• Leo197­7
    Äldre 4 Apr 17:56
    26828 visningar
    17 svar
    17
    26828

    Vad tycker du om svensk grundskola?

    Vad tycker du saknas i svensk skola?


  • Svar på tråden Vad tycker du om svensk grundskola?
  • Äldre 4 Apr 17:59
    #1

    Spontant tycker jag största bristen är antal elever per lärare. Med så stora klasser kan vi omöjligen uppfylla de krav som ställs på individuell utveckling. Går, går det säkerligen, men inte med det resultat som man känner att man vill uppnå. 


    ♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • Kinsal­e
    Äldre 4 Apr 18:03
    #2

    Håller mer föregående - fler lärare. Och gärna fler assistenter också. Båda yrkesgrupperna är viktiga.

  • Tuffen
    Äldre 5 Apr 08:47
    #3

    Håller med. För detta krävs mer resurser till skolan, något som i princip endast Fp står för. Rösta blått!!! Sossarnas flummiga skolpolitik vill jag ALDRIG ha tillbaka.

  • fruis
    Äldre 5 Apr 09:13
    #4

    Tycker också att vuxennärvaron är för låg. Sedan är den nuvarande pedagogiska inriktningen inte optimal för alla men så var det även förr. Alla kan inte lära sig utifrån samma modell.

    Det som är bra med det svenska skolsystemet (och ni ska veta att Sverige uppmärksammas internationellt för detta!) är valfriheten där man utan att betala kan välja bland många olika pedagogiska inriktningar och olika verksamhetsfokus för att få något som passar det egna barnet bäst. Det är unikt med ett så liberalt skolsystem och jag vill absolut att det inte ska försvinna. Det enda man måste lösa är hur man ser till att de elever som behöver extra resurser kan få det även om de väljer mindre skolor. Idag har mindre, privata skolor varken råd eller lust att ge den hjälp som en elev med särskilda behov kan behöva.

  • Tuffen
    Äldre 5 Apr 21:08
    #5

    Men det är ju bara förunnat storstäder. Här finns det 3 f-6-skolor, och kommunen väljer självt vilken barnet ska gå på (strikt utifrån bostadsadress). Det skiljer lite mellan skolorna, mest vad gäller utemiljö och lugn/ro. Jag skulle önska att skolorna här profilerade sig och att man som förälder sedan fick välja skola. Men här gäller 'kommunen bestämmer enväldigt' och ALLA barn ska vara lika. Tråkigt.

  • fruis
    Äldre 5 Apr 21:14
    #6
    Tuffen skrev 2010-04-05 21:08:56 följande:
    Men det är ju bara förunnat storstäder. Här finns det 3 f-6-skolor, och kommunen väljer självt vilken barnet ska gå på (strikt utifrån bostadsadress). Det skiljer lite mellan skolorna, mest vad gäller utemiljö och lugn/ro. Jag skulle önska att skolorna här profilerade sig och att man som förälder sedan fick välja skola. Men här gäller 'kommunen bestämmer enväldigt' och ALLA barn ska vara lika. Tråkigt.
    Det är ju fritt fram även på mindre orter att starta friskolor och det är väl också relativt fritt för rektorer inom den kommunala skolan att profilera skolan på olika sätt. De kan ju inte välja pedagogik helt fritt men profilera sig kan man ju på andra sätt också. Sedan är det klart att utbudet blir större ju större ort men å andra sidan börjar ju då avstånd att spela en väldig roll.
  • Äldre 5 Apr 21:22
    #7

    Man borde arbeta mer för att mobbning inte skall finnas i våra skolor och lite mer etik och moral redan i ettan och det bör också föräldrar lära sina barn, det är för lite av det i vårt samhälle idag och att man lär barn rätt och fel.

  • Äldre 5 Apr 21:27
    #8

    Jag är utlänning och tycker att kraven är aldelles för låga i svenska skolor överhuvudtaget

  • Tuffen
    Äldre 6 Apr 07:39
    #9

    Nej, fruis, det är inte fritt fram att starta friskolor. Kommunen kan säga nej om de anser att verksamheten konkurrerar med de egna verksamheterna. Här i min lilla röda skitkommun lär det aldrig bli tal om friskolor, det kan jag nästan lova.

  • Äldre 6 Apr 10:08
    #10
    freshroses skrev 2010-04-05 21:27:27 följande:
    Jag är utlänning och tycker att kraven är aldelles för låga i svenska skolor överhuvudtaget
    och ändå så har vi sanslöst många underkända... =/
    freshroses - vill du ge ngt exemepel på hur våra betygskriterier ger lägre ställda krav än betygskriterierna i landet du refererar till? *nyfiken*
    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • längta­refter­sol
    Äldre 18 Apr 15:49
    #11

    Jag tycker att organisationen är värst. Den är gammalmodig i tänk och uppbyggnad. Den är ofta rörig. Dessutom har rektorer för mycket makt, de blir ofta diktatorer över verksamheten. Trots att skolinspektionen och skolverket kommer med repporter som påvisar att verksamheter inte uppfyller krav så händer väldigt lite för att förbättra. Det ställs alldeles för låga krav på kommuner. Dessutom är lönerna alldeles för låga och statusen på pedagoger för låg. Att vara pedagog är ett av de allra viktigaste jobb som finns. Dessutom så måste reglerna för LAS ändras. En outbildad som vikarierar i kommunen ska ha en fast anställning efter 2 år!! OCH de får då titeln barnskötare trots de inte har någon som helst utbildning! Det gör att det är alldeles för många outbildade som jobbar pedagogiskt med våra barn. Det gör också att stausen sänks ännu mer för skolor ser det som ett sätt att spara pengar då de anställer outbildade. Barnen blir de stora förlorarna!  

