Inlägg från: vi och lilla hjärtat |Visa alla inlägg
  • vi och lilla hjärtat

Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.

Jag har inte varit inne på familjeliv på jättelänge känns det som! Har helt glömt bort att sidan finns nästan! ;) Vår dator krånglar oxå väldigt mycket, så jag skriver på en bärbar med engelskt tangentbord som jag hatar!! O så dånar fläkten, så jag är inte alls beroende av facebook o diverse sidor längre! 

Men jag har absolut inte glömt er. Kul att alla verkar må så bra! 
    Är ju skoj o läsa om er andra så här kommer lite från oss;
    Matteo är nu 5 månader o vägde senaste kollen 7,5 kg o är 67 cm lång. Det börjar stabilisera sig nu så jag kan använda kläderna lite längre än i början. Men många gissar att han är äldre än han är. En tant på ICA trodde han var nio tio månader när han var fyra, men det var för att hon hade ett barnbarn som var 8 och mycket mindre. 
    Jag helammar fortfarande, men har börjat med smakisar. Han gillar allt som han smakat på. Potatis, majs o morot. Men bananen i morse var ingen hit, men det är ju det första kalla som han smakat på. Ska prova lite o smula rån oxå så jag introducerar gluten nu. Han somnar äntligen tidigare på kvällarna nu. Runt 19.30 o så sover han till 6 ungefär. Han har sovit i eget rum nu några veckor, o vi sover alla tre mycket bättre, han vaknar ibland på natten o låter, men nu har jag inte gått in till honom på två nätter o han somnar om själv. Innan så stoppade jag alltid in nappen, men jag upplever att han sover bättre nu o vaknar mindre ofta när jag låter honom somna om själv. Fast om han skriker så går jag såklart in, men det händer sällan. På morgonen efter han ammat ligger vi kvar i vår säng o sover o myser. Han är alltid så glad. Nästan aldrig gnällig på dagarna heller o somnar i min famn om vi är iväg på nåt o han är trött. 
    Idag ska vi till Gekås. Hualigen va jag har blandade känslor. Både bävar o längtas dit. Har inte varit där sedan förra sommaren, hade ju får ont av foglossning sen under graviditeten, o har inte haft dit förrän nu.'
    Må så gott! Snart kommer sommaren!
  • vi och lilla hjärtat

Vad glad jag blir när jag efter flera månaders frånvaro i tråden loggar in o märker att ni håller liv i tråden. Tack!

Matteo har i princip samma rutiner som Lumix Amy. Nästan exakt samma tider. Fast nu har jag börjat ge honom väldigt lite frukt på eftermiddagen o sedan en matig middag vid 17 oxå så han äter ordentligt med mat 2 ggr om dagen. Märker att han kan leva på frukt o gröt annars o precis som Bels Jack skulle Matteo kunna äta jämt!
    Jag gör den mesta maten själv. Trodde jag aldrig om mig själv, men det är ganska kul. Särskilt  fruktpuréerna tycker jag, för de kan man ju smaska i sig massor av själv. Mums! Har börjat att inte mixa det så väl nu o han verkar gilla det ändå. Fast ibland sätter han ju lite i halsen. De färdigköpta fruktburkarna super att ha med sig i skötväskan eftersom de inte behöver vara kylda för o hålla sig fräscha. 

Har försökt ge honom välling några gånger, men han vägrar. Bara om jag ger det i skål och med sked. En kompis tipsade att blanda en portion med hälften välling hälften bröstmjölk, så jag ska prova det. Ammar morgon o kväll, men har tagit bort amning på eftermiddagen även om Matteo vill amma... Känns jättejobbigt, men det beror på att jag ska börja jobba på onsdag. Puh! Vet ju att min man vill vara hemma minst lika mycket som jag, men nu när det bara är en dag kvar av mammaledigheten har jag lite ångest... Fast jag kommer vara ledig måndagar o fredagar, men det känns ändå som ett stort steg o vara ifrån honom 3 heldagar i veckan, plus att jag kommer jobba 11-12 timmar varje torsdag... Men jag är glad att Matteos pappa är engagerad, det är inte det, o så har jag haft turen att få ett superjobb Jag ska jobba med babyrytmik, mammaluncher, barnkör, barndans o söndagsskola i vår kyrka. Så det blir säkert en jättebra höst o vår. Har fått ett vikariat på ett år. 

