Inlägg från: annakoh1209 |Visa alla inlägg
  • annakoh1209

Allergitråden

Hej på er
    har fått besked att jag är välkommen in här nu :)
    vi har en rad allergier

jag själv: gräs,pollen,katter, parfym,lakos, päron
    2åringen: mjölk,päron,röda bär, parfym,äpple,pollen,pälsdjur
    5åringen: mjölk,päron,parfym,pollen o vissa pälsdjur,

• annakoh1209
    Tibell skrev 2011-05-09 10:27:28 följande:
    Nu fick jag återigen bekräftat att  man aldrig ska skicka mannen till läkaren med barnen..suck.
    Jag vaknade sjuk och kunde inte ta det själv så gubben fick åka.
    Jag hade skrivit ner vad som skulle tas upp och allt var grönt.
    Och vad händer då? Ingenting, typ.
    Jag ville ju göra en allergiutredning på Tilde eftersom hon haft så mycket problem med magen sista halvåret och för att hon alltid är trött och gnällig.
    Men läkaren menade på att förstoppning hos barn är hur vanligt som helst och det är bättre vi kör på med maxdos movicol.
    Hon sa nämligen att man inte blir förstoppad utav sädesslagen, utan att du får diarré och utslag istället.
    Men hon glömde nog att Bella blir tokförstoppad av minsta lilla vete..
    Men ett glutentest togs i allafall, annars hade jag nog blivit galen precis!
    Sen inget mer. Jag ville att de skulle pollentesta henne för al och hassel eftersom hon hade som mest besvär då. Men icke.
    Jag ville att de skulle testa henne för nötter eftersom hon faktiskt reagerat med kli på läppar, tunga och hals på spår av nötter, men icke.
    Kul att inte alls veta om ens barn är allergiskt mot något och kanske faktiskt har allvarliga reaktioner ??
    Nu kommer hon självklart aldrig få testa nötter men ändå, det hade varit rätt skönt att veta.
    Suck.
    gud vad jobbigt :( nej ge henne inte mer nötter, min bvc sköterska har sagt att har man sett sitt barn reagera på något så kan prova att plocka bort det ur kosten självl, men det enda man inte får ta bort själv är gluten, är vad jag har hört

min son är allergisk emot äpple ja men det har inget med päron o göra
  • annakoh1209

usch är inte kul med det här med allergier ;(
    jag var på möte med socialen igår och han på mötet trodde att mjölkallergi o laktosintolerant är samma sak, dem verkar ju inte kunna något,

• annakoh1209
    Wittra skrev 2011-05-22 10:12:23 följande:

Hej, jag fick se denna tråd och har en fråga. I fredags hände nåt märkligt med mina läppar....först tyckte jag det var ovanligt torrt. Men upplevde inte att läppsyl hjälpte ( använder försvarets....) sen tyckte jag det kändes stramt, irriterat och nästan lite brännande.

sen upplever jag även svullnads/domningskänsla i dem.

1177 trodde att det kunde röra sig om allergisk reaktion? Själv vet jag inte alls....bara att det är fruktansvärt obehagligt

hej den reaktionen du beskriver får jag då jag äter kaviar så det har jag tagit bort ur kosten nu har jag fått den domningskänslan i läpparna längre,
    vad åt du strax innan det hände?
  • annakoh1209

igår fick jag veta att min sambo tål knappt ingenting angående gräs allt som har med löv o sånt att göra, inte ens pälsdjur o nu misstänker dem mjölkallergi på han

sen våran 2åring tål ej pälsdjur heller och vi var in till barnakuten med 2åringen den 25:e maj

• annakoh1209

jag tål ej gräs o det är så besvärligt. måste ta min allergimedicin innan jag ens kan gå ut o leka med mina söner pälsdjursallergin gör sig påmind med rejält nu höll grannens katt o nu gör hela kroppen ont o sticks.

min yngsta son reagerade på körsbär igår o det ingår ju i gruppen röda bär som han är allergisk emot så det blir inga fler såna nu,

på min sons dagis går deet en kille som knappt tål någonting födoämnesallergi i den gruppen tål han inte något nästan finns det någon i denna gruppen som har en sån allergisk son eller dotter som kan ge lite av sina erfarenheter

• annakoh1209

nu behöver jag hjälp av er
    vi köper O´boy Original som är helt mjölkfri men nu reagerar sonen som är mjölkallergiker båda sönerna är mjölkallergiker men det är  bara 5åringen som reagerar vad kan det vara?? 

• annakoh1209

oj kan det vara soja han reagerar på? för det har han inte gjort med något annat som innehåller soja

• annakoh1209
    ViFrånLandet skrev 2011-06-27 10:20:38 följande:

Vad jobbigt alla verkar ha det, både vuxna som barn =( Här hemma flyter allt på ganska bra faktiskt, ingen som helst påverkan av pollen så troligtvis är det bara björk han reagerar på =) tror även vi kommit fram till att han klarar druvsocker, han kan iaf äta några olika korvsorter utan problem!

Dock fick han smaka lite zwipperglass i förrgår och den kvällen och natten var inte rolig, han vred och vände sig, grät och gnydde, precis så som han blir när han ätit något han inte tål... Ser dock inget i innehållet han borde reagera på, förslag någon? Det var hallonsmak, aldrig testat hallon innan, står inte med i ingredienslistan heller, ska jag tro att det är arom från hallon de använt sig av och kan det vara det som var boven?

Ingredienser: vatten, socker, syra (citronsyra, askorbinsyra), färgämnen (betakaroten, karamellfärg, karmin), stabiliseringsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

finns dem barnen som reagerar på citronsyra kan vara den som är boven i dramat för er?
    på onsdag får vi svart på vitt vad 2åringen inte tål mer än röda bär, mjölk,äpple,päron
  • annakoh1209
    ViFrånLandet skrev 2011-06-27 11:39:34 följande:

citronsyra klarar han, men tack för tanken!

Ska ni få svar på rast? eller prick-/lapptesta? Lycka till!

ja vi ska ta prick test på onsdag o sen utreda hans astma
    men jag börjar bli lite orolig att 5åringen inte tål soja, för han reagerar på O´boy som är mjölkfri men innehåller något med soja,

sen kan det vara smaken av hallon som ert barn reagerar på även om det inte finns, mina söner reagerar på piggelin glass som har päron smak men det innehåller ingen päron
Svar på tråden Allergitråden