• myrsta­cken
    Äldre 4 Apr 17:02
    3818 visningar
    20 svar
    20
    3818

    Ni som också har ETT barn. Vid vilken ålder började erat barn på förskola och är det viktigt att börja tidigt med tanke på att inga syskon finns i bilden?

    Ni som också har ETT barn. Vid vilken ålder började erat barn på förskola och är det viktigt att börja tidigt med tanke på att inga syskon finns i bilden?

    På öppna förskolan finns j krypande bebisar och det är ju roligare för sitt barn med äldre barn.

  • Svar på tråden Ni som också har ETT barn. Vid vilken ålder började erat barn på förskola och är det viktigt att börja tidigt med tanke på att inga syskon finns i bilden?
  • The Black Lady
    Äldre 4 Apr 17:03
    #1

    Det var vaiktigt att börja när f-dagarna var slut vid ett års ålder, annars hade min ekonomi rasat...

  • Sarame­dM
    Äldre 4 Apr 17:04
    #2

    det går väl att träffa barn på andra ställen än ÖF? jag byggde upp ett kontaktnät under de år jag var hemma med M

  • Äldre 4 Apr 17:07
    #3

    Min dotter började hos dagmamma när hon var nästan 2år. På Öppna Förskolan där jag gick var många föräldrar hemma med barnen länge så det var inte bara små bebisar. Och så var vi ett gäng här från FL som träffades med barn i blandade åldrar.


    Ebba & Felix mamma
  • Elsans
    Äldre 4 Apr 17:08
    #4

    Min dotter kommer vara 2 år när hon börjar, har inte ens reflekterat över om hon skulle behöva börja på dagis för att hon är enda barnet. Hon har många jämngamla kompisar ändå.


    SaramedM skrev 2010-04-04 17:04:15 följande:
    det går väl att träffa barn på andra ställen än ÖF? jag byggde upp ett kontaktnät under de år jag var hemma med M
    Samma här.
  • Äldre 4 Apr 17:28
    #5

    Han började på förskolan när han var 2½ men vi hade bara haft honom drygt ett år. Han började på halvtid och fortsatte så tills han var 3 år. Jag har aldrig funderat i de banorna, att det faktum att han inte hade syskon skulle spela roll. Och jag märker i jobbet ingen skillnad heller i förskolestartålder bland de som är enda/första barnet och de som har större syskon.


  • Maia
    Äldre 4 Apr 17:36
    #6

    Vår son fick börja på dagis när han var 13 månader. Mest för att fl-dagarna var slut men också för den sociala biten. Han verkligen älskar dagis och har gjort från dag ett. Märkt ganska direkt hur han började utvecklas mer. Han går bara 3 dar i veckan 5 timmar/vecka.

  • tebax
    Äldre 4 Apr 17:40
    #7

    Vår son var 15 månader. Han älskar att gå dit och vi gjorde det för att han är så social och vi tror det är bra för utvecklingen. Plus att A-kassan inte godkänner annat.

  • petsod
    Äldre 6 Apr 13:16
    #8

    Vår dotter började på fsk när hon var ca 18 mån. Inte just för att träffa andra jämnåriga för det fanns det gott om på öppna fsk utan mer för att det var dags att börja jobba osv.

  • 071001
    Äldre 6 Apr 13:19
    #9

    Siri började när hon var 1,5 år för att mina dagar var slut och för att jag skulle börja jobba igen. För hennes del var det inte nödvändigt med fsk eftersom parkerna runt om i stan är fulla av barn.

  • Äldre 6 Apr 13:21
    #10

    Sonen började på förskola när han var drygt 18 månader (då var han fortfarande ensambarn).
    Vi skolade inte in honom för att han var utan syskon, utan för at vi båda skulle tillbaka till våra arbeten. Lite svårt att vara hemma med barnet samtidigt som man jobbar 100%....