Någon annan som ska börja jobba snart?

Matteo har fått de två tänderna nere nyss. Var inte alls gnällig o så, fast det var lite mer blöjbyten några veckor. Idag har jag inte bytt någon bajsblöja alls, för han har bajsat på pottan 3 ggr! Hade inte alls tänkt pott-träna så här tidigt, men när jag märkte att han alltid bajsade på morgonen när han satt på golvet o jag gjorde i ordning frukost så köpte vi en potta och efter att jag ammat honom på morgonen sätter jag honom på pottan. Det funkade redan första dagen. Sedan är det inte varje dag det lyckas, men nästan. O under dagen sätter jag honom på pottan efter lunch o nån gång till ibland när jag märker att han pressar, som idag. Fast när vi är iväg på dagarna, o det är vi mycket fortfarande..., så struntar jag i pott-träningen helt. Han är ju ändå bara 8 månader, men det känns skönare för honom att slippa ha bajset i rumpan. Han verkar gilla pottan faktiskt. 
    Nån mer som pott-tränar?  

Oj, är nog många av er som inte orkar läsa mitt långa inlägg... O jag som inte varit flitig här inne över sommaren heller, men men. Jag hoppas nån läser det o får ut nåt av det. Jag tycker verkligen om att läsa era! Ska gå tillbaka nu o catcha upp lite. Sov gott!

• vi och lilla hjärtat

Kul med aktivitet i tråden! :) Spännande nu och följa er om det blir syskon snart... Vi har nog bestämt att låta det bli som det blir. Alltså, inte skydda sig, men heller inte ta hormoner och sprutor och så och försöka aktivt. Kanske lyckas det bättre för oss om man inte har nån press. Känner att ett barn är allt jag orkar nu för tiden... Är underbart att vara mamma, men mer krävande än jag trodde! Känns riktigt bra faktiskt att det är en win-win situation just nu iaf. Blir vi gravida kommer vi bli överlyckliga såklart, men blir vi inte det blir jag också lycklig liksom. För vi har ju Matteo. Fattar ni vad jag menar? Kanske kommer jag inte känna likadant om några år, eller kanske bara ett halvår, men så känner jag just nu och det känns verkligen bra! 

Jag har jobbat sedan Matteo var 8-9 månader. Egentligen för tidigt för mig, men det känns gott nu att han har sån fin kontakt med sin pappa, fast han föredrar fortfarande mig och är mammig när jag är i närheten.  Jag gillar att jobba de flesta dagar, är hemma mån och fre, så det är gött att ha både ock.  Till hösten hoppas jag nästan att jag inte får något jobb alls (har ett vik. juli ut) så jag kan vara mammaledig då om jag har några dagar kvar det vill säga... ;)

Matteo kan egentligen gå många steg själv, men hasar hellre på rumpan fortfarande. Han är väldigt smidig och rörlig i hela kroppen helt plötsligt eller vad jag ska säga. Känns verkligen som att det hänt mycket med hans grovmotorik senaste månaden. Så roligt att se hans framsteg och glädje! :) Och han pratar hela tiden! Tydliga ord är väl mest mamma, pappa, titta och hej hej, men jag tycker mig börja urskilja fler och fler härliga ord. Han härmar mycket sånger och ramsor och melodier tycker jag och det är bara så sött! 

Kram på er allihopa! Ska lägga ut ny bild på Matteo snart. Jättekul o se hur stor William blivit Kotten :) Ni andra kanske också lagt ut nyare bilder. Jag ska gå in snart igen och kolla runt lite nogrannare. Godnatt! 

