• Äldre 3 Apr 10:18
    3491 visningar
    8 svar
    8
    3491

    BVC - Öppna förskolan?

    Hej

    Jag en undran över hur bvc mottagningen går till när man väl  har fått sitt barn. Är det dem som tar första kontakten eller är det föräldrarna som får göra det?

    Föräldragrupper med enbart adoptivföräldrar - finns det?

    Öppen förskola för enbart adoptivföräldrar och barn finns det? Hur tar man reda på den informationen. Jag har googlat en del men hittar inget specifikt när jag har letat.

    Tacksam för svar.

    mvh

  • Svar på tråden BVC - Öppna förskolan?
  • Äldre 3 Apr 11:26
    #1

    Jag tog kontakt med vår bvc innan vi åkte ner, efter att vi fått barnbesked så vi visste hur gammalt barn vi skulle få. Vi hade ett jättbra samtal bl a om hur barn i den åldern brukar ligga utvecklingsmässigt. Det var bra att ha det att utgå ifrån tycker jag även om det inte stämde med var vår dotter låg. Vi bokade också in ett möte på en datum som vi tänkte skulle vara lagom efter hemkomsten. Innan man börjar på bvc måste barnet göra tropikundersökningen, så att det blir klarlagt om det finns sjukdomar eller konstiga basillusker att ta hänsyn till. BVC lägger upp ett vaccinationsprogram som passar just ditt barn, så det behöver man inte ha koll på själv. (Om du nu vill vaccinera ditt barn.)

    Jag vet inte om det finns föräldragrupper med bara adoptivföräldrar. Är säkert olika från kommun till kommun. Men man kan ju alltid dra ihop sin egen!

    Öppen förskola för bara adopterade finns iaf i Göteborg. Det bedrivs via Adoptionscentrum, men folk från alla organisationer är välkomna. Kolla på AC:s hemsida om du är med där. Det finns i så fall information på lokalföreningarnas sidor.

  • Äldre 3 Apr 11:32
    #2

    I vår kommun så tar familjerätten kontakt med bvc (med vårt godkännande) när samtycket är klart, sedan tog bvc kontakt med oss. Tid för tropikundersökning bokade vi själva innan vi åkte.
    Från vår bvc fick vi namn och telefonnummer till adoptivföräldrar som kommit hem med sina barn under senaste tiden i området (efter att vi var och en godkänt att detta lämnas ut). Sedan är det upp till oss själva att ta kontakt med varandra. I kommunens huvudort finns föräldragrupper som träffas varannan vecka i bvc's regi. Vi gick info från bvc men valde att inte delta nu i vår, vi får se till hösten.
    I huvudorten finns också en ÖF för adopterade, ett par timmar en gång varannan vecka. Vi har inte varit där heller ännu men går oftast en gång i veckan till vår vanliga ÖF. Info om den speciella ÖF har vi fått via bekanta men även från bvc.

  • Manche­ster
    Äldre 3 Apr 15:28
    #3

    Om du råkar bo i Stockholm finns en fantastisk öppen förskola för adoptivfamiljer - Spira - som är öppen fyra dagar i veckan. Tyvärr har de stramat upp sina regler och är nu bara öppna för folk som bor i Stockholms kommun. Många mindre orter har ÖF för adopterade en dag i månaden eller så.

    I vår kommun har BVC särskilda föräldragrupper för adoptivföräldrar. De följer ungefär samma upplägg som de vanliga föräldragrupperna, men hela tiden med hänsyn till att barnen inte är nyfödda och kan ha en del i "ryggsäcken". Jag, som fått ett barn på varje sätt, tyckte faktiskt att adoptivföräldragruppen var bättre. Mer strukturerad och så.

  • Äldre 3 Apr 20:41
    #4

    Det ser ut att variera lite mellan kommunerna. Vi tog själv kontakt med BVC innan resan, och kom överens om ett hembesök redan innan tropikundersäkningen var klar. Så det gick väldigt smidigt.

    I Malmö ordas det ett par ggr/år BVC-grupper för adoptivföräldrar. Tyvärr är inte upplägget det bästa möjliga med tanke på vilken kunskap gruppledarna har om adoption, anknytning mm. Det bästa med dessa grupper för mig har varit att träffa andra a-föräldrar, och så har de en väldigt bra dietist, med konkreta tips (i fall man nu har några bekymmer med maten).

    Öppen förskola, eller träff för adoptivföräldrar, finns på flera ställen här i Skåne, t.ex. i Malmö, Helsingborg, Hjärup - kolla ACs hemsida. Att delta är inte begränsad till enbart AC medlemmar.

  • Äldre 3 Apr 22:10
    #5

    Sedan 2008 måste kommunen anmäla alla barn som de lämnar samtycke till till bvc (såvida föräldrarna inte säger ifrån för bvc är ju nämligen frivilligt!). 
    Vilka resurser som finns för adopterade och deras föräldrar i den egna kommunen skall familjerätten kunna ge svar på ....  

  • Manche­ster
    Äldre 4 Apr 09:51
    #6
    en glad skrev 2010-04-03 22:10:36 följande:
    Sedan 2008 måste kommunen anmäla alla barn som de lämnar samtycke till till bvc (såvida föräldrarna inte säger ifrån för bvc är ju nämligen frivilligt!).  Vilka resurser som finns för adopterade och deras föräldrar i den egna kommunen skall familjerätten kunna ge svar på ....  
    Det kan nog ändå löna sig att fråga här. Familjerätten har säkert stenkoll på det som kommunen och eventuellt även landstinget erbjuder. Däremot är det inte säkert att att de vet allt om exempelvis kyrkans öppna förskola eller om organisationer som AC erbjuder ÖF ibland.
  • Äldre 4 Apr 21:21
    #7

    "Sedan 2008 måste kommunen anmäla alla barn som de lämnar samtycke till till bvc"

    Det visster jag inte. Vi kom hem i december 2009, och i vårt fall gick det ju i alla fall betydligt snabbare att få tid, när jag ringde upp BVCn där stora systern också går.

  • Äldre 5 Apr 10:00
    #8

    Tack så mycket för alla svar.

Svar på tråden BVC - Öppna förskolan?