• solen9

    6 ars eller 1:an???

    Hej,

    Vi ska flytta hem till Stocholm igen efter 12 ars utlandsvistelse. Min dotter blir 6 ar i april och ska da enligt svenska regler borja forskoleklass till hosen.

    Nu undrar jag hur ni skulle gora i varan situation, skulle ni hoppa over 6 ars och borjar i 1 klass. Hon borjade skolan har nar hon var 4.5 ar, vi har haft kvar henne i samma klass 2 ar du eftersom det var mojligt att vi ska flytta hem igen. Sa nu ligger hon bara fore en klass istallet for tva klasser.

    Det kanns som foralder lite jobbigt om hon ska borja lara sig alfabetet och grunderna igen, hon har redan klagat pa att hon ar uttrakad for att hon gor samma sak sm forra aret i skolan. Hon gor ju samma sak det har aret som forra sa ligger lite fore sina klasskamrater.

    Det har varit bra for henne socialt att ha ett exra ar i samma klass men ett ar till pa samma niva kanns lite mycket.

    Vad har ni for syn pa det har. Ar det battre att ga 6ars och vara med jamnariga eller borja i 1an.

    Ni som ar ettaklass froknar eller 6 arsklass froknar far garna ocksa svara.

  • Svar på tråden 6 ars eller 1:an???
  • on my way

    Har pa irland som vi bor sa gar intagningen fran March till April, och i sverige ar det ju fran jan till decmber. Med vissa gra linjer....
    Ar det manga som starar sina barn lite tidigare, sag 6 ars alder istallet for 7 ars alder?

  • Kulta17

    Jag jobbar i skolan (med barnen som har det lite svårare) och tycker helt klart att ni inte ska ha för brått. Tänk på hela omställningen ert barn får göra med att flytta till ett nytt land, nya rutiner, nya kamrater. Ditt barn kanske klarar det suveränt eller inte! Det ver du ju egentligen inte förrän efter ni kommit hit och då är det för sent att göra om allt ihopa!

    När det gäller det att ditt barn är långt kommen när det gäller läsning mm ta upp det med pedagogerna. Det är meningen att barnen ska mötas på den nivån de är. Att varje barn ska få gå framåt i sin egen takt.

    Vet ni var ert barn ska gå? Om, kanske det vore en bra idé att kontakta de ansvariga redan nu på vårterminen. Kan de stimulera ditt barn tillräckligt i förskoleklass?, hur gör de med barn som är långt i sin läs och skrivutveckling? om ni väljer att låta henne gå i åk 1 får hon chans att även vara med sina jämnåriga? mm

  • Kulta17
    on my way skrev 2010-03-29 10:41:03 följande:
    Har pa irland som vi bor sa gar intagningen fran March till April, och i sverige ar det ju fran jan till decmber. Med vissa gra linjer.... Ar det manga som starar sina barn lite tidigare, sag 6 ars alder istallet for 7 ars alder?
    Det är få som låter sina barn börja ettan tidigare. Finns ingen anledning att stressa fram skolstarten. Barnet kan vara tidig och "redo" just nu, men ibland hinner det kapp barnet i åk 3 - 4 och då barnet helt plötsligt känns "omoget" för den årskursen det går i och man önskar att föräldrarna väntat.
  • Kakgumman

    Jag är lärare i ettan o instämmer med Kulta17.
    Alla barn ska bemötas på sin nivå! Men kontakta gärna skolan ifråga redan nu o kolla läget!

Svar på tråden 6 ars eller 1:an???