Inlägg från: Muminski |Visa alla inlägg
  • Muminski

Allergitråden

Hej hej. Jag gör er sällskap för att diskutera allergier och specialkost. Jag har en  snart 3 årig kille med mjölkproteinallergi. Vi har sedan länge kunnat konstatera detta och han har tydligt kraftiga reaktioner på alla former av mjölkprotein. Han var bara 2 veckor när jag förstod hur det låg till och när jag slutade med MP försvann alla hud och magbesvär. Kontakten med sjukvården har varit bra-förutom en kass dietist. Som tur är finns ju ni

För ett tag sedan bytte vi läkare, den förre gick tyvärr i pension. Bemötandet vi fick var bedrövligt, han anklagade mig för att ha "gissat mig fram" när det gäller sonens allergi. Han skulle promp göra någon form av blodprov för att konstatera om sonen alls hade någon allergi. Svaret kom tillbaka negativt och läkaren menar då att sonen inte är allergisk mot mjölken. Vår förre läkare sa att de där testerna inte alltid är att lita på, att våra observationer är mer trovärdiga. Oavsett vad denne läkare säger tänker vi inte introducera mjölk, vi vet ju att han inte tål det.

För ett par veckor sedan var vi på ett café, som alltid är det lite krångligt (Jodå det är ju laktosfritt säger de när man frågar om det är mjölkfritt...) Detta café skyltade med mjölkfria alternativ, härligt tänkte jag. Vi köpte deras egentillverkade sorbetglass till sonen. Den var bara gjord på frukt och sockerlag. Döm om min stora förvåning och förtret när jag ser att servitrisen tar samma glassskopa till sonens glass som hon innan tagit vanlig glass med. Vilken idioti. Jag påpekade detta och han fick en ny glass..trots det reagerade han efter bara en stund... såna tillfällen gör mig så jäkla arg!

Jag känner att jag behöver ett forum att pysa ut all frustration igenom men även att hämta tips och råd. Nu har vi fattat att han behöver ha kalcium, är det något man får utskrivet eller köper man det själv? Har en burk hemma, 250 mg per tablett så då bör han ha 2 st tabletter om dagen om jag förstått saken rätt? Hur är det med D-vitanimer? Behöver han det också?

Hur gör ni för att barnen ska få i sig ordentligt med fett?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Snutten skrev 2010-08-21 13:05:02 följande:
    MAn kan köpa kalciumtabletter själv och då ska man köpa de som inte innehåller d-vitamin. Barnen behöver ca 600 mg kalcium dagligen och det är ca 100 mg/dl havremjölk. Vår dotter dricker tillräckligt med havremjölk så vi ger inte henne något tillskott. Så räkna lite på mängden kalcium han får i sig i övrig mat och ersätt därefter med tabletter om det behövs.
    Tack så mycket för svaret
    Aha, gäller även den havredrycken som inte är berikad?
    Fettberikar du dotterns mat?
  • Muminski
    Snutten skrev 2010-08-21 13:06:49 följande:
    Vi håller på att provocera och det verkar faktiskt som om lillstumpan tål ägg. Iallafall som indigriens i annat som köttbullar tex. Känns superkonstigt. Vi fortsätter ett par veckor till innan vi ropar hej.
    Men OJ vad mycket smidigare det skulle vara om hon tålde ägg. Jag håller tummarna!
  • Muminski
    Snutten skrev 2010-08-21 13:29:09 följande:
    Nä det gäller bara de havremjölk som är berikade. Fettberikar och fettberikar men hon gillar inte sås så mycket så ibland får hon flytande margarin på potatis osv. Är det ett problem att din son inte går upp i vikt?
    Ja han är rätt smal. Han får ju knappt i sig något fett alls. Fett en bra mättnadskänsla, man står sig längre på det. Jag är inbiten LCHF:are så det där med margariner och sånt är jag inte så pigg på.
  • Muminski
    Snutten skrev 2010-08-21 13:52:20 följande:
    Vad tycker du att han ska äta då? 
    Ja det var ju det jag funderade lite på, tänkte om ni hade lite tips. Kokosfett finns ju och olika oljor...tänkte kanske om nån hade lite bra tips förutom just margarin.
  • Muminski
    Angel Gbg skrev 2010-08-21 14:10:36 följande:
    Om du inte tål mjölkprotein så faller smör utan du har margarin eller oljor. Men sen kan du ta till avokado, oliver, nötter (när åldern kommer uppåt) lax och annan fet fisk för att få fetter av bra karaktär
    Tack för svaret. Oliver, lax älskar han. Nötter vågar vi inte testa än. Kokosfett från hälsokosten använder jag ibland så det borde han kunna få i sin mat. Det är just margarin jag inte är så förtjust i. Använder det sparsamt, han är ingen smörgåskille som tur är.
  • Muminski
    Snutten skrev 2010-08-21 14:36:34 följande:
    När Siri var mindre åt hon dåligt och gick inte upp i vikt så bra. Då gällde det att hon åt och fick i sig av det hon tålde och vi fick bortse från ev sockerinnehåll osv. Det jag menar är att om det är ett problem att barnet inte går upp i vikt så kanske man får bortse från tex LCHF diet och ge barnet det som det vill äta och tål. Jag ryser vid tanken på kokosfett på mackan. Men som sagt det är min åsikt.
    Du har nog missuppfattat mig, min son äter inte enligt LCHF. Det är jag som gör det.

Jag undviker gärna margariner då jag inte tror att det är något nyttigt med dem. Kokosfettet kan man ev blanda i gröten, han är som jag skrev ingen smörgåskille.

Jag har testat att göra avokadosmör men han gillade inte det. En del majonnäsbaserade såser tycker han om.
  • Muminski
    Kavat skrev 2010-08-21 15:12:15 följande:
    Välkommen hit!
    Olja i all mat, även gröt och välling om det ges? Det ska/bör man ge alla barn. Rapsolja smakar ju inte heller så mycket.
    Tack. Gröt ja, välling inte alls. Han avskyr nutran numera, trots att han gillade den jättemycket förut. Då ska jag börja pytsa i lite mer fett i hans mat.
Svar på tråden Allergitråden