Inlägg från: Miljah |Visa alla inlägg
  • Miljah

15-åring på spritfest??

Jag hade gjort likadant. Jag (vi) är väldigt stränga när det gäller fester där det förekommer sprit. Det kan nog upplevas jobbigt ibland av våra döttrar men de vet vår ståndpunkt och accepterar den. Jag tror att de innerst inne tycker att det är skönt att vi är så hårda på den punkten. De missar t ex nians avslutningsfest i sommar eftersom de ska åka till USA då och det kryper fram att de tycker att det ska bli skönt eftersom det är så mycket fokus på att dricka då.

Jag förstår precis känslan då man känner att förtroendet inte är som det varit. Min ena dotter ljög mig rätt upp i ansiktet i höstas (hade dock inte med sprit eller dylikt att göra) och mitt förtroende för henne fick sig en rejäl knäck. Det tog ett tag att reparera, blev inte riktigt återskapat förrän vi hade tillbringat en helg tillsammans bara vi två.

• Miljah
    Killarnas morsa skrev 2010-03-30 19:02:49 följande:Än så länge har jag aldrig träffat någon som inte testat alkohol när de går ur nian men det är klart att de finns, någonstans.
    Killarnas morsa skrev 2010-03-30 19:02:49 följande:
    Än så länge har jag aldrig träffat någon som inte testat alkohol när de går ur nian men det är klart att de finns, någonstans.
    Japp, här i mitt hus finns två av dem iaf {#lang_emotions_smile} De är väldigt framåt och utåtriktade, med gott självförtroende och vågar säga nej.

Svarar lite allmänt i tråden:
    Forskning visar att ju längre man kan skjuta upp alkoholdebuten, desto mindre risk för att utveckla ett beroende senare i livet. Detta gör att jag är glad för varje månad mina tonåringar avstår från att dricka. Sen är det min övertygelse att man absolut kan ha ett öppet och ärligt "förhållande" med sina tonåringar även om man är "sträng". Mina döttrar skulle inte dra sig för att ringa mig (oss) om det mot all förmodan var så att de drukigt och de t ex mådde dåligt och behövde hjälp.

Att vi vuxna i familjen dricker alkohol ser jag inte som något konstigt. Det är ju tillåtet för oss men inte för ungdomar under 18 år.
  • Miljah
    Killarnas morsa skrev 2010-04-01 18:21:45 följande:
     Jag skulle, personligen, inte bjuda mina ungdomar eftersom jag inte dricker själv men att hänvisa till att det är förbjudet innan de är 18 år kanske inte är rätt argument?
    Visst är det rätt argument (för mig iaf). När jag använder detta som argument är det just i sammanhang när tjejerna pratar om fester där det förekommer alkohol.

När det gäller att bjuda är det inte lika hårt lagligt sett, det vet jag.
  • Miljah
    Killarnas morsa skrev 2010-04-03 11:09:46 följande:
     Varför inte säga till dem istället att JAG/VI vill inte att du dricker pga att risken att råka illa ut ökar, det är mer skadligt för en ung kropp, jag litar inte på de här ungdomarna eller bla bla?
    Men självklart! Det är så självklart så det tror jag alla som inte tillåter sina tonåringar att dricka, säger till dem?!
  • Miljah
    Guldrosen skrev 2010-04-04 14:01:14 följande:
    Bra skrivet mildamatildas! Vi har också en öppen, ärlig och tillitsfull relation till våra tonåringar. Det fungerar alldeles ypperligt. Vi är inte alls naiva eller orealistiska bara för att våra tonåringar råkar tillhöra denna grupp som inte dricker alkohol. Men det känns kanske bättre för dem som har ungdomar som dricker att idiotförklara oss som har ungdomar som inte dricker. Det bjuder jag på om det underlättar deras liv...
    *Nickar instämmande* {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden 15-åring på spritfest??