• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (anna)

Behöver ett råd från er med Borderline

Jag känner en annan kille med Bordeline och han har bett om mitt råd men jag har svårt att ge ett då vi tänker så olika men hoppas att kanske ni som har samma diagnos kan...

han känner mycket och är väldigt snabb i sina handlingar men är väldigt empatisk på sitt sätt och han träffade en tjej, gifte sig och gjorde henne gravid inom 3 månader, han trodde att det var det rätta för han kände så just då. De hade inte känt varann sedan tidigare. Hon kommer dessutom från Brasilien och de träffades på en semester.

Två år senare så inser han att det var en handling av desperation. Men han känner samvete mot att han tagit hit denna tjej och mot deras barn. Vet inte hur han ska göra så han har valt att leva kvar i det men hon har det nog tufft för han har verkligen sina upp och ner i humöret ni vet och han kan inte spela teater att allt ät bra utan han visar sina känslor och är väldigt ärlig.

Han frågar mig hur man ska lösa en sådan här grej. Hon har inga pengar, ingen utbildning. Vad svarar man?? Han känner att han måste ta sitt ansvar såklart.

• Anonym (????)
    Anonym (anna) skrev 2010-04-03 22:13:09 följande:
    Behöver ett råd från er med Borderline Jag känner en annan kille med Bordeline och han har bett om mitt råd men jag har svårt att ge ett då vi tänker så olika men hoppas att kanske ni som har samma diagnos kan... han känner mycket och är väldigt snabb i sina handlingar men är väldigt empatisk på sitt sätt och han träffade en tjej, gifte sig och gjorde henne gravid inom 3 månader, han trodde att det var det rätta för han kände så just då. De hade inte känt varann sedan tidigare. Hon kommer dessutom från Brasilien och de träffades på en semester. Två år senare så inser han att det var en handling av desperation. Men han känner samvete mot att han tagit hit denna tjej och mot deras barn. Vet inte hur han ska göra så han har valt att leva kvar i det men hon har det nog tufft för han har verkligen sina upp och ner i humöret ni vet och han kan inte spela teater att allt ät bra utan han visar sina känslor och är väldigt ärlig. Han frågar mig hur man ska lösa en sådan här grej. Hon har inga pengar, ingen utbildning. Vad svarar man?? Han känner att han måste ta sitt ansvar såklart.
    Svår sits.
    Självklart måste han ta sit ansvar då det är ett barn inblandat men vad gör kvinnan i sverige då? Jobbar hon inte? Har hon kanske helt enkelt inte kommit in i systemet? Han skulle ju kunna hjälpa henne med det till en början.
    Jättesvårt att svara på faktiskt..
  • Anonym
    Anonym (anna) skrev 2010-04-03 22:13:09 följande:
    Behöver ett råd från er med Borderline Jag känner en annan kille med Bordeline och han har bett om mitt råd men jag har svårt att ge ett då vi tänker så olika men hoppas att kanske ni som har samma diagnos kan... han känner mycket och är väldigt snabb i sina handlingar men är väldigt empatisk på sitt sätt och han träffade en tjej, gifte sig och gjorde henne gravid inom 3 månader, han trodde att det var det rätta för han kände så just då. De hade inte känt varann sedan tidigare. Hon kommer dessutom från Brasilien och de träffades på en semester. Två år senare så inser han att det var en handling av desperation. Men han känner samvete mot att han tagit hit denna tjej och mot deras barn. Vet inte hur han ska göra så han har valt att leva kvar i det men hon har det nog tufft för han har verkligen sina upp och ner i humöret ni vet och han kan inte spela teater att allt ät bra utan han visar sina känslor och är väldigt ärlig. Han frågar mig hur man ska lösa en sådan här grej. Hon har inga pengar, ingen utbildning. Vad svarar man?? Han känner att han måste ta sitt ansvar såklart.
    På ett sätt så känner jag att han inte ska vara med någon som inte känns rätt. Men samtidigt vet jag att jag själv dumpat killar som egentligen har varit perfekta för mig, men som jag inbillat mig var fel när de kom för nära. Då stängde jag av och kände inget för personen mer. Jag ångrar att jag gav upp, för jag tror att om jag hade kämpat vidare så hade jag kanske kommit över spärren och fått känslorna tillbaka. Det beror på hur länge han har känt så här...
  • Anonym

