus, jobb och barn och lever nästan som vanligt ändå. Islandsresan blir av nu i mitten av juli och jag hoppas på att tiden där tillsammans kan hjälpa till att få oss att känna efter riktigt ordentligt hur vi vill ha det.


     


    idag fyller Milian 2 år! Hipp hipp hurra!! tänk va fort det går. men han känns mycket yngre än va Lova gjorde då eftersom hon kunde prata mycket mer. Jag tänker tillbaka på va vi förväntade oss av henne då och hur hon va och det är milsvidds skillnad  mot Milian nu.


     


    lilla


    va lika dom är dig dina tjejer eller ja, de två äldsta då

  • Cashew

    lilla


    vi har krisat ganska länge men vi har kunnat prata om att vi har en kris just nu och så, men kanske tagit det lite för givet att vi ska klara oss igenom den. vi har gnabbats en del och så en dag när vi pratade vids över telefon då jag jobbade så slutade det i ett sånt gnabb och jag antar att det va det som fick bägaren att rinna över för min del för efter det känns det inte alls på samma sätt längre. jag har hela tiden varit övertygad om att det kommer lösa sig  men nu vet jag faktiskt inte längre. jag vill ju att det ska bli bra igen men något hände efter det gnabbandet som jag inte vet om det kan bli bra igen. något har förändrats inom mig.

  • Cashew

    Hej hej


     


    hinner skriva en snabbis innan sambon kommer hem med lunch, eller ja min fruskost, vaknade för inte så länge sedan.


    förra veckan så va vi på vår första familjerådgivning. efter det så känns allt mycket bättre, även om det låååångt ifrån är bra. vi pratar fortfarande ibland i termer som "om vi nu ska fortsätta tillsammans...." vi ska dit igen nästa vecka och sen blir det först efter semestern. nästa gång ska bli mer intressant och se vad den ger. förra gången pratade vi mest om de praktiska problemen och nu nästa gång ska vi prata mer känslor, vilket borde bli mer jobbigt och känslosamt.


    ha en bra dag allihopa!


     

  • Cashew

    glömde skriva att Milian numera är i blöjfri på dagarna givetvis händer det nån olycka då och då men det brukar ju vara så när de blir blöjfria så tidigt. ganska exakt lika gammal som Lova va om jag minns rätt. stora killen nu

  • Cashew

    Vill bara önska alla en fortsatt bra sommar!


     


    Idag bär det av till Island det ska bli så skönt att få lite välbehövlig semester.

  • Cashew

    Grattis hot fus till två små! :)


     


    varför tog de hål på hinnorna i v 36?  mådde de inte bra?

  • Cashew

    Lilla Jodå vi kämpar på och den värsta krisen är över. Det har varit väldigt tufft med totalt tre uppbrott, det första med ett gemensamt fattat beslut och de andra två där sambon ville bryta upp men vi håller fortfarande ihop och kommer förhoppningsvis göra det i många år till men det finns fortfarande några hinder att ta oss över först. Men som sagt vi kämpar på och jobbar oss framåt, och ibland tyvärr även bakåt ;) Jag jobbar numera 3 dagar veckan och det va verkligen ett måste för att få allt att funka. Sambon är fortfarande inte nöjd och själv börjar jag också känna att det är rätt slitigt att jobba natt, men jag trivs ju så hemskt bra med det så vi får väl se vad som händer på jobbfronten framöver. Oj va stor lillatjejen har blivit. det går så fort. och ang. jobb och plugg så låter det som ett vettigt val att sluta på posten och börja plugga :)

  • Cashew

    jag är numera temaleader på jobbet och "basar" över tre gubbar så ett tag till vill jag allt jobba kvar så att jag kan skriva in det i cv't att jag varit arbetsledare. en bra merit som förhoppningsvis kanske kan leda vidare till andra arbetsområden inom branschen.

  • Cashew

    Tussen


    Det låter som du funnit balans och harmoni i tillvaron Glad


     


    Det låter som ett vettigt beslut att lägga bebisplanerna på hyllan ett tag. Du har ju många år kvar än om tankarna kommer tillbaka.

  • Cashew

    lilla


    jag har också fått falska + eller extremt tidigt missfall och det va svagt, svagt, svagt plus med clearblue, men några dagar senare kom mensen så jag testade aldrig igen.


    har du spiral?


     

Svar på tråden Bruttornas tjattertråd nr 17