• vi och lilla hjärtat

Ojoj vad många syskonförsök. Spännande :) Jobbigt bara när det blir motgångar. Jag börjar längta mer och mer efter en till faktiskt, men har inte så mycket hopp om att bli gravid utan pergotime så det blir nog sjukvårdskontakter snart. Matteo springer på och pratar allt mer. Ser fram emot att skola in honom på dagis i augusti för han behöver verkligen lära sig att dela med sig ;) Blir helt vansinnig när andra barn tar något han håller i, men kan kommer nog lära sig tillslut. Bollar är det bästa han vet och vi har köpt många olika storlekar och varianter. Att va i koja o leka kurragömma och åka rutschkana är också skoj. Upptäckte honom högt upp i en rutschkana häromdagen på en lekplats och han hade klättrat upp alldeles själv. Blev lite rädd och kände mig som en dålig mamma som inte har koll på honom jämt, men han är ju så snabb! :) 

Kul att William börjat gå Kotten! De är ju så söta i början när de stapplar fram. Eller han kanske är stadig eftersom han är lite äldre? 

Har en fråga om vagn. Vilka vagnar använder ni? Jag tycker att vår kombivagn är onödigt stor o otymplig nu och jag är sugen på brio spin. Men samtidigt går den ju inte att ligga helt i. Min queenette har jag tröttnat helt på.  Jag har bestämt mig att aldrig använda den mer så nu använder jag en gammal fyrhjulig brio som vi fått gratis av vänner. Men jag längtar efter en sulkyliknande smidig vagn, som ändå är stadig. Gärna svängbara framhjul efterdsom jag har ont i handlederna när jag svänger med fyrhjulig. 
    Några tips? Egentligen är det inte nåt stort problem, men jag har gjort detta med vagn till ett alldeles för stort problem och vill bara köpa en som jag är nöjd med och inte tänka på det mer...

Må så gott alla!

• vi och lilla hjärtat

Tack så jättemycket för vagntipsen! Ska tänka på det och se vad det blir.

STORT grattis till er som är gravida! Gläds verkligen med er!

Vet inte vad man vågar skriva här på fb, men om det skulle vara nån som vet vem jag är som är inne på just detta forumet för att se vad jag eventuellt skriver så kan de ju få lön för mödan... ;)
    JAG ÄR GRAVID!  Tror knappt det är sant. Har inte tagit hormoner eller nåt. Har ju inte ens haft ägglossning efter mina tester, men jag har kanske varit lite slarvig med att kissa på stickorna jämt o ständigt - det blir ju så dyrt. Jo, jag är sen två veckor med mensen och idag gjorde jag gravtest som visade tydligt +! 
    Har haft mensvärk från och till, illamående, yrsel och trött - men vad är fysiskt och vad är psykiskt kan man undra? ;) 
    Jag är lite rädd för att det är utomkveds igen, så jag har bokat ett VUL på fredag, men BM trodde inte det eftersom jag inte blött någonting (när jag hade utomkveds så blödde jag i 3 veckor och hade ganska mycket smärtor mot slutet).  
    Jag har bestämt mig för att tro att det kommer funka bra och vara helt normalt denna gången! Om jag har beräknat rätt så är det i början av februari :) Kanske får fråga om tips på bra syskonvagn istället? :) Men jag orkar nog inte med vår gamla fyrhjuliga brio tills februari...  Men vagn är nästan det sista jag tänker på nu. Jag är ju gravid och tänker vara glad över det förhoppningsvis väldigt länge! :)
    Sov gott alla!  

• vi och lilla hjärtat

Bel: Min mage syns inte alls än. Men jag längtas tills den gör det! Vilken vecka är du i? Hur gick det på UL idag?  Enligt läkaren var jag inte så långt gången, men graviditeten var definitivt i livmodern. YES! Ska tillbaka om några veckor och kika efter ett litet hjärta :) 

Hoppas hoppas hoppas nu att allt går bra! Jag frågade om det var något man kunde göra för att det verkligen skulle gå bra, och BM sa bara till mig att leva normalt, men jag tänker minsann försöka stressa mindre. Jobbet är riktigt intensivt nu i 2 veckor, men jag ska försöka att hitta stunder o vila. Om jag får ett missfall vill jag inte känna att det beror på mig liksom... Fattar ni vad jag menar?

Sessan:  Ja! Det är helt underbart hur kroppen fungerar! :) Helt tokigt och underbart på samma gång!

Lastbillslillan: Jag var så inställd på att det skulle dröja några år, men nu när det kanske blir tätt mellan barnen känns det som det bästa. Man ställer om fort! Men det bästa är ju att inte planera så mycket utan njuta av livet precis som det är just nu.