    Men för att säga vad jag tycker så tror jag varken det är skadligt eller überbra att sätta barn på förskola. Förskola ÄR i grunden till för föräldrar. Från början kan man säga att förskolan faktiskt var till för KVINNOR eftersom det alltid tidigare föll på vår lott att vara hemma med barn = lidande karriär. Förskolan möjliggjorde att vi kunde arbeta och bli mer jämställda männen, även efter barnafödande.

    Du kan väl umgås med mammor med barn utanför förskolan? Då får ju ditt bar kontakter med andra barn utan att du för den skull måste skola in henne/honom, eftersom du verkar vara avogt inställd till det.


    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Äldre 6 Apr 13:22
    #11

    Min son började när han var 1½ lite drygt eftersom jag började plugga igen då. Han gick då 3 dagar i veckan, eftersom hans pappa kunde vara hemma 2 dagar. Att han började på förskola då hade ingenting med kompisar etc att göra (för det hade han ändå), utan för att vi praktiskt skulle kunna lösa vardagen.


    ♥ Adam 060123 ♥ Tvåan 100914 ♥
  • prinss­esansm­amma
    Äldre 6 Apr 13:22
    #12

    min dotter började när hon var ett år mesta dels berode det på våra jobb men jag tycker också att hon utvecklats jätte mycket sen hon började på dagis hon började prata mer leka bättre själv och blev ´mer intresserad av andra barn så jag ser det bara som positivt

  • Kan inte bli bättre än såhär
    Äldre 6 Apr 13:26
    #13

    Dottern började vid 3 1/2 innan dess var hon hemma med mig och myste på dagarna. Umgicks inte med andra barn direkt då vi bodde långt ut på landet. Vid 3 1/2 kändes det ok att hon började för min del, då visste jag att hon klarade sig själv och kunde säga till om vad hon önskade till fröknarna.

  • Äldre 6 Apr 18:43
    #14

    Sonen började på fsk då han var 14,5 månader. Detta för att jag ville spara lite dagar samt att sambon var arbetslös & hade inte fått a-kassa utan fsk.plats. Sonen går  2-4 dagar/veckan & sällan heldagar eftersom jag arbetar oregelbundet samt har gått ner i arbetstid. Sonen trivs mkt bra på fsk & blir rastlös då han är hemma flera dagar i sträck. Han är mkt aktiv & får bra stimulans på fsk.


    Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Äldre 12 Apr 10:11
    #15

    Hej!

    Mitt barn var 1 år och 11 månader. Vi hade ansökt om tidigare plats, men det var "fullt" så vi fick vänta. Nu i efterhand tycker jag bara det var positivt. Min dotter var helt redo för dagisverksamheten och inskolningen tog ca 2 dagar :) Sedan dess har hon älskat dagis/skola. 

    Hejsvejs 

  • Äldre 13 Aug 19:45
    #16

    Vår dotter var 2 år och 2 månader när hon började hos dagmamma. Vi delade på föräldrarledigheten första året, sen var jag hemma 14 månader till innan hon började hos dagmamman. Kände inte behov av att börja tidigare pga av brist på barn. Det finns ju alltid barn på lekparker etc, speciellt på em när andra barn kommer hem från dagis/dagmamma. Barn som är hemma med yngre syskon etc. 

  • Äldre 16 Aug 19:57
    #17

    vår son var 1 år och det var pga att fp-dagarna tog slut.. han fick börja på 15tim/v och det funkade bra.

  • Pernil­la75
    Äldre 11 Apr 15:58
    #18

    Sonen började på förskola när han var 16 månader.


    Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Äldre 15 Apr 21:53
    #19

    Dottern började vid 13 mån ålder och det funkade jättebra och har aldrig varit nåt problem med dagis.

  • Äldre 21 Apr 10:26
    #20

    Han började när han var 20 månader, men träffade barn i olika åldrar flera gånger i veckan innan dess. I släkten föddes fem barn samma år som honom och där tre bodde i samma stad, och dessutom finns det flera släktingar som är 1-3 år äldre som bodde i samma stad.


Svar på tråden Ni som också har ETT barn. Vid vilken ålder började erat barn på förskola och är det viktigt att börja tidigt med tanke på att inga syskon finns i bilden?