Måste säga att jag är så oerhört stolt över mig själv idag. Hade återigen en stor konflikt med en person, som förolämpade mig grovt och provocerade mig. Och min enda impuls var att bli hysterisk, kasta saker omkring mig och skrika och knäcka den andra personen med mina ord. Bara tappa kontrollen och bli galen som jag alltid blir när något går emot mig. Men jag lade band på mig själv, knep igen munnen och lät henne få sista ordet. Jag kände mig stolt att jag inte sänkte mig till hennes nivå, så trots att hon fick sista ordet så kändes det som att jag vann. Och är helt imponerad att jag klarade av att bara backa tillbaka och släppa det. Detta är en riktig bedrift för att vara mig. Måste vara något i luften.

• Anonym (????)

TS; bra jobbat. :)

Ps; vad var det för hemsk person som betedde sig så mot dig?
  • Anonym

det är skönt att höra att det finns fler som är som jag.jag har haft diagnosen sen 2 år tillbaka, och när jag läser era inlägg så stämmer det på pricken.jag är så som en dela av er extremt skör, säger någon "flasklock", så är det kört.reagerar ofta i affekt, något som jag måste jobba på, ska på en "bedömning" på psyk näsra vecka. ska bli intressant att se vad det blir av det.

• Anonym

glömde att säga att denna bedömning är om jag ska få börja med psykoterapi.

• Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-04 07:40:37 följande:
    TS; bra jobbat. :) Ps; vad var det för hemsk person som betedde sig så mot dig?
    Det är en kvinnlig bekant som av någon anledning vill trycka ner mig och provocera mig. Det är svårt att värja sig eftersom hon söker upp mig. Jag blir så arg för hon har ingen aning om hur mycket det ställer till för mig när hon gör så. Den enorma ilska jag känner mot henne just i den stunden brukar jag rikta mot mig själv för att jag inte ska skada henne. Jag slår aldrig någon annan när det gäller sånt, men ilskan måste ut på något sätt och då blir det mot mig själv. Och jag hatar att folk kan ha den makten över en. Men denna gången är jag lite glad eftersom jag fick chansen att vinna lite över mig själv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-04 08:18:25 följande:
    det är skönt att höra att det finns fler som är som jag.jag har haft diagnosen sen 2 år tillbaka, och när jag läser era inlägg så stämmer det på pricken.jag är så som en dela av er extremt skör, säger någon "flasklock", så är det kört.reagerar ofta i affekt, något som jag måste jobba på, ska på en "bedömning" på psyk näsra vecka. ska bli intressant att se vad det blir av det.
    Vi är ju ganska många ändå. Jag tycker det känns så ledsamt att diagnosen har det namnet, att det klassas som en personlighetsstörning. När folk hör sånt så har de genast en massa tankar och ser en som helt galen. Det känns på något sätt mer accepterat att vara bipolär än att vara borderline. Men det är kanske jag som inbillar mig bara.

Är ni öppna inför omgivningen med er diagnos?
  • Anonym

Jag har många frågor så ni får ursäkta om jag blir tjatig. Jag har läst så mycket om detta de senaste dagarna och känner mig som ett typ-exempel. Det är så skönt att ha ett ord som beskriver ens beteende, att det finns en förklaring. Och att det finns hjälp. Denna tråden har fått mig att må så himla mycket bättre med mig själv.

Har ni alla haft problem med självskadebeteende? Har det lugnat sig med åldern?

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?