Jättekul att vi är flera stycken som kan följas åt igen i våra graviditeter! Glad

• vi och lilla hjärtat

Grattis Lumix! Och jag hoppas verkligen att det lyckas för er snart Kotten!

Vad jag vet så går det bra för oss, alltså att bebisen i magen lever och mår bra :) Hade tänkt beställa UL emellan v. 9 och v 19, bara för att bli överbevisad att bebisen lever, men har inte tagit tag i det. Försöker lära mig att tro positivt ändå utan att bli överbevisad. Har inte haft några fysiska känningar på att inte allt skulle vara ok, det är mest mitt huvud som får för sig att det är för bra för att vara sant, så bebisen måste ju vara död. Helt knasigt, men så fungerar min hjärna ibland.,.. 

Idag blev jag dock uppringd om en anställningsintervju, är arbetslös för tillfället, eller föräldraledig, eftersom jag skolar in sonen på förskola (har alla era barn börjat eller?) så idag är jag jätteglad! Hoppas så på att få jobb. Samtidigt vågar jag inte hoppas för mycket, eftersom chanserna att få anställning när man säger att man ska ha barn i februari är små... Men jag ska försöka att tänka positivt där med!  

Ha det gött i höstrusket. Försök tänka positivt och tänd mycket ljus och myyys! ;)  

• vi och lilla hjärtat

Känns lite konstigt att gå in och skriva om min graviditet nu när vi inte alla är gravida... Jag menar, ni som verkligen vill vara det nu kanske tycker det är jobbigt att läsa om vi som är det. Förra gången vi var gravida var vi ju det alla samtidigt. Eller hur känner ni alla med detta i denna tråden just nu? 
    Hur som helst så känner hoppas jag verkligen att ni som vill bli gravida blir det snart! :)

Vi var på UL för två veckor sedan tror jag och fick inte så bra bilder med oss hem. Den rörde sig för mycket! Och den bara fortsätter att sparka på. Det känns som jag är i v. 25-30, fast jag är bara i 21. Jag klagar alltså inte, det är gött o känna att den lever, men jag undrar hur detta ska sluta!? ;)

Har börjat känna av foglossning redan och blir lite rädd att det ska bli så där jättehemskt igen, men försöker ta en dag i taget. Hade bestämt mig för att kolla upp könet denna gång, men har nu ombeslutat mig till att inte göra det. Det kostar så mycket och sen så känner jag mer och mer att det inte spelar nån roll. Och det känns bra, för i början av denna graviditet var jag lite för fixerad vid att det måste blir en tjej denna gång! Men nu känner jag mig mer avslappnad och tacksam för att det är en bebis i magen överhuvudtaget som verkar må bra.

Hur har ni andra som är gravida det? Börjat känna mycket sparkar? Foglossning? Kommer ni kolla vilket kön det är? Kommit på namn redan?

• vi och lilla hjärtat

Jag vill med säga grattis lyckospeja! Och lycka till ni andra som försöker!

Kul o höra från dig med Bel. Jag efterlyser lite mer rapporter från oss som är gravida :) 

Är i v. 24 nu. Var hos BM idag och fick lyssna på hjärtat för första gången (ja, första för denna bebis då, men jag blev helt lycklig denna gång med :) )  Foglossningen fortsätter att kännas av, men inte alls så farligt som förra gången än. Ska få akupunktur och har börjat med gravidvattengympa "redan" för att försöka förekomma smärtorna eller hur jag ska uttrycka mig. Försöker ta en dag i taget och glädjas över alla gravidkrämpor som jag inte har, om ni förstår vad jag menar. 

Förstår inte vad som menas med allt på listan, men skriver in mig under gravid iaf. För det begreppet förstår jag! :) 

Väntar på behandling: 

Sprayare: 

Sprutare:

Äggplockning: 

Ruvare: 

Waiting 4U: syskonförsök 1 TD 24/10

Gravida: 

lyckospeja
    Bel, BF 1/2
    Vi o lilla hjärtat, BF 7/2

• vi och lilla hjärtat

Hej allesammans! (Hurtigt värre idag...)

Hur gick det på IVF kliniken kotten? Spännande att följa er. Hoppas William är helt frisk nu!

