• Jillton

Huggormar i trädgården.

Vi köpte ett lantställe förra sommaren. Har med andra ord inte haft någon vår här ännu, och märker nu något vi inte vet hur vi ska hantera. Det kryllar av huggormar! Vi har sett ungefär tio stycken nu under helgen, och det är inte bara samma orm vid tio tillfällen. De ligger i solen och har det bra, nån här och nån där. Vi har två barn, den äldsta fyller tre i sommar. Jag har försökt läsa på på nätet, och även skrivit lite på andra sidor. Vad ska man göra? Hur farliga är de? Jag har förstått att de är fridlysta och att man får döda dem i nödfall om de inte går att flytta från tomtgränsen. Min sambo vill hugga ihjäl allihopa som han ser, medan jag inte alls vill det om de inte är tillräckligt farliga. Dels känns det fel, dels har vi två åkrar med massor av sorkar i närheten som jag antar att de "håller i skick".

Hur ska vi tänka?

• Svar på tråden Huggormar i trädgården.
  • snusmumriken2

Oj vad jobbigt! Rent instinktivt hade jag velat utrota allihop... Men de är ju som sagt fridlysta
    Har hört att om man ska lyckas med att flytta dem så ska man flytta dem minst 3 km!
    De är ju rätt fredliga av sig om man inte stör dem men de är ju rätt obehagliga ändå tycker jag...
    Exakt hur giftiga de är har jag ingen bra koll på, beror väl mest på hur känslig man är mot deras gift. Barn bör iaf alltid söka läkarvård vid bett.
    Det ni kan göra är väl att försöka lära barnen att stampa i marken när de går så att ormarna varnas o ringlar iväg, försöka ha så lite högt gräs o annat ormvänligt som möjligt o hoppas på att det finns mycket igelkottar i närheten

Hoppas nån annan har mer o bättre tips att ge dig!

• snusmumriken2

Tänkte på en sak till...
    Det kan ju vara så att ormarna ger sig av självmant när ni bott där ett tag. Förmodligen blir det ju rätt mycket liv o rörelse i torpet med två vuxna o två små barn o ormarna vill ju inte gärna bli störda.
    Man kan ju alltid hoppas iaf

• Jillton
    snusmumriken2 skrev 2010-04-04 21:38:31 följande:
    Tänkte på en sak till... Det kan ju vara så att ormarna ger sig av självmant när ni bott där ett tag. Förmodligen blir det ju rätt mycket liv o rörelse i torpet med två vuxna o två små barn o ormarna vill ju inte gärna bli störda. Man kan ju alltid hoppas iaf
    Ja, det kan ju vara sant. Hoppas att deärker att det inte är läge att hänga här längre{#lang_emotions_laughing}
  • Suck och suck

Länk www.uhf.se/orm_pa_tomten.html

Citat:

Om man fångar en huggorm bör man flytta den till något lämpligt ställe, minst ett par kilometer bort. Men att förflytta huggormar är inte att rekommendera om du inte är van vid att handskas med ormar.

Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna. 

Exempel:
    avlägsna rishögar 
    sätt finmaskigt nät för hål i husgrunder 
    kontrollera näten för källarventiler 
    håll gräset kortklippt 
    se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.

• Suck och suck

Hålla borta sorkar. är ett annat tips jag såg.

Plus "libbsticka" ett tips också.

• tamate

jag jobbade på en ö i blekinge en sommar och där kryllade det av huggormar men bara under dom första 2-3 v som dom kröp fram ur vinterdvalan sedan så vart om så störda av att folk gick omkring på stigar etc att man såg bara någon enstaka om man gick in i skogen etc där folk sällan befann sig.

skulle jag vara du skulle jag ta kontakt med någon som vet hur man sk hantera problemet för det skulle inte vara kul om dina barn blev huggen, har för mig att huggormar bara är riktigt farliga om dom biter vid fel ställe som tex i ansikte etc och om man är allergisk men det var vad dom sa där jag jobbade
  • iolanthe

Jag tycker du ska höra på din man och så dödar ni alla ni kommer åt, plus följer dom tips du fått i tråden så kanske det ordnar sig.

• iolanthe
    tin dra skrev 2010-04-04 22:26:29 följande:
    Lägg ut grovsnus på tomten så försvinner dom = gammalt knep från farmor
    Hur tätt ska man lägga då och hur mycket?
  • Jillton

Va många bra tips jag får! Ska köpa hem några stockar snus{#lang_emotions_wink}.

Svar på tråden Huggormar i trädgården.