byta spis
jag ska byta spis,jag har en gammal fran 80talet.Sakringen som jag anvander till spisen ar 16 ampere. Den nya ska ha 25 ampere.Kan jag installera den nya spisen utan problem
jag ska byta spis,jag har en gammal fran 80talet.Sakringen som jag anvander till spisen ar 16 ampere. Den nya ska ha 25 ampere.Kan jag installera den nya spisen utan problem
NEJ säkringen kommer att gå....du måste säkra upp. Det krävs alltså att en elektriker som kommer o fixar det, inget man gör själv.
vad kan det kosta ungefar
Det var en kraftig spis du köpt..
25 A - Stämmer verkligen det?
Har du normalsäkrat idag, så åker du troligen på en större huvudsäkring (= högre nätavgifter till elnätsägaren) och nydragning från elcentralen till spisen (med kraftigare kabelarea).
Vilken tid det tar en elektriker att utföra förändringen är svårt att svara på utan att veta mer.
Och som sagt högre löpande kostnader också..
Verkar som att du tittat på en 230v spis, de är säkrade på 25A. Beställ en 400v spis som är på 3 x 16A istället. Eller om det är en induktion så ber du en elektriker att koppla om spisen innan installation.
Nästan alla modeller som finns i 230v finns även i 400v och tvärtom men är det induktion finns de endast som 230v. "Bara" att koppla om.