VI har varit på uppföljningssamtal på förskolan idag ang. inskolningen och man blir ju så stolt att höra hur lillkillen är trygg och reder sig med allting! Blir så där nojig bara att om allt är så perfekt med första barnet (har aldrig haft svårt med sömn, mat är go o glad m.m.) så kanske nästa barn blir helt tvärtom... Men, men ingen idé att oroa sig på förhand. Om jag ska gå på hur graviditeterna känns så är det rätt lika. Foglossningen är lite lugnare denna gången tack o lov. Kan inte göra allt för mycket rörelser, men jag är tyvärr arbetslös denna höst, så jag har mer möjlighet att ta det lugnt också. Fast när jag hämtat på förskolan är det ju full rulle hemma tills han somnar. Han har fått titta mer på barnprogram också. Eller bara byggare bob och drömmarnas trädgård på svt play egentligen. Och så klassikern "Fem myror är fler än 4 elefanter", men den fattar han inte riktigt än. Men han säger faktiskt efter siffror o bokstäver ibland. Sötnöten!
    Tycker många andra program är för snabba och för mycket intryck för små barn. Sedan en månad tillbaka kan han sitta stilla o titta i en hel halvtimme (och det är väldigt skönt att hinna vila då tycker jag...). Drömmarnas trädgård är hur segt som helst, men han verkar gilla det och det är bra så länge det varar. Kollar era barn mycket på TV/dator? Vilka program? 

Bel och lyckospeja: Vet ni vilket kön bebisen i magen har? Har ni bestämt namn redan? Sparkas det mycket Bel? Jag tycker att det aldrig är stilla i magen... lite jobbigt nästan, men mest mysigt :) 

Ha det gott!

• vi och lilla hjärtat

Kotten. Spännande värre ju! Hoppas verkligen att mensen inte kommer... 

Bel: Nej, vi har inte heller tagit reda på könet. Ville det egentligen denna gång, eftersom jag fifilurar och funderar så här : Det spelar egentligen aldrig någon roll vilket kön bebisen i magen har, MEN med första barnet vet man ju inte vad man egentligen behöver köpa utan köper lite ditt och datt på måfå och lär sig sedan efter födseln vad som behövdes och vad som var onödigt. Men andra barnet vet man ju vilka grejer man har och vad man behöver. Vi har ju en pojk och om detta andra barn skulle vara en tjej skulle jag vilja veta det, för dels är det så roligt att handla innan till barnet (särskilt tjejkläder!), och är det en till pojk behöver vi inte handla något egentligen, men det kan vara kul ändå att köpa nåt som man vet att man kommer ha användning för (fast mina argument håller inte, eftersom jag är en sån som köper helt onödiga grejer trots att jag vet om att de är onödiga när jag köper dem... haha!) Jaja. Får väl erkänna att jag helt enkelt är för nyfiken och vill öppna "julklappen" redan innan förlossningen. Tyvärr så säger de inte kön i vårt landsting på RUL över huvudtaget och ett privat ultraljud skulle kosta ca 1800 kr har jag tagit reda på, så vi skippar det helt och väntar ut den underbara överraskningen helt enkelt. Sedan när bebisen är född kan jag shoppa loss för de 1800 kronorna istället... Bebisens kön ändras ju inte för att man tar reda på det liksom, men jag förstår ändå de som vill veta det innan. Har inte alls fattat mig på dem innan, men nu gör jag det. Förstår även de som är helt besatta av att få en tjej (om de har en eller flera killar redan) men känner att jag inte drar till det extrema där. Det vore kul med en tjej nu, för då har jag ett av varje, men ett friskt barn är det som står högst upp på önskelistan. Vet att detta kan vara en känslig fråga för många med kön och så... men jag menar inte att starta en diskussion om detta i denna härliga tråd! Skriver bara av mig lite!

Tack för tipsen/infon om barnfilmer o dyl. Ska försöka leta på lite fler roliga grejer för lillpojken att titta på. Helt plötsligt tappar han väl intresset för drömmarnas trädgård... Jag har då gjort det för längesen! 

Nu ska jag på minidejt med mannen i mitt liv. Clementinfika i soffan innan man går o lägger sig, det är kvalitéts tid mitt i vardagen det. Och TV ska inte stå på!

