• Tridde

    glasögon - kostnad?

    hej!
    min 7årige son kommer att få glasögon nu pga översynthet så nu har jag många funderingar.
    vad kostar egentligen glasögon? finns det bidrag att söka, isåfall vart? min bonusmamma gav skräckexemplet 6000kr som hennes glasögon kostade sist men det är ju specialbehandlade och med värstingbågar, inte går väl barnglasögon på såna summor, eller? är det några speciella saker vi ska tänka på när vi väljer bågar, finns det vissa som är tåligare än andra tex? jag själv är total novis på detta då jag har perfekt syn så jag tar gladeligen emot alla tips och synpunkter

  • Svar på tråden glasögon - kostnad?
  • Jezamine

    Bidraget är nog dessvärre avskaffat.Mina töser fick bidrag när de var små.Men är idag 25-30 år gamla.


    Avstängd tills vidare
  • Jezamine

    Många landsting tog bort bidragen  7 år sedan.


    Avstängd tills vidare
  • Gurkan

    Spec savers har räntefri delbetalning och ganska bra priser på glasögon. Det som tillkommer är olika ytbehandlingar men man måste inte ta alla (repskydds-behandlingen är dock ett bra tillval!).

  • jeeri74

    Min dotter fick glasögon när hon var två år, är nu fem. Vi har behövt byta glas en gång och det gick nog på ett par tusen. Vad hela glasögongen kostade kommer jag tyvärr inte ihåg, men det var dyrt.
    Eftersom det är barn så är det bäst att ta plast och vi har även behandlade så de inte blir repiga så fort -så det kostar ju mer. Det ingick försäkring som innebar att de bytte ut dem helt gratis inom en viss tid, vilket vi inte har behövt använda. Vi har Synsam och har varit och justerat och bytt "pluggen" vid näsroten flera gånger i olika städer, helt gratis.

    Inget bidrag fanns det för oss i alla fall.

  • ByggareBob

    Tuva 6 år fick glasögon förra sommaren, dom kostade 1400. Vi fick 700 kr i bidrag från landstinget och 700 kr rabatt hos synsam. Thilde (9 åR) fick glasögon nu i år och fick 700 kr i rabatt hos synsam, hennes kostade 2500. Rabatten från synsam gäller upp till 13, bidraget från landstinget gäller upp till 7 år.
    Synsam har en jättebra försäkring som ingår.

  • jeeri74
    ByggareBob skrev 2010-03-31 09:42:48 följande:
    Tuva 6 år fick glasögon förra sommaren, dom kostade 1400. Vi fick 700 kr i bidrag från landstinget och 700 kr rabatt hos synsam. Thilde (9 åR) fick glasögon nu i år och fick 700 kr i rabatt hos synsam, hennes kostade 2500. Rabatten från synsam gäller upp till 13, bidraget från landstinget gäller upp till 7 år.Synsam har en jättebra försäkring som ingår.
    Vet du om Synsamrabatten är någon nytt? Det fick inte vi för 3 år sen -vad jag minns.
    Rabatt från landstinget kan nog vara beroende på landsting, för hos oss finns inget. Om det inte beror på synfel..
  • ByggareBob

    Till oss sa dom att vissa bågar får man gratis, väljer man andra drar dom av 700. Vet inte hur länge dom haft det så. Ja de stämmer ju det du skriver om oilka landsting, vi tillhör Jönköping.

  • Tridde

    tusen tack för alla svar! har kollat runt lite under dagen och vårt landsting ger bidrag. tack för tipsen oxå

  • Enyana

    Kolla upp hos vilka optiker landstingsbidraget gäller - det är mitt tips. Där vi bodde när dottern fick sina glasögon gällde bidraget på Specsavers t.ex. så vi köpte där och det blev billigt. Vi köpte två par för 995 kr och med 400 kr i bidrag blev det ju bara 595 kr. Men i vårt nuvarande landsting så gäller inte bidraget på Specsavers så nu ska vi kolla upp det minst dyra alternativet eftersom dottern ska byta glas snart (har haft glasögonen i 2 år). Man kan spara ganska mycket pengar på det...och Specsavers har varit ett mycket bra alternativ för oss iaf "trots" att de är billiga.  

  • Tingeling83

    min son haft glasögon sen 1 år gammal. byter vart år , han 8 år nu!
    Man får bidrag tills han är 7 år bara ....
    sen får man bekosta allt själv
    Men men ... man vill ju sonen ska ha glasögon , flera tusen blir de när de väl gäller.
    Han har progressiva glasögon med.


    Kärlek
  • MillaP

    vi va in å köpte glasögon till min sambo igår på direktoptik. dom har 3 för 1 så han fick 3 par glasögon för 4000. helt ok tycker jag.

  • Ninette

    Det beror på var du bor vad det kostar. Min kompis som bor i Gävleborgs län fick dotterns glasögon helt gratis, både glas och bågar. Gäller upp till barnet fyller 7 år.

    Jag var och beställde glasögon till min dotter nu i veckan, vi får ett bidrag från landstinget (värmland) på 500 kr. Resten får vi betala själva. Min dotters glasögon kostar oss 2000kr, hon valde bågar för 1000kr. Hon är också översynt.

    Jag är också helt ny på detta då jag också har bra syn men vi fick jättebra hjälp inne på glasögonaffären. Vi gick till Lix

  • Ninette

    oj, såg nu att sonen var 7 år och då finns det inga bidrag längre om man förstod det rätt hos optikern, om ni inte bor i generöst landsting ;)

  • Pysse

    Glasögon till barn behöver inte bli så dyrt. Min son har haft glasögon sedan han var 4 år och vi har aldrig betalt mer än 1000kr paret. Däremot går det åt många par glasögon. Glasögonen har försvunnit och återfunnits nedgrävda i sandlådan, trillat ner från diverse ställen, mamma har satt sig på dem etc

    Ett tag köpte vi lite dyrare bågar - Mumin tror jag märket var och då ingick det gratis reservdelar till glasögonen. Vi kom ofta till optikern med glasögonen som åtta och optikern fixade det gratis.

  • Tridde

    här får man bidrag på två olika nivåer, 450kr om synfelet understiger +6 och över +6 får man 750kr, bidraget gäller fram till den dagen barnet fyller 8. min son hade ett kraftigt synfel, +7.25, så då blev det specialglas, slutsumman landar på strax under 3000kr med bidraget draget. det blev vuxenbågar då han är för stor för barnbågar, men de var ganska billiga ändå på 743kr. tack för alla tips och råd

  • Maggiepuh

    Jag betalar aldrig mer än 1995 kr när jag ska ha glasögon.

  • Rubia

    Vi betalade 3700:- för två bågar (bra när ena paret går sönder) och försäkring plus lite extrabehandlingar för glasen. Mellansonen är kraftigt översynt. VG-regionen ger 500 kr i bidrag till barn under 8 år (tror det var 8 år iaf). Köpte dem på Synoptik.


    Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
Svar på tråden glasögon - kostnad?