• Anonym

Ni med migrän?

Låter som "vanlig" migrän tyvärr. Migrän kan vara kopplad till hormoner så att man får det vid äl och mens. Om de har undersökt dig och konstaterat att det inte är tumör eller annat "farligt" så låter det som migrän. Mår du illa också? Kräks elller har kväljningar? Har du aura (alltså att du ser som blixtar eller konstigt ljus eller att synfältet ändras på nåt sätt) ?  Jag har migrän sedan tonåren. Inte kul. Ibland kan jag häva anfallet om jag tar mina mediciner så fort jag kan minsta lilla, men ibland är det som att anfallet "måste" få bryta ut och då hjälper det att ta medicinen. Ibland mår jag illa och ibland kräks jag också. Jag kan tipsa om att försöka dra ner på kolhydrater eller iaf att försöka att inte äta "för mycket" kolhydrater och försöka dra ner på socker. Jag äter både kolhydrater och socker men försöker att inte äta för mycket av det, har dragit ner på det. Visa stuider visar att det finns samband mellan migrän och kolhydrater och migrän och socker. Det är visst nåt med insulin och hormoner som kan trigga igång etta nfall. Det finns en bok som heter "Migrän: förebygg anfall, minska symptom och lev som vanligt" av Carol A. Foster. Där finns en del tips och sånt man prova för att försöka minska antalet migränanfall.

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-03-28 15:52:44 följande:
    Nej, jag mår inte illa (jo, av medicinen) och jag ser inga blixtar eller dylikt. Inga andra sånna symptom.  Bara huvudvärk. Vilket inte känns så "bara" faktiskt. Jag har inte tagit medicin vid minsta symptom. Då skulle jag få ta dom för jämnan. Och oftast är det inte så extremt. (men ändå värre än vad jag varit med om tidigare) Vi försöker dessutom bli med barn igen, så jag vill inte knapra allt för mycket piller. Jag tar medicinen när det blir som värst. Och då är det ju oftast mitt uppe i det. Inte för att medicinen hjälper ändå...Men man kanske skulle titta till kosten då i alla fall. Jag har lite svårt att se att det kan ha nått samband, eftersom jag aldrig haft huvudvärk innan, bara drygt ett år nu. Fast man vet ju aldrig. Det ska väll börja nångång...
    Jag vet mycket väl att det inte "bara" är huvudvärk. Tro mig, jag har också migrän. Det händer att jag "bara" har huvudvärk när jag får ett anfall. Jag vet mycket väl att det inte "bara" är vanlig huvudvärk. Varför skulle det inte ha samband med kosten? Bara för att du aldrig haft sån här huvudvärk förut så betyder inte det att det inte har samband med kosten det nu. Man kan få nya sjukdomar under livets gång. Att man inte haft en viss sjukdom förut betyder inte att man inte kan få den. Vem som helst kan insjukna i olika sjukdomar hur frisk man än varit förut i livet. Migrän kan dyka upp som en otrevlig "överraskning" i samband med graviditet och förlossning. En del andra sjukdomar kan också dyka upp när man får barn och om man har sjukdomar kan dom förvärras eller förbättras när man får barn. Alla hormoner och påfrestningen för kroppen när man är gravid och vid förlossningen och den känslomässiga omställningen när man får barn kan ge otrevliga överraskningar i form av att sånt som legat latent i kroppen bryter ut.
  • Anonym

Jag hade alltid mycket huvudvärk förr. Men så slutade jag äta godis och minskade drastiskt på socker överlag, ch huvudvärken kommer i princip aldrig nu förtiden. kanske nån gång per år, mot tidigare 1-2 ggr per månad. Detta hjälper väl inte dig för ditt låter ju hormonpåverkat, men det är en tanke iallafall. Tidigare åt jag rätt mycket sötsaker och skrämpat.