  • Trolle­t Ludenb­en
    Äldre 18 Apr 15:56
    #12

    Det behövs mer resurser. Mer resurser till de som är i behov av extra stöd och hjälp. För de barn som "bara" har tex ADHD eller liknande funktionshinder och inte klarar av de här stora klasserna. Nu har min son ADHD och autism och har man autism är det mycket lättare att hitta en specialinriktad klass som inte är särskoleklass. Men för de med ADHD eller tourette eller andra typer av liknande funktionsnedsättningar som skulle behöva gå i en resursklass med grundskolans läroplan är det svårt att få. Mer resurser till assistenter med så de som klarar och vill gå i vanlig stor klass ska få bästa möjligheterna att fixa detta med en resursperson bredvid sig.

    Även så behövs de resurser till de barn som INTE har diagnos men ändå är i behov av extra stöd och hjälp. Man ska inte behöva ha diagnos för att få hjälp över huvud taget.
    En rättvis skolgång till ALLA barn oavsett svårigheter eller talanger.


    Älskade ungar
  • Tuffen
    Äldre 18 Apr 17:19
    #13

    Jag vill ha mer av Björklunds ordning och reda i skolan. Flera saker har blivit bättre sedan alliansen kom till makten, t ex att vi har rätt att ta mobiler om eleverna använder dem på ett för undervisningen störande sätt.

  • Äldre 18 Apr 17:29
    #14

    Sverige är, så vitt jag vet, generellt sett bra på språk  (framför allt engelska) och även samhällsorienterade ämnen. Däremot är kraven orimligt låga i framför allt matematik. Många andra ämnen skulle också kunna höja nivån men matematiknivån är extremt låg.

    En annan stor brist i den svenska skolan är likriktningen och inbillningen att alla elever lär sig samma saker lika snabbt och på samma sätt. De individuella skillnaderna är enorma och utmaningarna för begåvade elever i princip obefintliga. Det synsättet på människor, att de är mer eller mindre likadana, är skrämmande. Som tur är håller det på att förbättras nu i och med alliansens reformer, vilket är mycket välkommet.

  • Äldre 18 Apr 22:08
    #15
    EnAnka skrev 2010-04-18 17:29:40 följande:
    Sverige är, så vitt jag vet, generellt sett bra på språk  (framför allt engelska) och även samhällsorienterade ämnen. Däremot är kraven orimligt låga i framför allt matematik. Många andra ämnen skulle också kunna höja nivån men matematiknivån är extremt låg.
    Vad i "matematik-kraven" är det som du tycker är orimligt lågt? Specifiera så är du snäll!
  • Äldre 18 Apr 22:16
    #16

    Oj! Det är ju baserat mycket på egna erfarenheter men visst kan jag kolla i kriterierna och hitta mer specifikt. Kan dock börja utifrån egna erfarenheter då det antagligen kommer att ta ett tag. Egentligen utgår jag väl ifrån att den största delen av matematiken skulle kunna, för min del, läsas på ungefär halva tiden. Förmodligen skulle inte ens det vara nödvändigt. Helt enkelt ligger det som lärs ut på en nivå att det skulle kunna läras in betydligt tidigare. Jag ska kolla upp mer exakt - återkommer.

  • Äldre 18 Apr 22:29
    #17

    Här är en stor studie som gjorts. Hela rapporten verkade det som man behövde beställa tyvärr men det här var väl det mest intressanta som skrev i all fall. www.skolverket.se/sb/d/2006/a/14303. Jag kan också säga att då jag gått Naturvetenskapligt program som faktiskt är det nationella proram med mest matematik och det ändå är en frustrerande låg nivå gör att det faktiskt blir väldigt märkligt. Det finns alltså inget program med hög matematiknivå på gymnasiet, vilket är väldigt skrämmande.

    Dock ligger inte, såvitt jag vet, universiteten direkt efter andra länder inom matematik. Den lilla matematikkurs jag läste på ett program med höga intagningspoäng var ett litet exempel. Alla hade läst minst matematik D i gymnasiet - de allra flesta med MVG i betyg. Trots det kuggade 56% på en grundkurstentamen på universitetet. Det är skrämmande!

    Här är målen för grundskolan: www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3873/titleId/MA1010%20-%20Matematik. För det som ska kunnas i slutet av år nio hittade jag nog inte något jag inte uppnådde redan efter mellanstadiet - vilket jag läste på två år. Det vill säga att det som ska ta 9 år hade jag åtminstone i ganska stor utsträckning redan uppnått på fem. Jag är på intet sätt ett underbarn och ett så stort hopp mellan snittet och någon annan i princip finns det väldigt sällan - bara i extremfall (och de är naturligtvis sällsynta).

    Med allt det här i åtanke är det ännu mer spännande att diskutera varför så många ändå blir underkända. Jag tror i alla fall inte att svenska barn generellt sett är dummare så det bör rimligen gå att lösa.

Svar på tråden Vad tycker du om svensk grundskola?