Inlägg från: Anonym (Pussycat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pussycat)

Antabus, hur funkar det?

Mina föräldrar äter/åt antabus båda två  min mamma fick sluta pga biverkningar och dom måste gå till en beroende klinik var 3e eller om det är var annan dag. Det går inte att få det utskrivet på recept och hämta ut en större dos.
    Du måste lämna blod/urin prover med jämna mellanrum för antabusen kan ge biverkningar så som sämre levervärden osv.

Tiderna man går till mottagningen brukar vara på morgonen så man ska kunna åka vidaer till jobb osv och itne missa för mkt arbetstid. Tycker att du ska prata med din chef om detta då han/hon har rätt att veta varför du blir sen några dagar i veckan.

Jag själv tror dock inte på att om man ha alkoholproblem och behöver antabus så tror jag inte att man kommer kunna leva med alkohol i måtliga mängder. För min erfarenhet av alkolister är att det finns inget som heter måtliga mängder.

• Anonym (Pussycat)
    Anonym skrev 2010-04-05 15:56:24 följande:
    Jodå, jag kan klara mig utan alkohol i långa perioder om jag vill det. (har aldrig något alkoholsug) Kan även dricka endast nåt glas eller två till middan när jag är i sällskap av sambo eller vänner och när jag mår bra!Så om jag är alkoholist eller ej vet jag inte, men jag tror inte det?Däremot VET jag att jag missbrukar alkohol pga att jag har en enorm ångest (har diagnosen GAD) och inte får någon ångest medecin/lugnande som fungerar för mig. Då känns det som att jag inte har något val ibland......... fast dagen efter är ju såklart ångesten ännu värre.....Hur såg din mammas biverkningar ut?
    Nej jag kan ju inte uttala mig om om du är alkolist eller ej. Det rä dock alkolist jag tänker när jag hör antabus.

Tycker att det är jätte bra att du kan hålla dig borta från alkohol under längre perioder. Hjälper din sambo dig? Dvs genom att själv itne dricka? För det är jätte viktigt man dricker ju lättare när andra också gör det även fast den andre kanske dricker måtligt.

Min mamma fick dåliga lever värden och var tvungen att sluta äta antabus då den var skadligare för henne än vad alkoholen var ansåg läkarna. Inte för att alkoholen är bra för henne men levervärdena sjönk så lågt att det var riktigt skadligt.

Finns det inget du kan byta ut alkoholen mot? Jogging runda med hög musik eller dyl? Låter kanske fånigt men du måste ju få ut kännslorna istället för att dämpa dom och stänga dom inne.
  • Anonym (Pussycat)
    Anonym skrev 2010-04-05 16:49:02 följande:
    Ja, det skulle jag gärna göra. Jag brukade bli av med ångesten när jag tränade mycket - men jag har inget gymkort längre tyvärr.Jag skulle nästan göra vad som helst för att slippa börja med antabus, har ju medicinering mot mina psykiska problem och orkar inte ta tag i ännu ett problem.Jag kan hålla mig undan alkohol - eller dricka måttligt - men bara när jag är stabil och mår bra psykiskt.Det är den senaste månaden som jag druckit för mkt.... (även tidigare då och då förståss) Men nu ska jag äntligen få börja i terapin vilken dag som helst.Sambon tjatar dock enbart om antabusen - som att allt skulle bli bra av det?! Hatar det tjatet, men orkar inte stå emot så börjar jag med detta (vilket jag måste göra) så är det enbart för hans skull!
    Pengaran du får lägga ut på antabusen och alkoholen också är nog en bråkdel av vad ett par grymma joggingskor eller ett gymkort kostar.

Din sambo tjatar för att han bryr sig opch mår också dåligt över situationen. Han gnäller inte för att vara elak utan för att han vet inte hur han ska hjälpa.