Hoppas du hittar hjälp i vilket fall som helst!
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-03-28 17:54:20 följande:
    Vad är en homoepat?
    Ofta bluffmakare som är dyra och säljer dyra sockerpiller. 
    Hjälper inte mot migrän.Migrän kan inte botas däremot kan det lindras. Får jag fråga vilken sorts medicin du äter?
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-04-02 20:20:43 följande:
    Jag kom på en sak till som jag undrar... Ni med migrän, hur var det när ni var gravida? Bättre? Sämre eller likadant?
    I väldigt många fall.. inte alla.. så försvinner migränen under graviditeten.
  • Anonym
    Pyrolas Lioness skrev 2010-03-29 17:41:42 följande:
    Hej på er med migrän! Jag har själv haft migrän! ja jag säger ,haft! Men jag ser fortfarande blixtar när ett anfall är på g. men jag får inte längre värken! Jag bestämde mig för att lyssna på kroppen,och läsa hur kroppen fungerar. Blodådrorna dras ju ihop när anfallet är på g,sen utvidgas ådrorna när själva värken kommer! Jag hade ju tur att mina anfall kom först med blixtarna,så jag blev förvarnad. Sagt och gjort,istället för att gå och lägga mig och ta medicin,så började jag motionera! Ut i friska luften,låt inte blodkärlen dra ihop sig,motionera!! Ni som får förvarningar. Ta ingen medicin,det här räcker faktiskt! Om värken hinner komma är det försent tyvär,så man ska skynda sig på att röra på sig,så att blodkärlen inte hinner dra ihop sig alls. Så undvik allt kärlsammandragande! Som tex cigaretter,tabletter,spänningar kyla,osv,osv Och även då de klassiska som rödvin,choklad ost mm. Det här är det bästa jag gjort,så jag verkligen slipper värken!! Testa alla därute!! Det är värt det definitift!! )
    Funkar absolut inte på mig. Tyvärr, det enda som hjälper är Zomig ( tidigare Imigran men bytt till denna som innehåller samma saker men med mkt mindre biverkningar )
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:09:07 följande:
    Zomig och imigran innehåller två skilda verksamma substanser så att påstå att dom skulle vara likadana är en dålig förklaring.
    Ok vad skumt, jag fick nämligen dessa av apoteket i stället för Imigran. Och dom förklarade för mig att det var i stort sett samma. 
    Spelar inte så stor roll i sammanhanget då Zomig hjälper lika bra eller bättra än dyra Imigran.
  • Anonym
    Anonym (migränbitch) skrev 2010-04-02 23:12:26 följande:
    Är inte alls samma preparat!
    Nej jag har tydligen blivit felinformerad av apoteket. Och jag var inte själv om det såg jag. Så ber om ursäkt det innehåller liknande substanser......
    Men som sagt spelar inte så stor roll in denna tråd. :)
    Om man ska vara helt korrekt så den gamla sorten Imigran finns ju inte längre att få , den heter ju nu Imigran Novum. Fast jag tycker den gav mig hemska biverkningar.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:18:19 följande:
    Den verksamma substansen i zomig heter zolmitriptan. Den verksamma substansen i imigran heter sumatriptan.
    Här är en till som fick bytt från Imigran Novum till Zomig på apoteket. De sa att det är så pass lika att faller inom kriterierna så att de har rätt att byta det, men vad vet jag. Är ju ingen apotekare ;) Gillar även jag Zomig tusen ggr bättre än Imigran Novum.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:24:29 följande:
    Fast det är ju exakt samma tablett bara att dom bytte namn på den.
    Imigran Novum blev även mkt billigare än vad Imigran var. Tror dom bytte typ tillverkare eller något, minns inte men jag kommer i håg prisskillnaden. Kanske den prisskillnaden som någon annan pratade om tidigare i jmf med Zomig.
    Jag ska nog testa Zomig efter har hört här att många har den. Jag får sådana hemska biverkningar av Imigran Novum.
  • Anonym

Imigran Novum är mkt billiagre än var Imigran var.

Sitter med 2 fp framför mig , en skitgammal Imigran, 6 tabletter 670 kr och sen mina nya Novum. 6 tbl samma styrka. 372 :- Skumt det blev billigare efter de bytte namn..
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:31:31 följande:
    Det är ju alltid olika för alla men zomig är den absolut bästa migränmedicin jag någonsin har haft och jag har haft migrän sedan jag var 6-7år.
    Samma här :) leve zomig
Svar på tråden Ni med migrän?