• vi och lilla hjärtat

Nä, så tråkigt Kotten att mensen kom.
    Lycka till med FET! Positiva tankar är jättebra, det kan man komma långt med säger experterna ju! :) Tänk om positiva tankar kunde trolla bort foglossning känner jag denna helg, men man ska väl inte klaga... Har vänner som är gravida som blir inlagda på sjukhus för att de spyr för mycket, så jag ska som sagt inte klaga på foglossningen, men jag vill faktiskt att februari ska vara här nu ändå! Inge kul med jul när man inte orkar greja och dona som man vill... Ja, ni hör ju hur bra jag är på positiva tankar denna helg... men veckan kan bara bli bättre! Det är ju positivt tänkt! :) Hoppas ni har det bra allesammans trots stormar!

• vi och lilla hjärtat

Grattis Diggilo! Kul att du tittade in och återupptäckte tråden! :) Skriv gärna hur du mår. 

Bel: Jag har sånt där bälte mot foglossning, men tyvärr hjälper det inte. Akupunktur är det som räddar mig. Fick det 2 ggr i veckan i 4 veckor, men sedan 3 veckor tillbaka är det måndagar som min BM sticker nålar i mig. Jag är helt livrädd för nålar egentligen, men vad gör man inte för den enda smärtlindringen som funkar på min foglossning... ;) Sedan går jag på gravidvattengympa denna graviditet med och det är så skönt att kunna röra sig i varmt vatten utan att det gör ont. Eller det gör väldigt ont efteråt, men det är det värt. Klarar inte av att vara så stilla som foglossningen kräver av mig.

Men som du skriver, det är ju inte lång tid kvar. Jag kör nedräkning dag för dag nu. Är 68 dar idag tror jag. HUr många har du kvar?
    Haha, har lite annat o tänka på med en liten två-åring hemma, så alldeles precis kommer jag inte ihåg dagar hit o dit denna graviditet. Är stor skillnad att vara gravid andra gången tycker jag. Har kommit fram till att jag inte gillar att vara gravid. Jag gillar mer när bebisen kommit ut! Men när den väl gör det så känns ju allt värt det. 

• vi och lilla hjärtat

Nä, så tråkigt att höra Kotten! Hoppas ni kan njuta av julen ändå och er sons glädje över allt som händer. Fatta vad mycket mer de förstår detta år jämfört med förra. De blir stora så fort! :) 

Jag ser äntligen fram emot denna julen. Har mått så dåligt i höst att jag knappt längtat till julen, mest bara att den ska vara över och att februari ska infinna sig så bebis kan komma ut. Men efter sonens supergulliga framträdande på dagis luciatåg imorse och sedan annat julmys under dagen så har även jag fått julstämning och njuter av att det är december. Skulle njuta mer om det var vitt och snö...men det är jag nog inte ensam om. Eller? :)

Glad lucia på er alla! 

• vi och lilla hjärtat

Wow grattis Kotten! Håller tummar o tår för att det fortsätter gå bra! 

Bel: Skönt att du gått hem från jobbet! Försök vila dig i form till förlossningen som många säger, trots att du har en två-åring. Är han på förskolan nåt?
    Jag är ju arbetslös och fick en anmodan från arbetsförmedlingen idag om att söka ett jobb som börjar i mars... Hello!? Då är jag hemma o ammar ju ;) Men byråkratin är ju sån att jag måste ansöka ändå. Känns som slöseri med tid. men men...

Här har det varit paket nästan hela december. Slog in brio järnvägsdelar som Matteo fick öppna som julklappskalender. Ångrade mig nästan när alla know it all mammor runt omkring mig tyckte att jag börjat för tidigt, eller börjat med nåt som jag aldrig får sluta med... Men man behöver ju inte köpa dyre grejer x24. Detta järnvägsset hittade vi på blocket i somras och har sparat att ge tills nu. Matteo älskade att få öppna ett paket varje dag o få fler bitar att bygga järnväg av. Han lärde sig att öppna paket inför sin 2-års dag kan man säga ;) 2-års dagen var ju 15:e och lite kalas kring det datumet, sen kom jul och som många firar vi lite här o där med våra familjer, så jag undrar också hur det ska bli när det nu är slut på paket-tiden. Kommer han bli ledsen om vi är på nåt kalas o paketen inte är till honom? Eller när bebisen kommer ut o får paket och inte han? Ja, ja. Det hör till livet att lära sig antar jag :) Fast jag tänker köpa nåt litet till honom o ge från oss när bebisen kommit ut iaf. 