Antabus är ett alternativ men jag tycker att det finns andra sätt att minska problemen på som inte innebär att proppa kroppen full av medicin.
  • Anonym (Pussycat)
    Anonym skrev 2010-04-05 16:57:33 följande:
    Men hur ska man få tid till det om jag måste gå till läkaren 4 ggr per vecka? Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt?Vi ska på en lång semesterresa i sommar, men jag kommer avboka min biljett om jag går på antabus. Har absolut ingen lust att resa till solen då!Vi var där förra sommaren också och drack "normalt" var och varannan dag, inga problem alls. Känns trist - men så är det.
    En jogging runda har alla tid med. Har ni barn kan sambon passa dem medans du går ut påå en 30minuters jogging runda. Säger han emot? Ja då säger du som det är arr du vill ut och jogga för att göra av med dålig energi.

Tycker inte att du ska avboka resan bara för att du inte får dricka alkohol. Det kommer vara svårt att motstå vin till maten eller dyl men det kommer alltid att komma prövningar oavsett vilken plats i världen man befinner sig på.
    Ta tex midsommar. Ska du sitta inne ensam för att du inte får dricka alkohol. Nej åka på resan och njut av semestern även fast det blir nycktert. Vem vet du kanske inte går på antabus då.

Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt? Förstår inte riktigt på vilket sätt du menar? Menar du när sambon tjatar? Tror iof inte att han tänker på att du kanske uppfattar det som att du tjatar. Han kanske mår jätte dåligt själv men inte vill visa det för att du mår dåligt och han vet att du mår inte bättre av att han också mår dåligt.
    Jag har tjatat påå mina päron mååånga gånger men jag har inte menat det på ett negativt sätt men det har dom uppfattat det som
  • Anonym (Pussycat)
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:06:47 följande:
    Att man kan hålla sig undan alkohol i långa perioder är inget tecken på att man inte har alkoholproblem eller är alkoholist. Jag gjorde så under många år, hävdade att jag kunde ju avstå. Men problemen fanns där lik förbannat.Jag har tagit antabus i två perioder, båda gångerna har jag tagit det själv, hemma. Men jag stod givetvis under läkarkontroll, genom en beroendemottagning. Andra gången fick jag leverförändringar och var tvungen att sluta, men har hållit mig nykter sedan dess för egen maskin, det är nu fem år sedan jag drack för sista (hoppas jag) gången.
    Grattis! (säger man det?)
  • Anonym (Pussycat)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:30:55 följande:
    Ja, kanske....... Men just nu kan jag inte välja alkoholen framför sambon. Kanske senare dock, ett helnyktert liv är inget alternativ för min del. Aldrig!Jag älskar min sambo jättemycket, men jag vill inte leva ett liv som helnykter. Jag tycker om att ta en öl på en utesevering en vacker sommardag eller ett gott glas rött till middagen.Men framförallt vill jag vill inte känna mig "sjuk" som jag ändå gör hela tiden pga min diagnos. Det räcker med den...... allt jag vill är att känna mig "vanlig" , det är därför jag ska börja i terapi och det är därför jag nyligen påbörjat en kur med s.k "lycko-piller". Jag hoppas och tror på att terapin och den medicin jag redan tar kommer hjälpa mig att må bättre och på så sätt inte "behöva" alkohol på fel sätt.Svårt att förklara........ låter kanske som dumma bortförklaringar. Men jag är helt säker på hur jag fungerar och känner.
    Varför inte? Vad är det om är så bra med alkohol? Varför inte välja alkoholfria allternativ när du har ett problem med alkohol? Det finns alkoholfri öl och vin så där har du din lösning.
    Sorry men ja jag blir upprörd då du inte verkar vilja inse att du har ett problem.
    Ingen kan tvinga dig att ta antabus, ingen. Det tar du av ren vilja och det tar man om man har ett problem man ej kan kontrollera.

Det finns så mkt mer i livet än ett glas rött till middagen.
    Tro mig du kommer att må bättre utan alkohol för den löser inga problem den skuter bara upp dom.
  • Anonym (Pussycat)

Lämnar denna tråden nu då allt för många personliga inre sår rivs upp och jag blir för upprörd över TS förnekande i mina ögon.
    Hoppas att TS en dag inser att hon har ett problem med alkohol och slutar hon inte helt så kommer det att ta över hennes liv tillslut.

Svar på tråden Antabus, hur funkar det?