Allergitråden
Hej hej. Jag gör er sällskap för att diskutera allergier och specialkost. Jag har en snart 3 årig kille med mjölkproteinallergi. Vi har sedan länge kunnat konstatera detta och han har tydligt kraftiga reaktioner på alla former av mjölkprotein. Han var bara 2 veckor när jag förstod hur det låg till och när jag slutade med MP försvann alla hud och magbesvär. Kontakten med sjukvården har varit bra-förutom en kass dietist. Som tur är finns ju ni
För ett tag sedan bytte vi läkare, den förre gick tyvärr i pension. Bemötandet vi fick var bedrövligt, han anklagade mig för att ha "gissat mig fram" när det gäller sonens allergi. Han skulle promp göra någon form av blodprov för att konstatera om sonen alls hade någon allergi. Svaret kom tillbaka negativt och läkaren menar då att sonen inte är allergisk mot mjölken. Vår förre läkare sa att de där testerna inte alltid är att lita på, att våra observationer är mer trovärdiga. Oavsett vad denne läkare säger tänker vi inte introducera mjölk, vi vet ju att han inte tål det.
För ett par veckor sedan var vi på ett café, som alltid är det lite krångligt (Jodå det är ju laktosfritt säger de när man frågar om det är mjölkfritt...) Detta café skyltade med mjölkfria alternativ, härligt tänkte jag. Vi köpte deras egentillverkade sorbetglass till sonen. Den var bara gjord på frukt och sockerlag. Döm om min stora förvåning och förtret när jag ser att servitrisen tar samma glassskopa till sonens glass som hon innan tagit vanlig glass med. Vilken idioti. Jag påpekade detta och han fick en ny glass..trots det reagerade han efter bara en stund... såna tillfällen gör mig så jäkla arg!
Jag känner att jag behöver ett forum att pysa ut all frustration igenom men även att hämta tips och råd. Nu har vi fattat att han behöver ha kalcium, är det något man får utskrivet eller köper man det själv? Har en burk hemma, 250 mg per tablett så då bör han ha 2 st tabletter om dagen om jag förstått saken rätt? Hur är det med D-vitanimer? Behöver han det också?
Hur gör ni för att barnen ska få i sig ordentligt med fett?