Matteo gillade tomten. Han avslöjade honom direkt i dörren. "PAPPA, OJ!" Och så upprepade han det flera gånger. Haha, jättesött o vi fick det på video. Han fick bl.a. en cykel (en sån där balanscykel med 2 hjul fast inga trampor, de verkar jättebra, så vi skippar nog trehjuling helt o hållet) och en snowracer. Synd att det inte finns nån snö ute bara... O cykeln växer han nog i lagom till våren, men vädret talar ju för cykeln och inte snowracern... Jaja. Jag är lite ledsen på riktigt faktiskt att det inte blev en vit jul. 

Gott nytt år alla!

• vi och lilla hjärtat

Puh! Nu har jag 9 dagar kvar tills beräknad förlossning. Är segt kan man lugnt uttrycka sig. Jag vill se bebis nu!!! Tänkte ev. skriva på min facebook o be vänner tipsa om sätt att få igång förlossning, men jag vet inte om jag tror på sånt egentligen. Bebisen kommer väl ut när den är redo. Typiskt bara att jag som mamma varit redo ganska länge nu... Ser faktiskt fram emot denna förlossning. Var livrädd inför förra. Får se hur det blir helt enkelt. 
    Hur mår ni andra som väntar smått?

Wish me luck :)

• vi och lilla hjärtat

Grattis Bel till er lille kille! Så underbart det måste vara att han kommit ut. Lät ju som en jättebra förlossning, förutom att han skrämdes lite med andningen då... Är väldigt avis på dig faktiskt som är hemma o gosar med bebis nu. Hoppas ni får sova nåt så när. Hur har storebror reagerat? Det är väldigt spännande tycker jag att få se hur vår blivande storebror ska reagera. 

Här har det inte kommit nån bebis än.... SUCK! Har gått 3 dagar över idag, men det känns som en månad! Varje minut är asdryg. Jag tänker typ varenda gång jag äter nåt att detta kanske är det sista innan vi ska åka till bb. Varje gång jag känner starka sammandragningar (o det är ofta) så tror jag att värkarbetet ska komma ihåg vilken minut som helst, men nej då. Bebis vill inte komma ut än. Har tom. haft flera timmars regelbundna sammandragningar några gånger, men aldrig nåt som vill växa sig starkare. Åh, jag blir galen. Man kan ju liksom inte tänka på annat än att det borde komma igång. Försöker fördriva dagarna. Är ute o promenerar (o är väldigt tacksam att jag äntligen inte har så ont o fogarna så jag kan det) men jag är ändå mestadels deppig nu. Många hör ju av sig o undrar om bebis oxå, känns som en del börjar bli besvikna på att jag liksom inte lyckas prestera en förlossning... men det är nog graviditetshormonerna som pratar. De flesta bryr sig nog bara o är nyfikna... 

Ska sluta nu innan jag skriver en novell... Hör av mig när bebis kommit ut. 

• vi och lilla hjärtat

Igår kom då till sist vår bebis ut! De satte igång mig när jag var på v 42+0. Hade de anat hur stor han var skulle de satt igång tidigare... 5250g o 57cm lång... Är rätt imponerad av mig själv som tryckte ut honom så bra ;)
    Tog inte så lång tid heller. 3 timmar från att de tog hinnorna ungefär, så det var gött att efter en så lång graviditet få en snabb förlossning. 

Jonatan ska han heta, vi tyckte det passar med storebror Matteo. 
    Ska bli så kul när Matteo kommer till BB i eftermiddag och får träffa lillebror och vara med när han ska åka hem. Är jätte förväntansfull! Och superlycklig över att ha denna guldklimp utanför magen istället för innanför. Är mycket tveksam till om jag nånsin orkar med fler graviditeter, men sådana beslut lämnas till framtiden.. ;) Är ju helt underbart med bebismys!!! :) 

• vi och lilla hjärtat

Här kommer bild på Guldklimpen också! 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.